|
|
|
|---|---|
|
Hej min ac kompressor på M5an fungerar ej, magnet kopplingen går ej till. Tänkte kolla om det är någon som vet om man ska kunna mäta spänning på kontakten som går in i kompressorn Länk nr 2 på bilden, jag fick inte fram nån spänning. Bilen ifråga är en M5 E39 1999 årsmodell. Säkringen är hel. Har tryck i systemet. Finns det ett relä man kan kolla? Tips skulle uppskattas! Med vänlig hälsning Eric | |
|
Hej, Du skriver att du "har tryck i systemet". Frågan är då bara om trycket (mängden köldmedium) är tillräckligt högt? Har du fått trycket uppmätt? Att det pyser, när man kollar vid ventilen, är visserligen ett tecken på att systemet inte är tomt, men om det inte räcker till för att sluta tryckkontakten, startar inte kompressorn. Kan du komma åt den kontakten, är det nog ett första ställe att mäta på (om du vet att du har tillräckligt mycket köldmedium). /Lennart |
|
|
Hej, jag fick systemet uppmätt av en ackrediterad ac firma. Tryckvakten du pratar om, är det Länk den här? Är riktigt dåligt insatt i det här tyvärr. /Eric |
|
|
Hej, Nu har jag också letat runt i systemet, men jag hittar ingen klockren annan träff. Den enda tryckvakten som finns, är den du pekar på. Men benämningen på den tyder mer på att den skulle fungera som en sorts skydd mot övertryck. Kanske har den dubbel funktion? "Safety" kan ju innebära både mot för högt (allmän säkerhet, och för ac-systemet) och för lågt (att inte skada ac-systemet) tryck. Om den i så fall, trots fyllt system, hindrar kompressorn från att starta, är den naturligtvis defekt. Men detta är en ren spekulation! Du får hoppas på att någon riktigt kunnig kommer in. Bortsett från risken för rena el-fel finns det säkert andra parametrar i dessa bilar som styr. /Lennart EDIT: Eftersom systemtrycket är OK kan det ju faktiskt handla om magnetkopplingen. Jag skulle tro att det går bra att mäta spänning som du tänkte från början. |
|
|
Jag får helt enkelt prova mäta på den, letat under Elektriska delar klimatanläggning på diverse sidor och det där är den ända tryckvakten jag kan hitta. Får fortsätta med uteslutningsmetoden och se om jag kan hitta något. Får tacka för hjälpen så länge. /Eric |
|
| Fungerar tempgivaren för utomhus tempen? | |
| Ja det gör den. | |
|
Ok. AC på min E39 fungerade inte när tempgivaren saknades. Monterade en ny givare och wolla! Var värt att kolla iallfall. |
|
|
Ja hade det vart den så skulle jag jubla :) Men tror att det kan vara en defekt tryckvakt, fick magnetkopplingen på kompressorn att gå till i ca 1-2 sekunder genom att dra ur och sätta i kontakten till givaren när bilen var igång, för att få den att gå till igen fick jag upprepa processen. |
|
|
...eller så har du inte rätt tryck i systemet, dvs slut på köldmedel i flytande form och bara gas som ger en viss övertryck men inte tillräckligt mycket... vid 20 grader bör systemtrycket ligga på 4.7 Bar och är den under detta så har du ingen flytande R134a kvar utan bara rester av köldmedie i form av gas och ca 10-20 gram fyllning... Frågan är om det är ON-OFF pressostat du har (bör kunna mätas upp med en multimeter i Ohm-läge eller pip-läge) eller om du har en mer avancerad pressostat med varierande mätvärde beroende på aktuella trycket. Hur många anslutningar är det på pressostaten ? Är det 3 eller flera kontakttungor så är det en kombinerad pressostat med både skydd (som påverkar magnetkopplingen) och för styrning av kondensorfläkten. De flesta mekaniska pressostater bruka bryta vid runt 2 Bar (avslag vid 1.4 bar, påslag vid 2.1 bar) så att kompressorn inte arbetar när systemet är tomt på gas, och så har de också en skyddsbrytning om trycket blir för högt vid 28-30 bar eller så (tex. att kondensofläkten inte fungerar och det blir för varmt eller att systemet är överfyllt) Utgången som styr kondensorfläktens varvtal brukar sluta vid ca 17 Bar och öppna igen vid ca 12 Bar. |
|
|
Okej pressostaten har som du skriver 3 anslutningar. Får försöka få hjälp på en AC firma och kolla så att jag har rätt tryck och köldmedel i systemet. (Kan ju tillägga att även kondensorfläkten gick igång lika länge som magnetkopplingen när jag drog ur och i kontakten.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.