|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag funderar lite på att införskaffa en z3 m roadster till sommarbil men har svårt att hitta några till salu och bilda mig en prisuppfattning. Har någon av er koll på priserna? Gärna någon av de senare årsmodellerna, helst under 8 000 mil. Och såklart mint condition :) Priserna på 3.0 liters modellen verkar nästan lite dyrare i Tyskland än i Svea, kan det Stämma? Gäller detsamma då också M:en? | |
|
Slänger ut en första känsla/gissning på minimum 250K med de önskemål du har. Har hört/sett att priserna i Tyskland ligger högre än här hemma. Min har rullat 15.000 men skulle lätt kunna tas för 5.000 så milen tror jag inte du behöver oroa dig för, självklart under förutsättning att tidigare ägare vårdat den. Glöm inte kolla bakvagnsupphängningen på tilltänkt objekt. Lycka till i jakten på en riktigt rolig och snygg klassiker:-) |
|
|
Ok, hur mycket sjunker priset om bilen har gått t.ex 12 000 mil? Vad är det med bakvagnsupphängningen som ska kollas? Hur ofta kommer en sån här bil ut till salu som är svensksåld? |
|
|
Fortfarande kvalificerade gissningar men 12.000 mil, kanske 40-50 ner? Googla "Randy Forbes Z3" för bakvagnsupphängningen. Svensksåld eller import spelar ingen roll på en såpass gammal bil speciellt som det är en klassiker. Det viktiga är att hitta ett välskött exemplar. |
|
|
Det som händer med bakvagnsupphängningen är att punktsvetsningarna med vilken den är fastsatt i karosseriet är lite för svaga och kan lossna som en följd av inspirerande körning. Punktsvetsningarna klarar inte riktigt av krafterna är bakaxeln vill röra på sig. Ett ganska allvarligt fel men det finns olika metoder att avhjälpa. Det finns flera trådar i ämnet, både här och på utländkska forum. För övrigt brukar det väl oftast ligga ett par M Roadster ute till försäljning på blocket eller bytbil? Om inte så kommer det väl snart ut. Priserna brukar ligga på runt 200´ för bilar med 10-12 000 mil om jag minns rätt. Exemplar i Mint Condition (Om du nu verkligen menar MINT condition) med få mil lär nog ligga högre. Det stämmer att 3.0-litersmodellen ligger högre i Tyskland så det är en rimlig slutsat att även (särskilt välskötta lågmilade som sagt) M Roadstern ligger högre i Tyskland. |
|
|
Hej! Z3 är en härlig bil, just för att den är BARA en bil, inget krusidull för att charma ägaren. Jag har följt prisutvecklingen på Z3 sedan jag köpte min år 2011. På sista året har priset börjat att stiga frånsett de motorsvagare 4 cylindriga. Differensen ökar mellan de vanliga 6 cylindriga och de 321 hk M modellerna som verkar bli mycket attraktiva. Det verkar vara lika i Tyskland. Priset ökar helt enkelt för att det tillverkas inga fler Z3-or. De flesta Z3 or har idag rullat 12.000 - 20.000 mil, men som tidigare nämnts, dessa bilar rullar ej vinter, de är oftast i mycket gott skick. I alla fall så gott att du kan återställa dem till mint condition utan en förmögenhet. De klarar sig bra från rost, förmodligen för att de körs ej på saltade vägar. För att få mint condition kommer du förmodligen att behöva byta cabbe, priset exklusive jobb ca 5.000 kronor. Men då har du ett nytt tak inklusive bakruta för de kommande 10 åren. När det gäller problem med bakvagnen och dess infästning är plåten klen. Initialt syns det genom att riva ut hela mattan i bakluckan som sitter med kardborrband och där tittar du på skador kring punktsvetsarna uppe till vänster som visas på denna bild Länk Svetsarna längst till vänster kommer du ha svårt att se, men svetsar 6-9 får inte visa några tecken på sprickor. Detta är ett relativt vanligt fel och finns även på motorsvagare 6-or. Min uppfattning är att ifall du har 321 hk och skall använda dessa hästkrafter, då är förstärkning enligt Rand Forbes bra. Själv har jag ersatt 4 st punktsvetsar på en 193 hk med M8 bult vilket har fungerat bra nu i 3 år. En sådan lagning gör du på några timmar och bör ej innebära att du skall avstå från ett bra ex. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ligger ute en Z3 M Roadster på Blocket nu för 120K, iofs en -97:a som har gått strax över 12K mil. Roadsterna är inte i närheten av samma pris som Coupéerna. Länk |
|
Tack för alla svar ! Den som ligger ute nu verkar rätt billig, eller vad säger ni? Kanske något lurt med den, eller är de äldre lite billigare? |
|
| Ny original suflett kostar inga 5000 + arbete. Till E36 kostar en ny original suflett lite över 30' hos BMW Svrige, men de går att hitta för hälften om man vet var man skall leta, dvs sufletten är 100% identisk med original, samma märkningar mm, identiskt tyg mm, uppsydd av samma sadelmakare som syr/sydde åt BMW. Det som skiljer en billig suflett (a 5000) från en original/original-identisk är att bakrutan är fastsydd i den billiga, medans den sitter med dragkedja på de andra...Så ett suflett byte hamnar kring 20-23' inkl montering hos en duktig sadelmakare när det gäller E36. Nu är sufletten mindre/billigare till Z3 så den kostar nog mindre, säg runt 8-9000 för en original-identisk, så runt 15' monterat o klart | |
| Ej original sufflett, men samma material från Sonnenland, kostar idag 518EUR + frakt från Tyskland tillkommer. All övrigt information som Dawwe angav angående bakruta m.m. är korrekt. Idag anser många att bakruta och tyg har ungefär samma livslängd och att bakrutebyte kan krångla/läcka. Därför byter man allt till en vettig kostnad. Jag tycker att en fräsch sufflett oavsett tillverkare är viktigare än att den kommer ifrån BMW, så länge den är gjord av samma material. | |
