AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.553

Nytt glas på bilar är värdelöst

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ganska exakt tio år sedan var det sist jag behövde besöka en bilglasfirma. Fram tills att jag tog ut min nya X5a efter nyår.

Två veckor efter leverans var dimljuset sprucket liksom vindrutan på flera ställen. Ytterligare någon månad senare var vindrutan helt blästrad och hade fler stenskott än jag kan räkna till.

Så till slut bytte jag den men han knappt rulla ut ur verkstaden innan en pyttesten slog upp ett nytt farligt stenskott som jag fick laga direkt för att inte ruta skulle spricka upp igen.

Vid det här laget svor jag på att aldrig köpa en BMW igen men lite research visade att det ser ungefär likadant ut för andra biltillverkare också. Tydligen är dagens vindrutor avsevärt tunnare för att "spara vikt" Det i kombination med att man "sandar annorlunda" gör att vi ska behöva leva med det här. Man började visst sanda med handgranater samma dag som jag hämtade min bil.

Det gör mig riktigt upprörd att nya bilar bara blir sämre. Ingen plats för reservhjul, RFT-eländet som är omöjligt att få balans i, ingen oljesticka att kolla statusen med, glas som ska spricka och sen naturligtvis min kylare som redan är full med stenskott och förmodligen, i likhet med andra F15-ägare, börjar läcka i förtid.

Den här upplevelsen börjar bli allt annat än premium och jag förstår inte hur BMW tillåter dessa kvalitetsbrister hos leverantörerna.

Vad gör man? Genomskinlig skyddsfolie, finns det? Fungerar det?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Foliera bilen, finns även en variant som man kan sätta på rutan. Kolla autoshield.se
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Jag jobbar en del med hyrbilar och oavsett märke brukar det finnas sprickor i vindrutan inom 1000 mil.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Både verkstäder och internet gör gällande att i princip alla vindrutor kommer från två tillverkare. Det verkar vara Pilkington och Saint Gobain. Dessa bygger tydligen fabriker tillsammans och är mer partners än konkurrenter, och de har dessutom tidigare dömts i diverse kartellmål så kontakten sinsemellan verkar vara god.

Nu har de förstås enats om snilleblixten att göra rutor som går sönder. Kanon! Konkurrensen är förstås obefintlig, det finns inte tio tillverkare till min X5-ruta som jag kan välja bland. Tvärtom redovisas inte ens vad jag beställer. Märkligt att försäkringsbolagen inte gjort någon större deal av detta.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker det har varit tal om att vindrutorna är tunnare nu för tiden i 10 år, det är säkert sant att så är fallet pga viktbesparing mm.
Men det stora problemet är vinterväghållningen i detta land, det sprids enorma mängder grus precis överallt och som sedan inte sopas upp förrän på vårkanten.
Gruset hamnar på vägar och motorvägar och även som det sopas på trottoarer och i vägkanten på mindre vägar är massor kvar på båda mindre vägar och motorvägar.
Dessutom använder man inte sand längre utan mer grovkornigt flis som är extremt blästrande.

Det är en enorm skillnad på detta i Sverige jämfört med längre ner i europa tex. Tyskland där det aldrig ser ut i närheten av på detta vis. Dessutom ser man titt som tätt Unimogar med sopaggregat på autobahn som sopar vägrenen och påfarter mm, när händer det här?
De märks stor skillnad när man på autobahn kan göra 200 km/h med kort lucka mellan bilarna utan att det blästrar, gör man samma sak på svensk motorväg är det som att köra i en grusstorm.

Samma diskussion tycker jag gäller rostskyddet på nya bilar som nu igen sägs blivit sämre, men sanningen är att vårt eviga "idiotsaltade" här är extremt i förhållande till de flesta andra länder.
Istället borde vi anpassa vår vinterväghållning till mer normala förhållanden, det går ju bra tex i Norge trots liknande klimat, så varför skulle det inte gå här?

BMW CS #5139
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Fast sandade vi annorlunda bara något år sen? Jag jämförde med min andra bil idag, en Kia från 2012 med 11 000 mil. Samma vägar, samma tider, samma grovkorniga sandande, samma körstil. Originalrutan kvar och jag hittade ett litet stenskott på den, i övrigt mycket fint skick.

