AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.759

Z3 m roadster 00-02 pris?

Sida 2 av 3
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Länk

Lite sugen på att åka och kolla på denna, är det någon som har koll på den eller synpunkter på pris mm?Nå annat man borde kolla efter förutom svetsningarna? Bilen är ju en -97 men står -99 i annonsen...

/Med vänlig hälsning Jani
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Fanns Chrome line som tillval runt vindrutan?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Har sett bild på andra som har så antar det, eller?
Bilen ser fin ut, sufflett i gått skick. Den är även ren under huven. Utan att ha satt mig in exakt i prisnivån, tror jag att det är ett rimligt pris. Hardtop är ett plus. Många plockar av dessa och säljer dem separat för minst 10.000 kronor och är beredda att lacka om den, så i princip kostar bilen 177.000 - 10.000. Själv har jag exempelvis hartoppen på bilen under vinterförvaringen. Jag tror knappt att du kan hitta en hardtop till salu idag. Hardtoppen plockas av eller på, tid ca 5 minuter.
10.000 mil är en trevlig nivå, många problemfria mil återstår. Bilen har haft 12 ägare, men de sista ägarna har ägt bilen relativt lång tid, vilket tyder på att den inte har akuta fel som medför att man köper och säljer snabbt igen. Näst sista ägaren hade den i nästan 6 år, sista i över ett år.
Åter igen, riv ut mattan i trunken, kardborrband, och kolla att samtliga punktsvetsar är hela. Kolla på internet, slå Z3 och subframe, bilder, så hittar du
många bilder på hur det inte får se ut.
Du får kolla mer ingående, men många BMW motorer i Z3 kan ha en vattenpump med skovelhjul i plast, ingen vet i förväg. Detta kan spricka och du överhettar motorn. Själv, i likhet med många andra har jag bytt vattenpump i förebyggande syfte. Det visade sig att jag hade hjul i plåt, men skit samma. Man vill inte koka en sådan här maskin.
Kolla även däcken bak. I och med att det är en sänkt med M-chassi lutar däcken utåt. De rullar i princip på innerkant vilket kan medföra att de är nästan blankslitna på insidan.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Okej, tack för respons! Ska försöka få tag i ägaren men han har inte svarat på mejl ännu ialf.

P.S Ingen i malmötrakterna som hade kunnat att åka och kolla på den då jag bor i Haparanda :P ?
Ägaren är en hon. Ägt bilen i 1 år.
Ibland måste man chansa. Själv flög jag från Skåne vidare med tåg till Uppsala, köpte den och körde hem bilen 70 mil. BMW Z3 med 10.000 mil på mätaren och snygg på bilderna. Har knappast gått någon vinter. Har egentligen inga rostproblem. Kan knappast vara någon rishög. Vill säljaren sälja kan ni mötas vid flygplatsen och köra till en bank, sedan drar du hela vägen till Haparanda.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Visst är det ju så, men tänkte om det fanns någon som kunde kolla :). Månne hur det kommer sig att bilen är en -97 på pappret men uttagen -99?
Enligt Trafikverket inregistrerades den första gången 2/9 1997, och i Sverige 26/5 2002
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
tillverkningsår 1997 , modellår 1999 :). Vet inte vart blocket tar informationen men kollade också transportstyrelsen och där står det som du säger.
Do
42
Dorfus
530D XDrive touring - 2015
120i 2007
M Roadster -97
Har du tittat på bilen (szt301) än? Den ser fin ut även om jag blir lite skeptisk då det är hardtop med.. Av egen erfarenhet har jag använt bilen som vinterbil då... Dock 330..

Dorfus
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Nej, har inte varit och kollat, har mailat men bara fått 1 svar. Hoppas han svarar snart. Ja det kan stämma ang ht, vad menar du med 330?
Han menar BMW modell 330. Visst, det kan ligga något i det, men vi måste beakta att bilen rullade utomlands, troligtvis Tyskland, tills 2002. Skulle jag köra längre sträckor på tyska motorvägar i 150 km/tim hade jag beställt bilen med hardtop, för att få det lugnt tyst kupé där man kan samtala utan att skrika till varann. Notera att 1997 hade suffletten inget innertak, så det är ganska livat i högre farter.
Eftersom bilen rullat 10.000 mil på 19 år kan det inte blivit många mil på vinterväg, och den säljs utan vinterdäck.
Jag vet inte hur insatt du är i lösningen med Z3 och hardtop, men det blir inga problem att ta hem bilen. Suffletten fälls ned som vanligt, och hardtoppen monteras ovanpå.
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Ahh jag läste vad han skrev just när jag vaknat så blev en miss där, ja att han kört 330 med hardtop :). Jag hoppas han svarar på mailen då han tydligen är i Malmö nästa vecka om jag förstått rätt, måste isf boka biljetter. Återstår att se hur det utvecklar sig.
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Kolla bakvagnen noga inte bara svetsarna i bagaget utan även infästningarna under bilen som kan ha sprickor
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Tack för tipset, får se om hen svarar i snar framtid :)
Do
42
Dorfus
530D XDrive touring - 2015
120i 2007
M Roadster -97
Janskers:

Åkte du och tittade på bilen?
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Nej jag har inte varit och kollat på bilen, svårt att få tag i ägaren och det var visst många före mig som sku kolla på den.
Snart tycker jag det verkar lurt. Svårt att få tag på ägaren, samtidigt många före som skall kolla. Vanligtvis är man sätter in en annons vill man väl sälja och borde rimligtvis ta sig tid. Har man så svårt att närvara, säljer man till en bilhandlare.
För mig låter det löst att lägga kanske 4-5 tusen på en enkel flygbiljett + hemkörning av en bil upp till Haparanda, när säljaren inte har tid att håva in pengar.
Info från Sherlock Holmes: Sökte igen på detaljer i bilderna och motorrummet. Av någon anledning har fronten varit demonterad. Fästbultarna är skavda från verktyg. Kablaget ligger inte lika snyggt och en wire från motorn över höger fjäderben har flyttats. Färg är bortskavd på annat ställe där den legat sedan tidigare.
Ägaren bor i utlandet, sägs det. Ägaren har adress i Göteborg och bilen säljs i Malmö, och det går inte att komma i kontakt.. Hmmmmmm. Behöver ej vara skumt, men vaksamhet skadar ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.