AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.436

Programmera om ljusomkopplare e46 M3

Za
27
ZaaiKo
E46 M3 - Köhler
Hej!

Jag har en e46 M3 som är utrustad med automatisk ljusomkopplare, dvs. den slår på halvljuset automatiskt när det börjar bli mörkt.

Men under dagen så är lyset HELT avstängt, alltså inte ens parkeringsljus/varselljus är på. (Jag är medveten att man kan köra med läget längst till höger för att ha halvljus dygnet runt.)

Det jag vill åstadkomma är att på dagen när det är ljust ute ha perkeningsljus på fram och släkta baklysen, så som det är på nya bilar. Sedan när det blir mörkt vill jag att bilen ska slå på Halvljus som vanligt.

Någon som har några tipps på hur man ska gå tillväga? Det kanske går att programmera om ljusomkopplaren på något sätt??
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Ljusomkopplaren är endast just en omkopplare, den kan du inte programmera. Den är däremot kopplad till en LCM som kan kodas.

Kodningen som kan göras är att du aktiverar DRL/Daytime driving light. Det resulterar i att positionsljus bak samt varselljus eller halvljus (beroende på modell) tänds även dagtid.
Za
27
ZaaiKo
E46 M3 - Köhler
Tack så mycket för svaret!

Ska kika lite på det, återkommer om jag hittar en lösning. :)
Om du ställer ljusomkopplaren längst till höger tänds och släcks halvljuset automatiskt när tändningen vrids på/av.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Chris87: läs igen. Trådskaparen tycks redan vara medveten om att det fungerar så, det är inte det som är målet.

Zaaiko: Jag är tämligen säker pp att det skall gå koda med BMW scanner. Jag har en sån men har aldrig testat att koda den funktionen.
Det är inte tillåtet att programmera bort bakljus under dagtid på en så gammal bil. Enbart bilar som är helbilsgodkända med den nya typen utav varselljus får ha släckta bakljus under dagen.

Sen är det inte heller lagligt att framföra en personbil med enbart parkeringsljuset tänt framtill.
Za
27
ZaaiKo
E46 M3 - Köhler
TheBear89: Jag har sett liknande form av omprogrammering med scanner. Dock har jag ännu inte hittat nån som gjort något liknande på E46 M3. Kanske bara har letat för dåligt, så får ta och forska vidare. Är med rätt säker att det ska gå på något sätt. :)

Anledningen till att jag vill kunna köra runt så är att det är grymt snyggt att köra med parkeringsljus fram och angel eyes dagtid och släckta bakljus. Vad lagen säger om det är för min del mindre viktigt, den risken är jag beredd att ta. Tycker att det finns värre brott än att köra med bara parkeringsljus fram och angel eyes på dagtid. Jag kan alltid köra med läget längst till höger som sagt. Med en omprogrammering av automat läget får det iallafall någon sorts funktion istället för att vara som nu helt värdelöst i Sverige.
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Här kan man se valen som finns i LCM i Bmw-scanner.
Kan se lite olika ut från modell till modell men detta är från en e46 tror jag:
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
För att uppnå någorlunda det du önskar så torde bästa lösningen vara att, via en diod, koppla så positionsljuset fram tänds när generatorn laddar.

Så fort motorn startas tänds positionsljuset. Tyvärr så lär du manuellt vrida över till halvljus när det "behövs" (när det skymmer).
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Dumt av mig.

Läget nu: bilen helt släckt när det är ljust.
Bilen tänder halvljuset när det blir mörkt.

Med den elektriska installation jag föreslår så blir det exakt samma, MEN, positionsljusen lyser ALLTID när generatorn laddar, alltså normalt när motorn är igång.
Za
27
ZaaiKo
E46 M3 - Köhler
olaO: Det där exakt något sånt jag letat efter! Daytime rusning light EU, må det vara den funktionen som jag söker? Eller vet någon exakt vad den innebär?

Thebear89: Är det som du föreslår en fysiskt lösning? Skulle helst vilja ha en lösning där man programmerar med sticka då det är enkelt att återställa det till original, om det nu finns en lösning på detta sätt.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag tror att DRL-kodning på e46 ger lysande halvljus dygnet runt. Det är därför jag föreslår hårdvaru-modd. Kopplar man smart så är det mycket enkelt att återställa till original, inte särskilt mycket jobb för att koppla modden via strömbrytare.
Za
27
ZaaiKo
E46 M3 - Köhler
Okej, får ta och läsa på lite då. :) Förtillfället har jag ingen aning om hur man gör något sådant på bästa sett, men får kolla runt lite och se hur andra har gjort osv...
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Zaaiko, "Daytime running light EU" är helt vanlig svensk halvljusautomatik.
Dvs att man har ljusvredet i på läge och att det tänds och släcks med tändningen.
Hur de andra valen är vet jag inte men det finns nog ingen programmering som löser ditt "problem" fullt ut.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Förenklat kan man säga att det original är kopplat enligt Länk

Om jag skulle vilja uppnå det du efterfrågar så skulle jag testa detta Länk

Jag garanterar inte att det fungerar eller är säkert, men det är det jag skulle testa =)
Za
27
ZaaiKo
E46 M3 - Köhler
Snygg ritning! Det där förstår till och med jag. :)
Får ta och kolla vidare på att.
Ro
16
Robiww
325 Ti Compact 2002 (aut)
Lyfter den här tråden eftersom jag är intresserad av samma sak men på ett annat sätt.

Jag har funderat på angel eyes, men det är ingen lek att få till det på Compactens armaturer. Jag har visserligen sett att det finns satser, men Compact har inte löstagbara glas så enda lösningen är att riva hela fronten, ta loss armaturerna och lägga in dom i ugnen för att smälta limmet och sen "förhoppningsvis" få ihop dom igen. Nu är det så att jag vill nog inte chansa att det "förhoppningsvis" ska gå bra med 15.000 kr/st xenonlampor, så det får nog vara.

Jag har hittills kört på P-läge + dimljus på dagen. Bilen har även A-läge till vänster om 0-läge, men eftersom den är en tyskimport så innebär det helt släckt tills det blir mörkt, då tänds halvljuset. Så det läget använder jag inte.

Däremot har jag funderat på om det går att koppla om knappen (eller LCM) till dimljuset så att det går att tända dimljuset med vredet kvar i 0-läge. Som det är nu funkar bara dimljusen tillsammans med parkering- eller halvljus. Nån som har testat nåt liknande eller vet hur man gör?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.