|
Titta på tygets baksida när det gäller "ej original". Är det likadant mönstrat på baksidan som originalsufletten från fabrik? Finns alla förstärkninsprofiler, självhäftande flärpar Länk , monteringsprofiler mm förmonterade Länk ? Det brukar "kunna hända" att man får flytta över "vissa delar", vilket inte är helt lätt kanske, eller att man istället för självhäftande flärpar får köra nån annan "lim lösning" som kanske inte blir helt optimal, eller ännu värre att nån detalj saknas...Skall man bevara bilens värde så bör man inte montera något annat än en suflett som inte kan skiljas från den fabriksmonterade, enligt min åsikt. Jag köpte som sagt en "original men inte från BMW". Har jämfört den med den fabriksmonterade, ALLA fästen mm identiska och på samma ställe, blixtlås till bakrutan. Det mest övertygande var dock att sufletterna hade båda samma märkning på insidan på samma ställe, skriven (för hand?) med "Silverpenna" med exakt samma handstil... |
|
|
Dawwe, tyget är samma, men du har helt rätt med insydda plastdeler som saknas och överflyttande av grejer. Plastdelatjer som skruvas till ramverket ersätts med kontaklim. Det ä bra att du tar upp detta. Som köpare är det viktigt att veta om det är en exakt kopia av original eller bara en fungerande kopia i enklare utförande. Har du en bra länk skulle även jag köpa en något dyrare upp till 8000 kr med alla detaljer som du beskriver, men inte några 30' k från BMW. Insydda plastdetaljer kortar även montagetiden med några timmar. |
|
| Kollar man BMW's prislista via tex Länk kostar sufletten ca 3300 USD til E36, till Z3 kostar den ca 1150 USD. Översatt till svenska priser så blir detta drygt 35000 kr för E36 sufletten (ringde o frågade BMW förra året när jag skulle köpa) så om man utgår från att valutaförhållandet är densamma när det gäller Z3 så borde den sufletten kosta typ 13000 från BMW? Jag köpte min suflett via en kontakt hos en tysk auktoriserad BMW-handlare. En suflett vilken levereras i BMW-kartong mm låg på ca 23000 har jag för mig, men eftersom jag har god kontakt med de nämnde han att han/de vet var/vem som syr upp dessa sufletter och att han/de kunde hjälpa mig att få tag i en, dock ingen leverans i BMW märkt kartong samt att bakrutan sannolikt inte skulle få en "BMW logga insmällt i ena nedra hörnet"(minns inte ens om min fabriksmonterade suflett hade detta), men i övrigt 100% identisk, priser var runt 14000-15000, minns ej exakt. Jag vet inte om man kan få tag i 100% original-identisk suflett till Z3 men omöjligt borde det inte vara. Jag har inte frågat de/han som hjälpte mig med sufletten, ämnet är liiiite känsligt, anledningen till att de/han trots allt nämnde detta för mig var enligt min kontakt att "Det är ett rejält överpris på sufletten, och eftersom du köpt för massor av oss så...". Jag kan inte tänka mig att de inte skar emellan en mindre slant, säg 200-300€, men det kan kvitta så länge jag är nöjd :D | |
| Hej! Jag vet att länken "spårat ur", men jag kollade själv priset idag för en svart sufflett med bakruta, original BMW. 1570 EUR utan frakt. | |
|
Valiant: 1370€ för en svart original suflett köpt av BMW Länk Sufletten till E36, via samma sida kostar 3470€... Tycker att 1370€ är inte mycket att orda om! |
|
| kanske värt att titta lite mer närmare på.med tanke på priset. | |
|
I fredags beställde jag en ny bakruta till min M roadster, då den nuvarande är dålig. Pris 2700:- på BMW. Passade på att fråga vad en ny sufflett kostar, så att man inte gör bort sig om det nu inte är jättemycket dyrare. Men en ny sufflett på BMW kostar 14700:- , och då min är fin fortfarande kändes det som lite overkill... Passade på att beställa emblem till bilen, då de gamla är lite slitna och har tappat färg, dvs de två stora BMW-emblemen till huv och baklucka, M-märket till bagageluckan, de två M-märkena på gälarna och 4 M-märken till fälgarna. 2000 pix för detta...Men det får det vara värt då det ser lite tråkigt ut mot den blåa färgen på lacken annars. Speciellt som min andra BMW har samma blåa färg, med M-märken så att man ser hur det egentligen ska se ut... |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Priset sänkt till 110K nu. Länk Finns några till på Blocket, inga 00-02 dock: Länk Länk Länk |
|
Bilen för 110k skall man undersöka ingående och vara misstänksam. Jag tycker alltid det är något skumt när man endast har en bild samt ej har reg-nummer. Anger man ej reg nummer vill man oftast dölja något. Jag undersöker alltid via bilregistret för att se antal ägare och historia. Åter igen, var försiktig med M-serien, kolla att punktsvetsar i bagagerummet är hela. Cabben verkar blek, behöver troligtvis bytas med tiden. |
|
|
Nu har bilen som sänktes till 110 dykt upp på blocket med en bilfirma som säljare. Priset är dock höjt till 169 000. Regnr: wbe 956 Är det någon som känner till bilhandlaren? |
|
|
Jag tittade i bilregistret. Jag tror att bilhandlaren säljer på uppdrag. Bilen verkar vara privatägd. Den ägdes i ca 5 år av samma person fram tills nyligen. Jag hade kollat med honom varför han sålde bilen. Åter igen, kolla att punktsvetsarna är hela i trunken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.