AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.161

Låst växellåda 540 e39

NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Normalt finns de en spärr som gör att de inte går att ändra läge från P på automatlådan. Man måste trampa in bromspedalen för att den spärren ska släppa. Men om nu de inte hjälper att man trampar in bromspedalen..för att den ska släppa! Vad kan de då bero på?
Vi har kopplat in dator och felsökt. Men inget fel där.

Hej,

Det finns två enkla möjligheter.

Den ena är att bromsljuskontakten (hallsensor-typ) antingen gett upp (inte ovanligt) eller fått sig en törn och hamnat för långt från pedalens mot-del.

Den andra är att den elektriska spärren vid växelspaken (eller i lådan?) gett upp. Jag vill minnas att någon här ganska nyss hade problem med den. Minns dock inte om det presenterades någon lösning. Försök att söka inlägg.

/Lennart
NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Hej Lennart!

Okej, tack för de svaret! Misstänker själv den elektriska spärren då de varit inkopplad batteriladdare på batteriet.
Gäller bara att hitta varför den inte fungerar nu. Sökte tidigare på de här men hittade inget då. Får leta vidare och se om jag hittar den tråden.

Hej,

Det var nog den här tråden jag menade.

Länk

(Fast kanske det finns någon mer. Jag vill minnas att den TS skrev om en hydraulisk spärr, något som jag fortfarande ställer mig frågande till.)

/Lennart
NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Hej!

Okej! Tack för länken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.