AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.281

Oljepöl - 530xd -08

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Hej!

Kom ut till min nyinköpta 530xd med 21000 mil på mätaren och möttes av en oljepöl under bilen (se bild här: Länk )

For till närmaste GDS-hall här i Stockholm och hissade upp bilen, tog bort plastskyddet och började leta. Det första jag hittade var att kabeln som går till sensorn som sitter på vakumröret till turbon hade lossnat (efter lite titt på Realoem kom jag iallfall fram till att det var vakumröret till turbon... rätta mig om jag har fel), så passade på att sätta tillbaka den. (se bild här: Länk )

Hittade inte något självklart ställe där det läckt ifrån, så torkade av allt och for ut på en runda för att sen se igen. Då när jag kom tillbaka var det åter igen en del spill, dock inte så mycket. Märkte då följande (se bild här: Länk )

En, vad jag förmodar, kylslang har legat emot vakumröret som är av aluminium(?) och nött ett litet hål!

Vill tro att jag hittat felet. Dock så känns det inte som att det borde läka så mycket från det när bilen står still? Min teori är att det samlats på bottenplattan när jag kört sen när jag parkerat i svagt nedförslut så har det runnit ut... Är det rimligt mån tro?

Sen då till nästa fråga, ska det verkligen vara olja/bensin i detta rör?! Har inte märkt att bilen går dåligt, så verkar inte påverka jättemycket? Ioförsig har jag inte så mycket att jämföra med, men tycker inte den går dåligt iallafall.

Tröck dit en T-shirt när jag kom tillbaka, så får väl se om det är en pöl där imorgon... då är det inte där det läcker...

Åsikter?

/Chip

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej ser ut som det är insugs röret efter turbon och har du skavt håll i det så trycker den ur sig turbo tryck och olja laga det omgående annars riskerar du att turbon slits ut i förtid även partikelfilter

Mvh
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
hej, tack för feedback!

Ja ett nytt rör är beställt. Kommer skruva dit ett slangklammer med någon sorts packning provisoriskt...

Turbon förstår jag, men hur tar partikelfiltret skada? Inte lika bra förbränning eller?
Ki
9
Kilmar
535d-Lci-07 M-Sport
Oljan kan läcka ut från toppen av slangen som går från intercoolern till turbon. Oring som ger upp och behöver bytas, krångligt att göra själv om man inte har lyft

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Jo när turbo tryck läcker ut så blir det fel bränsle blandning
Vi säger att lmm räknar att motorn suger i sig 50 liter luft och du har hål på röret och 20 liter luft går genom hålet men den ger ändå diesel till 50 liter luft
Då blir det mer sotpartiklar och så sätts filtret igen snabbare
Har själv råkat ut för det på min 535d

Mvh
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
hej!

Var i på Biltema och köpte två slangklammer samt en kylslang, delade kylslangen och klippte till lagom bit. Så har det fungerat hur bra som helst. Var nämligen nere i Malmö när jag märkte det och var tvungen att ta mig tillbaka till Sthlm.

Blev en stor skillnad på bränsleförbrukningen, 0,77 på vägen dit och 0,65 på vägen hem! Så tack för inputen:)

Har inte varit några problem med olja under bilen sen tillfället i för en vecka sedan. Så måste nästan varit något med kondensvatten som tog med sig oljerester ut eller liknande... Annars borde det fortsatt att läcka kan man tycka.

Ska in och byta röret i veckan, ska även byta EGR-termostat då den endast kommer upp i 70 grader under vanlig motorvägskörning...
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Var där olja på nån av plastskydden under motor eller växellåda? Hade du ner båda?
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Förra ägaren hade problem med en läkande servoslang så det var gott om gammal ingrodd olja på skyddet som satt under motorn. Det var även under det främre skyddet oljan hade runnit ut. Har som sagt inte heller sett någon som helst olja under bilen sedan förra tillfället som nu är en vecka sedan.

Jag hade dock bara ner det främre skyddet.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej bra att det löser sig
Ett tips byt huvud termostaten 99 %att det är den som är slut
Med för guds skull köp original pirat är skräp

Mvh
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag har en ny huvudtermostat liggandes från BMW. Tänkte be dom byta den samtidigt som de byter vaccumröret!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.