AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.237

Vad ska man ha för bromsskivor?

Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Det är dags att byta skivor fram på min 120d E87.

Ringde till BMW, men de ville ha nästan 2000kr/st för en skiva. Det tycker jag ärligt talat är löjligt dyrt, när man kan hitta skivor från 30 Eur styck i tyskland.

Bilen går 99% procent vardagstrafik men tanken är väl nån trackday då och då. Något varv på Nürburgring är också inplanerat. Bilen är trimmad till ca 220hk.

Funderar också på att byta till de skivor som 123d/130i har för lite mer bromsverkan Någon som har några tankar om detta?

Funderar på EBC yellowstuff belägg, vad tror ni om det?

Sen finns det ju otroligt många tillverkare av "piratskivor". Vad ska man ha? Dessa märken har jag hittat:
Trw
Textar
Ate
Brembo
Bosch
Becker
Zimmerman
Mintex
Ebc
Abs
Veico
Metzger
Febi-Bilstein
Mapco

Något man ska undvika av dessa eller kanske är strået vassare än de andra?

Tar så klart gärna emot allmänna tips och råd vad man ska ha då jag är helt novis på detta med bromsar!

Med vänlig hälsning
Bo
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller bromsskivor så fungerar det mesta, speciellt för vardagskörning där bromsskivor inte belastas något nämnvärt. Men satsa ändåså på lite mer kända märken (då du har trackdays i tankarna) som tex Ate, Brembo, Bosch, TRW, Textar och Zimmerman för säkerhets skull.

Jag själv har för det mesta kört på Brembo, både till vardags och trackdays. Mest för bekvämlighetens skull då jag köpt dessa innan och alltid varit nöjd (och priset skiljer sig inte nämnvärt från andra märken).

Uppgradering till större bromsar behöver oftast inte göras initialt. Det är viktigare att du har bra bromsbelägg - det är alltid den allra första begränsningen som uppstår vid bankörning.

Bättre bromsbelägg (vilket alltid betyder att de ska vara mer värmetåliga) kommer du mycket långt med. Byt dessutom bromsvätskan i hela ditt bromssystem (det fungerar bra med DOT4 eller DOT5.1 bromsvätska).

Om du inte kommer att köra med r-däck eller har ett bananpassat chassi eller inte laddar på för fullt så kommer du att belasta bromsarna ännu mindre vilket gör att behovet att uppgradera blir ännu mindre.

@Bosse-1 : Är det vanliga gatdäck eller r-däck som ska användas på trackdays? Har du standardchassi eller M-Sport chassi?

Bromsbeläggen är det allra viktigaste. Eftersom du planerar att köra några trackdays så är det rekommenderat att du köper lite vassare bromsbelägg (men bara lite då bilen i princip alltid kommer att gå som vardagskörning).

EBC Yellow bör fungera då de är avsedda för gata/bana (enligt uppgifter har de en temperaturtålighet på 900 grader). Har läst varierande åsikter om EBC, för vissa fungerar det bra för vissa inte alls (fast många försöker köra på bana med EBC Green eller EBC Red och de är inte överhuvudtaget avsedda för det så i de fallen kommer det att gå galet).

Annars har det varit bra feedback kring Ferodo Performance DS här på forumet om man behöver en aningens vassare belägg (för tex några trackdays) men använder bilen mest till vardagskörning i övrigt.
StopTech Street Performance ska vara i samma klass Ferodo Performance DS också (har det monterat bak på min E30 trackday så får se denna säsong hur det fungerar).

Går du upp ett steg kommer du till mer bankörningsinriktade belägg. Eftersom det nästan uteslutande bara blir vardagskörning för din del så rekommenderar jag INTE dessa belägg.
I denna gruppen finns belägg som Ferodo DS2500, Ferodo DS3000, CarboTech XP8, Pagid RS42 och liknande. Dessa är gjorda för banracing men har samtidigt egenskaper för att kunna köras på gata.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skivor för vardagsbruk är det ingen större skillnad mellan prestandamässigt - det är gjutna stålskivor...

Det som kan skilja är kvaliteten som gör att vissa billiga skivor lättare slår sig och att de lättare/snabbare börjar rosta.

