|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Tycker det är synd, att dessa diskussioner från skrivare, som uppenbart kan en del, och vill diskutera, inte hamnar på ett ställe, kan jag tycka. För vi är i början på en lång och spännande period i tellus historia,energianvändning och hållbar utveckling. Det är två ämnen som intresserar mig mycket, och jag skulle tycka det var både rätt och praktiskt, att den informationen hamnar på ett ställe. Bra för framtiden, många kommer säkert att vara nyfikna på hur vi resonerade 2016, som går in och tittar 2026 eller liknande! Det var min drive, att slå ett slag för samlad diskussion om framtida drivmedel för fordon. Någon som tycker nåt om det? em3 |
|
|
Tycker det är synd, att dessa diskussioner från skrivare, som uppenbart kan en del, och vill diskutera, inte hamnar på ett ställe, kan jag tycka. För vi är i början på en lång och spännande period i tellus historia,energianvändning och hållbar utveckling. Det är två ämnen som intresserar mig mycket, och jag skulle tycka det var både rätt och praktiskt, att den informationen hamnar på ett ställe. Bra för framtiden, många kommer säkert att vara nyfikna på hur vi resonerade 2016, som går in och tittar 2026 eller liknande! Det var min drive, att slå ett slag för samlad diskussion om framtida drivmedel för fordon. Någon som tycker nåt om det? em3 |
|
|
..oj, det blev dubbelt, inte meningen... em3 |
|
|
Jag är också sugen på en i3 som andrabil/stadsbil utav följande skäl: + kul att köra + smidig i stadstrafik + man släpper inte ut några avgaser inne i stan och försämrar inte luften där (undantaget ev partiklar från däck etc, och ja, jag "måste" köra bil in till stan) + det är en udda bil som ger en speciell känsla att köra, ser dessutom inte ut som något annat på våra vägar vare sig exteriört eller interiört + ren "drivmedels"-kostnad per mil är väldigt låg, ca 2 sek inkl alla skatter etc (har testat, mätt och räknat i -10C.) + förvånansvärt rymlig i förhållande till yttre storlek. + otroligt lätt att komma in i baksätet utan B-stolpe för att spänna fast barn i framåtvänd bilbarnstol. - de bakåtvända bakdörrarna är inte optimala/praktiska vid parkering bredvid andra bilar samt opraktiskt med bakåtvänd bilbarnstol - dyr i inköp - osäkert andrahandsvärde pga teknikutvecklingen Man slipper inte trängselskatt med elbil längre, försvann runt 2012/13. Jag tror inte att i3 endast köps av de som jagar lågt förmånsvärde, de köper Pajerp PHEV (hade väl sålt ungefär 1% av dagens försäljning utan PHEV), XC90 T8, X5 40 e som all får löjligt lågt fmv i förhållande till motsvarande dieselbil trots att de troligen till 95% går på fossilt bränsle och då förbrukar mer och har högre utsläpp än dieselvarianten för att de är bestyckade med en liten trimmad 4:a. Skattesubventionen borde vara relaterad till faktisk körning på el vs fossilt bränsle egentligen. |
|
|
Håller helt med om vansinnet i försöken att styra mot lägre totala utsläpp, dom kan fortfarande inte räkna. För drygt 20 år sedan hyllade dom etanol, bönderna skulle bli miljonärer och miljön vinna........död ide idag!!!! Så här kommer det att hålla på i minst 30, kanske 50 år, innan den enda energieffektiva motorn blir kvar, elmotorn. Vem skull idag föreslå drift av tåg med bränsleceller, istället för elmotor? Svara på den frågan, och föreslå sedan bränslecell ( c:a 30 % verkningsgrad, max), istf elmotor ( 90-95%), i framtida transportfordon! Hur svårt kan det vara, att förstå att den ultimativa, enda lösningen är elmotorer!!!! Men det kanske tar 50-80 år, innan de är de enda, i min vildaste fantasi kan dom kanske utgöra hälften worldwide om 30 år.... em3 |
|
|
@XC60: i3 behöver inte bli så dyr i inköp genom att hålla nere utrustningsnivån. Det man behöver är REX eller snabbladdning, comfort-paket och H/K. Andrahandsvärdet ligger högt och eftersom i3 är så smart uppbyggd kan man byta batteripaketet på en timme. Motorn, karossen (kolfiber och plast) och chassiet (alu) blir inte gammalt och dåligt på många år. Nu har precis batteri-paket gen2 kommit ut, när gen3 kommer kanske det är läge att köpa gen2 till ett bra pris. Om man nu behöver längre räckvidd? Min batterikapacitet har inte minskat på två år. Räckvidden är snarare längre efter varje SW-uppdatering. |
|
|
Nån som vet om BMW's Scooter C-Evolution också får bättre räckvidd? (den lär använda en I3 cell) |
|
|
