|
|
|
|---|---|
| Har en Bmw 325i Touring -03 . Jag har nyss bytt till sommardäck 225/45/17 Good Year Asymmetric 2 . Har någon erfarenhet av dessa däck. Det "låter" om ena däcket Bullernivån är på 69 decibel. Kan det ha och göra med däcktrycket ochså ? Någon som vet ? | |
|
Hur låter det? Från vilket däck låter det? Är däcken nya? Låter det bara från ett däck och de är nya, är det troligen inte däcket utan t ex. ett hjullager. Lufttryck påverkar ljudnivån/karaktären från däcken. Vilket lufttryck har du? EU-märkningen som anger ljudnivån avser enbart "det miljörelaterade" ljudet vid förbifart på utsidan av bilen, det säger väldigt lite om hur mycket ljud som genereras inne i bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har kört på Asymmetric 2 två somrar, har upplevt dem som tysta. Som Johan säger så kan även lufttrycket påverka, börjar man ha kring 3-3.2 i lufttryck så upplever jag att man får en högre ljudnivå. | |
|
Hej, jag har också GY Eagle F1 Assymetric, men jag minns ärligt inte om jag har 1 eller 2 (visste inte att det fanns två). Jag upplever dem som sköna att köra på och tysta - jag har dem på sommardäcken på cabben och då blir det ju som du förstår ganska uppenbart om de är bullriga. Innan hade jag några gamla sura Run-flat däck (som också var Good Year tror jag) som inte var något vidare men de var ju gamla och i stort sett slutkörda. Alexander |
|
| Jag har också dessa däck på min och jag upplever dom som tysta och komfortabla. Har kört med dom i två år och inne på det tredje nu. Mina heter "Assymetric 2" och jag kör med lufttryck 3,0. | |
| Varför har ni så högt tryck? För att spara bränsle? | |
| Jag frågar detsamma. Gillar ni att studsa omkring, samtidigt som däcken ger dåligt grepp? | |
|
Jag har följt en tabell för däcktryck vs däckprofil dom senaste 10 åren med små justeringar. Dessutom så säger min däckverkstad ungefär samma sak. Ja, delvis för att spara bränsle men också för att jag läst att dom rekommenderade tryck som ges av bilfabrikanterna ofta är för låga. Och har man 5-serie utan sportchassie osv så studsar man inte fram... Blir det verkligen sämre grepp med lite högre tryck? |
|
|
Biltillverkarnas rekommendationer är som alltid en kompromiss mellan grepp, förbrukning, däckslitage och inte minst komfort. Just komforten har ofta stor betydelse för rekommendationerna av lufttrycket. Man kan gå upp lite i förhållande till rekommendationerna utan att tappa nämnvärt med grepp, men man förlorar ofta rätt mycket komfort när trycket är högre. Jag brukar lägga mig ungefär mitt emellan rekommenderade trycken för "tom bil och låg fart" och "fullastad bil i hög fart". På Hyndan (Santa fe) har jag märkt att även små tryckökningar på 0,2 bar, ger rätt märkbar mer stötig fjädring, den har dock stora hjul (235/65-17). Samtidigt påverkas förbrukningen rätt mycket av att gå upp/ner i däcktryck på den bilen. Hur man än vänder på det, så har man arslet bak...stötig gång eller högre förbrukning... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Svar till Johan B. Hur mera exakt låter det om det skulle vara hjullager som behöver bytas ? Ja det är bara från ena däcken ,höger bak, någon som ha erfarenhet av att hjulllager och hur det skulle "låta" märkas. Tacksam för svar ! |
|
|
Hjullager brukar låta "malande" och förändras när man svänger kraftigt - det låter mer när man svänger åt ena hållet då lagret belastas olika mycket vid sväng. Är däcken nya? Är däcken "fel-slitna" kan det bli oljud som liknar dåligt hjullager. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej ! Tack för snabbt svar! Däcken är nyinköpta ! Hör inget när man svänger kraftigt. Ljudet låter mera som "tuffande" liksom.. och ej" malande"från det bakre högre däcket? Kan det låta om däcken om det tex ..är för högt tryck i däcket? Vad gör man ..bör man besöka verkstad för kontroll? |
|
|
Vad har du för lufttryck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skifta plats på hjulet som "låter". Följer ljudet med hjulet, kommer det från däck/fälg (eller följdfel av dessa). Om ljudet är kvar på samma plats, har du något annat fel - t ex bromsar (kanske handbromsen), hjullager eller.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tips ! Jag har 2,3 i framhjulen och 2,8 i bakhjulen !!! Tack det ska ja göra skifta plats på hjulen !! | |
| Jag kör med F1 Assymetric 2 på min e39:a. Mycket nöjd med de! Tysta och hyfsat bra komfort. Körde på rekommenderat lufttryck i början och då kändes den lite spårig, höjde till ca 2.8 runtom och spårigheten borta. Är helt nöjd med dessa däck! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.