Ate, Bosch, Zimmermann, TRW, Brembo, Textar, Valeo, Ferodo och några märken till är alla OEM-leverantörer som levererar bromsskivor till biltillverkarna, så de håller alla hög kvalitet.

Du kanske skall undvika "billigast möjliga", då jag har erfarit att billiga bromsskivor rostar rätt friskt. Så mycket att de får skrotas ut tidigare pga att rosten skapar ojämna kanter som äter sig inåt på friktionsytan och som ger vibrationer till slut när man bromsar.

Bosch, Ferodo, TRW, Brembo och Ate är några märken som jag har använt mig av med gott resultat.

Satsa på skivor som har rostskyddslackning på ytorna som inte är friktionsyta, det håller inte för evigt, men några säsonger brukar det hålla rosten stången.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Bmw-slangen och Johan B: Tack för jättebra svar!

Bmw-slangen: Jag har försökt läsa på lite i vart fall så jag bytte bromsvätskan för några dagar sedan till Ate typ 200 som jag hört ska vara bra?

Det blir bara körning av typen "prova på". Jag kommer glida runt ett fåtal varv i relativt makligt tempo så jag tänkte köra på standarddäcken som sitter på, hankook ventus s1 evo 2. (225/40/18)

Bilen har m-sport chassie, men har gått relativt långt, 18k mil. I nuläget har jag inga planer på att byta några delar i chassiet. Jag har i vart fall ganska rejäla kylluftintag till bomsarna som jag inte vet om icke M-sport har. Kan det påverka?

Tack för tipset om Ferodo DS, ska kolla upp dem!

Johan B: Hur ser man vilka skivor som är rostskyddsbehandlade? Tycker det är lite svårt att se men min tyska är nog inte vad den borde vara... Kollar mest på Lott.de då ja tycker de har bra priser och har köpt därifrån förut med gott resultat.

P.s. Såg att ate säljer slitsade skivor till min bil, "ate Power disc". Är de värda mer priset?

Tack återigen!

Med vänlig hälsning Bo

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitsade skivor ger lite mer bett direkt, särskilt när det är blött/slask på skivorna, de kyler även lite bättre så i teorin ger det lite mer värmetålighet och även lite längre livslängd på skivor och belägg.

Nackdelen med slitsade skivor är att de låter mer när man bromsar, så vill man ha tysta bromsar bör man nog satsa på "standardskivor" utan slitsar eller borrade hål.

Men du har stora skivor från början så bromsegenskaperna är redan i original väldigt bra.

Jag har kört Ferodo Performance DS på E46:an och de var väldigt bra - bet direkt och tålde mer värme än original (som var bra) samt dammade lite mindre och då blev dammet även lite mer grafitgrå än kolsvart som standardbelägg ofta blir.
Dee var även helt "skrikfria" på min bil, trots att de saknade antskrikplattor på baksidan (mindre flex i bromssystemet och även bättre värmeöverföring från beläggen till oken).

Reservdelar24.se säljer många märken till bra priser - se dock upp så de inte ändrar din order och ersätter beställda "märkesskivor" med sitt eget skitmärke "Stark" utan förvarning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vill nog påstå att slitsade skivor sliter mer på beläggen, vilket kan vara en fördel ur bromssynpunkt då slitsningen "hyvlar fram fräscht material" typ. EBC Yellowstuff är ordentlligt värmetåliga men funkar även kalla, passar bäst tyngre bilar, så min gissning är att du bör klara dig med RedStuff, men jag hade nog ändå kört på Yellow, har det på min ena E36...

Jag skulle köra på helt vanliga släta ATE skivor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ATE Typ 200 är alldeles utmärkt (är DOT4). Det hade fungerat precis lika bra med vilken DOT4 (eller DOT5.1) märt bromsvätska som helst - även för bankörning.

Eftersom det handlar om nästan uteslutande vardagskörning (samt lite prova-på bankörning) så är byte av bromsvätska i första hand en förebyggande åtgärd (minskar risken för rost inuti bromsok och bromsledningar - bromsvätska drar till sig fukt och binder vattnet vilket gör att kokpunkten sänks men ökar även risk för rost inuti bromssystemet).

