|
|
|
|---|---|
|
tänkte se lite ang tips på olja nu när det är dags att byta. äldre bil = tjockare olja eller? jag tänkte hälla i 10w40 alt 10w50, för att spara på packningar och ev ventiltickande som väl kommer nu när 20k+ mil förbrukats... kommer jag märka av högre bränsleförbrukning i samband med tjockare olja? | |
|
Angående ventiltickande, vore det inte en idé att hälla i 2 burkar av Wynn's "Hydralic Lash Cleaner" en så där 20 mil före bytet av oljan. //Peter |
|
| det var ingen dum ide. så gjorde jag på mina andra bilar! fö stod valet mellan castrol edge 10w60 eller mobil 1 peak life 5w50 och det blev den sistnämda! vart nästan samma pris men tror nog ändå att den bör vara det optimala för en 20k+ m70! sen får det bli 10w60 när det börjar försvinna olja... | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mobil 1 Peak Life 5W-50 blir alldeles utmärkt. Den har API SN / ACEA A3 klassning (det är klassningarna och vissa andra egenskaper som är det viktiga - namn och märke är mest "en kul grej"). 10w40 är väl inte tjockare än vad som normalt ska finnas i denna motor? Kör du med bilen året runt så rekommenderar jag starkt att ha en 0w eller 5w olja (så ditt val med Mobil 1 Peak Life 5W-50 är således ett bra val). Anledningen varför en tjockare olja (som är tjockare vid arbetstemperatur vill säga) ofta rekommenderas till äldre motorer är för att kunna bibehålla smörjegenskaperna och oljetrycket. Det kommer att läcka lika mycket förbi alla typer av packningar och packboxar, där blir ingen skillnad (och är heller inte anledningen varför man väljer en något tjockare olja). När motor blir äldre så slits interna delar. Det gör att "glappet" mellan rörliga delar ökar. Detta glapp är noga uträknat och designas ihop med motoroljans viskositet. Det är även detta glapp (eller trånga passage) som skapar oljetrycket. Oljepumpen skapar inte något oljetryck, det skapar bara ett flöde. Det är restriktioner längre fram i kedjan som skapar tryck. Om detta glapp (eller restriktioner) öppnas upp sänks oljetrycket och det finns risk för att oljefilmen "kollapsar" och du får metall-mot-metall-kontakt. Detta kan kompenserar något genom att använda en något tjockare olja som inte "kollapsar" lika lätt. Omvänt, om glappet är för litet så finns också att oljefilmen "kollapsar" och du får då också metall-mot-metall-kontakt. Ja, en minimal ökad friktion kommer att uppstå i motorn som i sin tur leder till en fullständigt försumbar ökning i bränsleförbrukning. Kostnaden för denna bränsleförbrukning är totalt och absolut helt försumbart. Vi kanske pratar om 250 SEK ökade kostnader om året - medans all typ av reparation och underhåll alltid beskrivs i tre- och fyrsiffriga belopp. En jämförelse skulle vara att man fokuserar på ett enklare skärsår när det finns hjärnskakning och brustna inre organ och allvarliga blödningar att se över först. Då är korrekt däckstryck viktigare, det är en detalj som nästan alltid glöms bort även av bilintresserade. Ett däckstryck som är tex 0.5 bar för lågt kommer att ha en större inverkan på bränsleförbrukningen än motoroljans viskositet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.