Hej, Jag var och provkörde i3:an(REX) i förrgår och blev väldigt imponerad. Så pass att jag tog fram en offert. Som tidigare BMW kund är jag van med 10-12% rabatt, döm om min förvåning när säljarna säger att det går inte att få med än 3,5% på dessa. Spec 94h rex Comf ed plus 26000 19" 5400 H/K 6080 LED 5360 Nav Prof 7600 Cooperate discount -12700 Totalt: 438k Är det bara jag som tyckte det lät dyrt? Inbytespriset på Audin skall vi inte tala om... Om man bortser från bränslekostnaden helt. Är det lönsamt att byta förmånsvärde brutto är 2000kr i3 mot 6000kr Audi? |
|
| För något år sedan fick man ingen rabatt alls. | |
|
Hur illa var inbytespriset på Audin? BMW CS #5139 |
|
|
Slippy: Själv fick jag inte en krona i rabatt i maj på en fullutrustad (ja, FULL!) med stora batteriet med hänvisning till att det inte fanns några rabatter på i3. Tydligen finns det ändå några procent iaf... |
|
|
Nu blev jag med El-bil, blev en begagnad som hade gått 71mil och 64h batteriet med följande spec: 2G6 19"bmw I Lt/aly W. Turbinesty.429/m 2PA Locking Wheel Bolts 2VB Tyre Pressure Indicator 2VC Tyre Repair Kit 230 Eu Specific Additional Equipment 249 Multi-function For Steering Wheel 3AG Backup Camera 4U7 Fast Charging Dc 4U8 Fast Charging Ac 4U9 Acoustic Protection For Pedestrians 423 Floor Mats, Velour 428 Warning Triangle 430 Int/ext Rr Vw Mirror W Aut Anti-dazzle 442 Cupholder 473 Armrest, Front 493 Storage Compartment Package 494 Seat Heating F Driver/front Passenger 5A2 Led Headlights 5DA Passenger Airbag Deactivate 5DP Park Assistant 5DU Park Assistance Package 508 Park Distance Control (pdc) 521 Rain Sensor 534 Automatic Air Conditioning 544 Cruise Control With Braking Function 570 Stronger Electricity Supply 6AC Intelligent Emergency Call 6AE Teleservices 6AK Connecteddrive Services 6AM Real Time Traffic Information 6AP Remote Services 6UH Traffic Information 609 Navigation System Professional 674 Hifi Loudspeaker System Harman Kardon 7AQ Battery Certificate 7GA Comfort Package Advanced 8BL Charge Cable, Deletion 8KZ Oil-service Interval 24 Months 8R9 Refrigerant 8TG Anti-theft System 9AA External Skin Protection 993 Model Year Code Priset blev lite under 300k med nya vinterdäck. förmånsvärde på ca 2k/månaden. Nu har jag bara haft bilen 4dagar men är supernöjd. (Tydligen ger BMW stor rabatt på 64h nu för att få in 94h på marknaden) |
|
Verdi |
Ja, frågan är om man ska ta en begagnad REX med lilla batteriet eller om man ska gå på en ny BEV med stora batteriet? Ett problem med de begagnade är ju att inredningen Lodge verkar vara ohyggligt populär men min fru hatar brunt... |
| Räknas REX som hybrid eller elbil? Jag har lägre förmånsvärde på min 330e men det är kanske REX höga inköpspris ihop med utrustningen som gör den dyr? | |
Verdi |
Har du under 2000:-/mån på en hyfsat utrustad 330e så hoppas jag du pratar om netto och ej brutto. :) Gjorde en snabbkoll. BMW i3 BEV 94Ah plus 100k i utrustning: 2966:-/mån BMW i3 REX 94Ah plus 100k i utrustning: 2966:-/mån BMW 330e plus 100k i utrustning: 4275:-/mån REX gör alltså inte en enda krona på förmånsvärdet. Fattar inte riktigt hur detta fungerar. |
|
Det är nog fel på skatteverkets System/beräkningar just nu. 64h låg på 1972kr Brutto utan utrusning (Dock så ingår en grundutrustning i det priset) 94h var ca 500kr dyrare brutto men nu funkar inte systemet alls för mig. |
|
| Ja, jag pratar såklart netto men grejen är att jag inte har en "hyfsad" utrustad 330e. Bara m-sport, hifi och rattvärme. Resten (Navi Pro, automat, fartpilot mm) är ju standard på den modellen. | |
|
Bra spec! LED och H/K gör mycket på i3:an. Förmånsvärdet har alltid varit samma på BEV och REX men nu för tiden räknas REX som hybrid vid inköp, med endast 20 000 kr i premie. Kampanj på A3 e-tron nu, man blir lite sugen. Väntar dock på A4/A5/Q5 e-tron, om de kommer nån gång. |
|
|
Tack, känns jättekul. Jag är ingen miljötaliban men det känns bra att köra miljövänligt. Sedan ser ju bilen lite Miffo ut med sina cykeldäck. Jag har ju ca 2mil till jobbet och när jag kom hem var det ca 65% kvar på el och nu är det minus, det borde bli bättre på sommaren. WAF-faktorn var också hög "lätt att parkera". För er som inte provat och har tjänstebil, det är en "kassako", klart värd att prova. Laddar för ca 300kr/mån i höjd elräkning (och jag laddar bara hemma ingen möjlighet att ladda på jobbet). |
|
Verdi |
Har hittat en begagnad i3 som jag tror kan vara ett hyfsat köp. Slår nog till om den ser fräsch ut. Vad ska jag tänka på? Laddkabel? Sjukt dåligt andrahandsvärde på i3 verkar det som dock. Den här har tappat ca 40% på 1,5 år. Min XC70 har tappat hälften. Runt 20%. (de är ungefär lika gamla och har gått nästan lika långt) Det är väl att det ändå är så billigt att leasa så ingen vill ha en begagnad. Och som privatperson så är det inte lika förmånligt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.