Man vill dock inte ha 10-15 år gammal bromsvätska om man kommer att köra bromsarna varmare än normalt. Men å andra sidan så ska bromsvätska bytas vartannat år för att undvika ovan nämnda problem.

Så det här med bromsvätska kommer aldrig att vara ett problem om man bara sköter sin service.

På en 100% dedikerad banbil (som min E30) så gäller andra förutsättningar. Den körs aldrig någonsin till vardags. Den körs aldrig när det är kallt. Den har inte ABS/DSC/ESP/DDT/DDR/USSR etc etc etc.

Här byter jag årligen då bilen ändåså är i molekyler flera gånger om året. Här bryr vi oss om bara den så kallade torrkokpunkten, dvs kokpunkten för en helt ny bromsvätska (våtkokpunkten är kokpunkten för bromsvätska med måttlig inblandning av vatten dvs väldigt likt det en vardagsbil kör omkring med).

För oss nördar har jag gjort en tabell med lite olika bromsvätskor och dess egenskaper - såvida du inte kör en 100% dedikerad banbil är denna tabell relativt meningslös (köp DOT4 eller DOT5.1 så kan du köra hur mycket du orkar på bana med din vardagsbil utan minsta problem)
Länk

Kuriosa : ATE Typ 200 och ATE Super Blue Racing är egentligen samma bromsvätska, fast olika färger (bärnstensfärgad vs blå). Brukar faktiskt använda dessa omväxlande, mycket enklare att se när den nya bromsvätskan kommit ända ut i bromsoken när man gör ett komplett bromsvätskebyte.

M-Sport chassit blir finfint! Du kommer att uppskatta det när du kör prova-på bankörning!

Du kommer att märka efter bara några kurvor att begränsningen ofelbart ligger i däcken - detta gäller vilken bil som helst! Du kommer att märka att det kommer att understyra tidigare än vad du tror :-)

Det är därför däck (samt bromsar + väghållning) är det allra första man gör på en bil som man vill köra mer på banan med :-)

@Bosse-1 : Har du de sju sista siffrorna i ditt chassinummer (står på regbevis eller på dina besiktningspapper)? Var bara nyfiken på din utrustningslista :-)

Ok, om det är mer prova-på bankörning så behöver du INTE oroa dig för dina bromsar!

Låt mig ge dig en referens : jag körde min E34 535i (211hk och bara 100kg tyngre än din 120d) runt ett par banor och jag pressade den så mycket däck och jag själv orkade.

Bromsskivorna kom knappt upp i arbetstemperatur för bromsbeläggen!

Så du behöver INTE oroa dig för dina bromsar!

Hade standard bromsskivor, ingen kylning, snäppet värre belägg i form av Ferodo DS 2500, vanliga sommardäck och svampigt chassi - samt på väldigt långsamma banor som Sturup & Knutstorp (Mantorp och Anderstorp hade de nog peaktemperaturen blivit en aningens högre men fortfarande inte minsta problem att hantera det).

Och det fungerar alldeles utmärkt med de däck du har - enda skillnaden är att det börjar understyra lite tidigare än med "värre" däck - men det är ju bara att anpassa körningen efter det! Men överkör inte däcken, vanliga gatdäck gillar inte det sådär jättemycket utan känn lite var gränsen går och lägg dig däromkring - försök inte trycka ut mer ur däcken och kasa dig fram på framhjulen med kurvorna (har själv gjort det).
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Tack för alla svar! Användarna här på forumet är verkligen guld värda.

Johan B: Tack för tipsen. Mina skivor är inte speciellt stora tycker jag, bara 300mm. Det är klart, det är väl nånstans där storleken var på m3e30 också..

Ska kolla närmare på ferodo som verkar vara ett bra val. Reservdelar 24med.

Dawwe: Tack för tipsen. Ska ha dem i åtanke.

Bmw-slangen: Mycket bra tips. Undrar om det inte var din tabell jag sökte fram innan jag bestämde mg för ate typ 200. Hittade inte super blue i någon fysisk butik i min närhet.

