AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.537

NCS Expert E60 MASK CHAMP

Sida 1 av 2
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Hej!

Ska ändra språk till svenska på en 525d xDrive 2010. Har inte CAPPL (ingen navigation).

Har lite stött på ett märkligt fel när jag läser av ECUn med NCS Expert.. Kan läsa av alla utom MASK (ECU does not answer IFH-0009: No response from ControlUnit CHAMP).

Edibas INPA 5.06
NCS Expert 4.01
SP Daten v55 E60

K+DCAN kabeln är inte ihoplödd med 7-8.

Nån som kan hjälpa mig lite?

Mvh
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Såhär ser det ut i error.log

Länk
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Hittade felet, fel på kabeln. Kina skräp! Fick bli en ordentlig kabel från OlaO :)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar för förtroendet!
Nu är ju inte mina direkt "Made in Sweden" men jag har valt ut en bra leverantör som jag vet gör bra kablar.
Allt sånt här kommer ju från Asien.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Pratade med säljaren och den är tydligen inte kompatibel med lci versionerna, så de var väl därför. Har returnerat kabeln till honom och väntar på pengarna tillbaka. Och väntar ivrigt på kabeln från dig olao :D
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Märkligt nästan att såna finns, sen sa du ju till mig att 7-8 inte var ihoplödda och då är den inte heller kompatibel med Pre-Lci eller andra äldre BMW. ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Felet kvarstår, samma fel... Märkligt :(
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kan det vara läge att göra en "revert back to stock" kodning på modulen?
Tänkte att den kanske kan vakna till liv då.
Jag har gjort det med framgång på några FRM som varit konstiga.
Det är ju lätt och snabbt gjort.
Finns några risker med detta? Vad säger panelen?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Lyckats komma åt MASK, böt ut "A_E65mmi.ipo" mot" a_e65mmc.IPO" och lyckades lägga till svenskt språkpaket till VO, var tvungen att ta bort $853 (engelska) och lägga till $6S4.

Men nu kan jag inte ändra språk i MASK, för så fort jag kört Execute job, så startas I drive om och fortsätter vara engelska. Och finns inte att välja svenskt språk i language. Läser jag av mask igen så står det engelska igen.

Hjälp mig! :)
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Att ändra till E_65MMC.IPO var inte lösningen. Läste bara av själva CHAMP då. Behöver läsa av hela MASK. Det roliga är att jag får en fulländad .trc fil när jag läser av även fast den säger error. Men kan inte köra SD_CODIEREN. Då blir det error A_E65MMI.IPO/IPS.
my
16
myrawbin
525d xDrive -10

Såhär ser det ut när jag försöker läsa det.

Funderar på att göra en 'revert back to stock' på MASK med svenska språkpaketet i min VO.
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Nope, gick inte det heller. Fortfarande samma problem som i början. Tillbaka till ruta 1...
Innehåller mjukvaran som finns iDiven svenskt språk? Om den inte har det svenska språkpaketet spelar det inte så stor roll vilka parametrar du ändrar på. Texten kommer fortfarande var på engelska.
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Okej, då var de problemet löst. Det går helt enkelt inte :)
Slänger tillbaka $853 och tar bort $6S4 och låter det vara så.
te
4
teho
520d Touring -09
myrawbin.

Jar samma fel när jag försöker läsa från MASK ECU:n som du!

Har 520d från 2009.

Kunde du läsa från MASK när du hade "korrekt" VO? Har även jag försökt lägga till i VO. Skulle lägga till en bluetooth enhet som kopplas in som cd växlare. Har därför förskt lägga till en cd växlare på VO och sedan skriva till MASK. Men det falerar likadant som för dig på MASK enheten.

Skulle det kunnna vara att jag inte kan lägga till denna VO? (får testa imorgon att ta bort den och försöka läsa från MASK igen).

Jag testade att läsa från CAS (codierdata_lesen) och det gick bra.
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Kanske är så att man måste ICOM för att komma åt MASK på LCI?
te
4
teho
520d Touring -09
Hittade detta (men hans bil varkar varit en pre-lci e61):
“Your E60 is equipped with a MOST network. ISTA/P requires to see this connection before continuing with the session since ISTA/P uses MOST to access and program your MOST modules such as your CIC/MASK, CID, AMP, TCU, etc. Your K+DCAN connector does not have MOST access resulting in error. ISTA/P is not designed for modified INPA connectors therefore resulting in this error message."

Slutsats:
This being said the only way around this with a MOST equipped vehicle is simple… buy an BMW ICOM A2. They are dirt cheap now on www.wobd2.com

På:
Länk

Så tror jag ger upp nu med M-ASK enheten och min kinakabel för 150kr :) Borde väl finnas fristående verkstäder som har en ICOM grunka som kan programmera om M-ASK åt en (så man slipper köpa en kit för några tusen)?

my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Har sett att folk lyckats köra ista/p icom genom K+dcan kablar på e91. Kanske värt att prova? Hittade bland senaste icom programvara på ryskt forum, ~110 GB låg paketet på.

te
4
teho
520d Touring -09
Säg gärna till om du lyckas! Har inte lämnat in bilen än. Men läste på lite mer om ICOM. Du har kanske rätt...
my
16
myrawbin
525d xDrive -10
Ska låna flickvännens externa HDD och prova, blir eventuellt i helgen. Återkommer med svar.
te
4
teho
520d Touring -09
Intressant läsning angående de olika bussarna i BMW:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.