Sist rutan sprack upp var det dessutom inte för jag körde in i en sandstorm, utan det var verkligen den första lilla stenen som träffade rutan efter bytet. Jag har snittat en glasreparation i månaden sen jag tog ut bilen, det är helt oacceptabelt.
Det var lika illa för något år sedan. Bra synpunkter från J.L. Håller helt med.

Stephan
Transocean
Har ingenting med vinterväghållning att göra. Rutorna har blivit sämre. Det kom nåt dum EU-direktiv 2009 eller 2010 hur glaset på vindrutan skall vara och sen dess har man det här problemet. På min 2008 Citroën C5 såg vindrutan bra ut 2014 när jag sålde bilen trotts flera dagliga "träff" på motorvägen. På 2011:a 320:n ser vindrutan helt för jävlig ut, varje gång man "träffas" har man ett stenskott eller en liten spricka.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det verkar dock som om amerikanerna har samma problem på sina BMWs så kanske har det blivit liknande direktiv där.

Sen gissar jag att dessa direktiv fastställer minimikrav där biltillverkaren fortfarande kan välja att bygga bilar med bättre kvalitet. Kia från 2012 var inget bekymmer men BMW verkar ha valt budgetvarianten. Jag ska påminna mig själv om detta nästa gång det är dags att köpa bil.
Man kan teckna en "glasförsäkring" när man byter ruta, en månad är gratis, tre månader kostade som en lunch (gäller säkerligen enbart firmor som har avtal med försäkringsbolag)

OKQ8 Backup täcker självrisken upp till 1500:- vid rutbyte, detta max två gånger per år.

Byter du ruta max en gång per kvartal (varannan på glasförsäkring, varannan på OKQ8 Backup) så kommer man väldigt lindrigt undan.
Gruset är en bov - en annan faktiskt dubbdäcken. Har fått dubbskott vid ett par tillfällen - det ger ungefär samma effekt som ett luftgevär...

Användningen av vägsalt har minskat kraftigt i Sverige de senaste åren - men det kan säkert stämma att de istället ökat mängden grus, eller blandar in grus i saltet...

En billig lösning är att undvika slipstreama bilar på motorvägen, samt hålla avstånd vid på/avfarter där grus och dubbar gärna släpper från andra bilar.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Clear Bra finns ju men är säkert inte gratis, men får man det gjort från att bilen är ny så kanske det är en bra investering.

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Hade haft min F11 535 i EN dag när jag i sept fick ett mega stenskott Länk bytte rutan bara några dagar efter för 3500:- i december vart det dags igen. Då fixade jag en försäkring mot självriskreducering. Skall sägas att bilen rullat extremt lite mellan dem olika tillfällen. Har aldrig haft en sån otur förut. Fixade det senaste stenskottet och bytte sedan bort bilen mot min nuvarande 335 och fick ett annat på köpet:-(

Håller med om att det känns som kvalitén bara blir sämre och sämre speciellt lack och glas

Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Har en Subaru årsmodell 2011 med 8.000 mil på mätaren och en framruta i mycket bra skick. Flera gånger har jag fått stenskott och det smält som fasen, men utan att ge något märke i rutan.

Ska kolla om rutan är märkt med tillverkare.
Håller med, dock så har jag orginalruta på min Alpina B3 från 2000 som gått 15000mil, den är ordentligt blästrad men inga sprickor och klarade ytterligare en vinter utan problem, det är nog så att rutorna var bättre förr.

Min personliga erfarenhet är att tex Carglass som många lämnar till använder halvfabrikat medans Ryds Bilglas använder riktiga rutor, det kan variera från ställe till ställe men tror det bluffas mycket med just billiga rutor när man byter.
Av en slump så fick jag hem ett brev från Solid Försäkringar där de undrade om jag ville teckna ett års bilglasförsäkring för 297:-

Ersätter självrisk med upp till 4000:-
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag bad specifikt om att få något annat än original på Ryds eftersom det var denna som gick sönder så snabbt. Verkar ha fått original ändå (stansad med BMW-logga) och den gick försås sönder lika snabbt. När jag tänker på det har jag aldrig ens haft bilen med hel framruta i två veckor.

Är vi verkligen okej med detta? Att alltid åka runt med trasig ruta såvida vi inte byter den för att få några veckors andrum? Är detta en premiumupplevelse?

Jag vill inte behöva ha skyddsfolie på bilen. Kompisarna som folierat sina bilar tvättar dem med hink och svamp för att inte skada folien, och ändå börjar skarvarna gå upp typ direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.