Jag har redan kört några varv på bana, närmare bestämt Nurburgrigs nordslinga och GP bana förra året. Tyckte det mest understyrde ja, men jag är för dålig förare för att säga om det ar bilens fel eller mitt eget. Då var bilen dock otrimmad. Jag håller på att försöka bygga någon slags "M120d" av den, får väl se hur det går.

Chassienumrets sista siffror är: PZ00979
Har dock satt dit lite mer lull-lull än vad som fabriksmonterades.

Det är säkert som du och ni andra säger att mina bromsar är fullt tillräckliga och jag behöver definitivt inte större skivor. Jag ska förklara varför jag försöker vara så noggrann på en så pass långsam bil:

Min första bil var en gammal skrothög. Säkert inte bytt bromsvätska på år och dar. Ung och dum pressade man upp den i 170, och vid nedbromsningen så försvann bromsarna helt vid cirka 100m/h. Mycket obehagligt upplevelse som jag inte glömt även 15 år senare.

Min förra BMW 540iaT fick även den en resa på Nurburgrings nordlinga. Här försvann bromsarna gradvis mer och mer, började redan efter 3km och efter kanske 6km var det bara kanske 30% bromsverkan kvar. Det satt visserligen billigaste piratbelägg på bilen. Men ändå otrevligt på en så pass snabb bana som Nurburgring är. Bromsade måttligt inför resten av kurvorna och då kom bromsarna tillbaka gradvis. Vid slutet av varvet var de kanske 80% av början.

Och så slutligen min 120d. Bromsarna mattades inte alls när jag var där förra året vad jag kunde känna, men nu har jag cirka 45hk mer så jag ville ta det säkra för det osäkra med tanke på tidigare erfarenheter.

Återigen är jag mycket tacksam för alla tips jag fått, guld värt!

Med vänlig hälsning Bo

Jag tror tyvärr att ATE har slutat med den blå bromsvätskan pga nåt med att färgen inte är godkänd i klassningen av bromsvätskor. (Eller nåt liknande...) Annars har det varit smidigt att använda den vid varannat byte.
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Nu är delarna handlade:

Så här blev receptet enligt era rekommendationer:

Ate typ 200 bromsvätska. Billigt och bra?

Vanliga släta Ate skivor i standarddimension (300*24mm), rostskyddsbehandlade.
Mycket billiga och tillräckligt bra. Tack och bock.

Ferodo DS performance belägg.
Efter lite sökningar verkar en del tycka Yellowstuff är super och andra skräp. DS Performance verkar mest ha bra omdöme, om än kanske inte lika hög "högstanivå"+

Nu blev det ju en liten slant kvar i budgeten, bl.a. tack vare de billiga skivorna.. det gjorde att det slank med ett par nya undre länkarmar för BMW 1M med i kundvagnen :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har rätt GE, Super Blue Racing har tyvärr försvunnit från marknaden (köpte min alltid hos AutoExperten).

Det du tänker på är att den inte fick ha en DOT4-stämpel på sig pga av den hade blå färg (du måste ha bärnstensfärgad för att få en DOT4-stämpel). Det var dock inga problem att lösa, var bara att skippa DOT4-stämpeln. Eller de skrev faktiskt såhär på burken "This DOT 4 MOTOR VEHICLE BRAKE FLUID meets and exceeds FMVSS§571.116/DOT4/DOT3 (except blue colour)"
Länk
Länk
Det senaste jag läste var att det blåa färgämnet var på något sätt giftigt och det var anledningen varför produkten börjar dras in.

Crap...Hoppas någon kommer ut med någon liknande produkt snart...

@Bosse-1 : Förstår din oro kring bromsar med sådana upplevelser i bagaget :-) Men de två upplevelserna är nog skolboksexempel på vad som händer när man inte underhåller bromsarna :-) Oh, ja - bromsarna fungerar sålänge man lallar omkring mellan fartguppen och kantrade ICA-kassar där bak och skrikande fru/barn fram/bak :-) Men det är när du försöker verkligen använda bromsarna som du kommer att upptäcka om underhållet varit korrekt gjort eller inte :-)

Problemet med din första bil var nog det mesta i bromssystemet :-) Mer vatten än bromsvätska, bromsbelägg som blir som glas vid kroppstemperatur och säkerligen både läckage i bromscylindrar och alla andra möjliga fel!

