AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.378

Ägarkostnad Z4m?

Ma
9
MaxB
325iK -88
Hallå!

Ni Z4m ägare, vad upplever ni att ägarkostnaden ligger på?

Variabler som försäkring, garage och ev. lån kan ja räkna på själv men behöver lite hjälp med skatt, bränslekostnad, värdeminskning och te.x service.

Tack på förhand :)
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Har ingen z4m själv men skatten ligger på 4034kr året iaf.
Värdeminskning är ju väldigt subjektivt. Vill du ha ett bra svar på den frågan får du nog beskriva objektet och priset.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skatten på min är 4342:- per år, jag brukar köra den på ca 1,2-1,3l/mil blandat och jag skulle nog få nästan exakt samma pengar för den idag som jag gav för den för 4½ år sedan. Jag har kört 1700-1800 mil med den. Det som är bytt är koppling (11K på M Bilar, troligtvis sliten sedan innan), startmotor (ca 3,5K, hade inte behövts), ignition switch (det var den här det var fel på, inte startmotorn), skivor och klossar fram (ca 4,2K), ventiljustering (5,5K på M Bilar), nya däck runtom (8K) och den vanliga servicen sköter jag själv eftersom jag inte bryr mig om stämplar då den skall behållas så länge jag lever.

Har även köpt nya tändstift (600:-) och bromsklossar bak (800:-) men dom har jag inte bytt än för dom är bra. Oljan kostar ca 80 kr/l och alla filter kostar som till standard bilar. Sen tillkommer även coilovers och fälgar, men det är ju valfritt. Tror det var allt.

Bortsett från försäkring och skatt tycker jag inte att det är mycket att orda om. Att kopplingen gick är väl sådär, men jag vet ju inte om tidigare ägare har slirat på kopplingen. Sportknappen är en kopplingsdödare, jag använder den aldrig och fattar inte att folk vill använda den. Utan sportknappen nertryckt är gaspedalen härligt linjär, med den nedtryckt blir gaspedalen alldeles för känslig. Men det är ju "sportigt", eller? Allt som allt handlar det väl mest om slitagedelar och vanlig service.
Om du kör lite så kostar den inte många kronor att underhålla förutsatt att man hittar en lågmilare där dyra slitagdelar inte behöver bytas.

Kör du halvårsvis blir inte skatten så dyr heller och försäkringen är inte dyr den heller, iaf inte på mig.

Behöver man köpa reservdelar är det eBay som gäller. Exempelvis bromsklossar runtom från Ate = ca 1000:- medans BMW ska ha 3000:-
Ma
9
MaxB
325iK -88
Tack för infon. Gav mig lite mer kött på benen.

Är det någon som har någon koll på detta exet:

Länk

Bör man undvika tyskimporter?

Mvh,
Max
Den är "löjligt billig". Såldes en Cab för några veckor sedan för 347.000:-

Att importera från Tyskland är lönlöst (om du inte har stor plånbok) då vissa bilar är DUBBELT så dyra som i Sverige.

Tyskarna köper bilar från Sverige nu :)

Skick före allt men svensksåld är att föredra då den både är billigare att äga och lättare allt sälja.

Köp en medans du kan, bilarna ökar i värde och är redan en framtida klassisker och samlarbil.

Glömde tillägga att olja köper du även snuskigt billig från Tyskland så slipper du ockerpriserna i Sverige.

En jämförelse mellan Tyskland och Sverige.

Den här har gått lika långt som min, dvs 3600 mil och i Tyskland kostar den 400.000:- (sen vet man ju inte vad den går för)

Länk

/Filip
Ma
9
MaxB
325iK -88
Är bra sugen. Hur ser man om mätarna är skruvade på dessa bilarna tex?

Med tanke på vad det är för bil och hur vissa av dem körts så hade jag gärna haft någon mer kunnig med mig vid ett ev besök för att syna ev. bluffar.

Hur vet du förresten att den gick för dem pengarna Filip? Jag såg en röd på blocket i vintras för 199'. Men det är väl en väldigt säsongsbetonad bil också.

Mvh,
Max
Nej jag vet inte vad den gick för men den gick snabbt. Den hade låga mil också, 1500-1800 om jag minns rätt

Sen såldes även röd cab med 1800 mil som begärdes 270.000:- för.

Med tanke på utbudet så tror jag inte de var särskilt prutbara.

Är det Cab eller Coupé du är ute efter?

Ma
9
MaxB
325iK -88
Jag vet inte, vill försöka hitta något i de lägre 200'-regionerna men som ändå är i fint skick, kan tänka mig både cab och coupé. Kanske helst cab tom.

Men det verkar vara en bra prislapp på den svarta om den är i fint skick, modellen verkar ligga stadiigt i pris numera.

Filip, jag har förstått att du är nitisk med skicket på dina bilar, hade du brytt dig om det var en tyskimport om den var i fint skick?

Mvh,
Max
Nej verkligen inte. Skick och historik är det viktigaste.

Den svarta ser kanonfin ut och stort plus att han haft den i 6 år.

Ar
64
ArgentaPer
Z4 M Coupe 2006
Fiat Argenta 120ie 1985
Fiat Punto 60 2001
Alfa 75 3.0 V6 1990
Håller med post 2 fullständigt, soppan och skatten är de tunga bitarna.
Gjorde iofs själv just en ventiljustering på Wölkes för 7500 men det är ju sällan man gör dem.
Miltal verkar inte spela ngn stor roll heller, skcket/ägare verkar vara viktigast. Av ngn anledning står svensksålda högre i kurs (tur för mig). Tyskar kan ju vara specade exakt likadant (utom svenska BMW-larm-lappen i sidorutorna :) )

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.