AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.379

Eländig sköljmedelslukt i skinnklädsel.

be
113
begell
X3 30e -20
Min hustru åkte i höstas med 2 väninnor till en utställning 15 mil enkel resa, dvs ca 4 timmar i bilen.
När jag tvättade bilen dagen efter märkte jag en nästan kväljande lukt i bilen , den kom från höger framsäte, luktade som dåligt tvätt/sköljmedel. Efter försiktiga frågor framkom att hon som suttit där under resan brukade köpa maskintvätt/sköljmedel av en kringresande nasare. Flera som handlat av samma snubbe har också reagerat på den elaka lukten som blir kvar i tvätten och som sprids i sittmöbler.
Jag köpte klädseltvätt och försökte minska lukten. Det blev lite bättre, eller också vande vi oss.
Under vintern hade vi nästan glömt problemet, men idag när bilen stått i solsken direkt lysande på stolens klädsel har solvärmen "framkallat" eländeslukten till 100%!
Finns det något sätt att ta bort lukt från skinnklädsel?
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
ELD!

Annars kan du prova hyra en såndär dammsugare som spolar med varmvatten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Yocoair!

Jag har använt "påsen" med väldigt gott resultat i bland annat en bil som stank av häst (tidigare användaren hade använt den för transport av hästprylar till och från stallet). Det fungerade faktiskt riktigt bra!

Sprayen har jag inte testat, men det kan vara värt ett försök om påsen inte fungerar.

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
En skål med Ättika över natten brukar användas mot cigarettlukt, kanske funkar mot sköljmedel också...
be
113
begell
X3 30e -20
Tack "Johan B" för tipset. Köpte en sprayflaska i dag på förmiddagen.Misstänksam som jag är mot det mesta, provade jag medlet först i en gammal jordbrukstraktor med extrasunkig tygklädd förarstol.
Ingen tvekan om att lukten minskade, för hur längre får tiden utvisa MEN:
När medlet hade torkat fanns ett enormt antal vita prickar överallt i hytten! Det utsprayade som inte fastnat på stolen hamnade i resten av hytten.
Medlet innehåller något slags bikarbonat, kändes tydligt på smaken. Går naturligtvis att torka bort, är knappast farligt, men sprayflaskan ska nog inte användas i en bil med mörk inredning. Då är nog påsarna bättre, eller också får man fukta en duk med medlet och stryka ut på den kontaminerade ytan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.