Problemet med din andra bil var troligtvis en kombination av dålig bromsvätska, kanske ojämnt slitna bromsbelägg (kanske endast 75% av bromsbelägger var i kontakt med skivan vilket gjorde att beläggen överhettades snabbare än normalt) men framförallt var det beläggen som var problemet.

Vanliga belägg är inte gjorda för att hantera några nämnvärda temperaturer. Börjar de gå lite varma så rasar deras friktionskoefficient och man måste bromsa ännu hårdare och längre och de blir varmare och greppar ännu sämre och så vidare...
Vanliga bromsbelägg är helt enkelt gjorda för sådan typ av körning (allt annat i bromssystemet har inga direkta problem). Det är därför annan typ av bromsbelägg ofta brukar vara det enda man behöver uppgradera.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort uppdatering kring ATE Super Blue Racing - fick faktiskt tag i ett gäng dunkar :-)

Hörde med Andreas på bromsmannen.se men de hade tyvärr inga kvar i lager, däremot kunde AutoExperten ha kvar på sina lager.

Hörde med AutoExperten i Malmö och de var mycket hjälpsamma och kollade i deras lager men även hos Lund och angränsande butiker men inga av dessa hade heller något kvar i sina lager.

Till slut hittade jag att G-Partners hade kvar några dunkar i sitt lager - så köpte på mig ett gäng dunkar därifrån :-)
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Uppdatering:

Har nu kommit hem från mitt årliga "ringen" besök. Mycket mindre trafik på banan gjorde att jag kunde köra rejält mycket fortare än förra året, dock är jag helt novis på bankörning så det vart fortfarande inga världsrekordtider på något sätt :)

Bromsarna blev nog, med min okunskap i ämnet, rejält varma efter ett varv, jag brände mig nästan på fälgarna när jag kände på dem.

Bromsarna fungerade utmärkt och visade inte någon tendens till utmattning.

Jag tackar återigen för alla tips i denna tråd.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt meed feedback!

Visst blir bromsarna varma när man laddar på lite på Nürburgring, men beror också till viss del på bromstekniken. Men nu med riktiga bromsbelägg så är det som det ska vara - bromsarna tar bra även om de blir lite varma :-)
Bo
67
Bosse-1
540iaT -97
Hej Bmw-slangen!

Ja, min bromsteknik är knappast speciellt bra, även om jag skulle tro att jag bromsar lite hårdare och kortare än de flesta Svenssons som förirrat sig in på en bana. Och det är väl så man ska göra, grovt förenklat, som jag förstått det?

9.05 körde jag BTG varvet på, om det säger något.

Jag tror det är ganska ok tid för en utan erfarenhet av banköring med en 20,000- milad 120d som inte har något bytt i chassiet sedan den rullade ut från fabriken, även om det såklart finns massvis med tid att ta för en van chaufför. Undanflykter, jag vet :)

Tack för din hjälp i tråden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, du gör helt rätt (precis som du säger så är det vanligaste felet att man fisbromsar en längre sträcka)!

Och 9.05 BTG skulle jag vilja säga är respektingivande snabbt!

Så inget konstigt att bromsarna blir lite varma om man laddar på lite extra, kul att höra att det blev märkbar skillnad.

Man är ingen racing- eller trackdayförare om man inte alltid har tillräckligt med ursäkter! Trafik, motvind, nyckepigor i kurva som gjorde den extra hal, glömde ta av antennen med enormt drag som resultat och så vidare. :-)

Fast vissa har ju ibland en "riktig" ursäkt :-)

Hur ihärdigt jag än tömmer cupen på delar så letar det sig ALLTID in en snusdosa, tänder eller dylikt under gaspedalen som gör att jag begränsas till MAX 75% gas...

Du får låna den ursäkten ;)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Lite om bromsteknik: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är i linje med vad boken Ultimate Speed Secrects (Ross Bentley) skriver, boken täcker dock allt ifrån mentala förberedelser till trail braking. Bra att ha till hands när vintermörkret kommer och alla racingbanor är stängda :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.