AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.129

Kolla klimatanläggning vid service?

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Nån som låtit BMW göra denna koll på sin bil?

I texten står att de rengör och desinficerar kylsystemet, men sen under erbjudandet inkluderar så står inget om detta... Nån som vet hur denna rengöring/desinficering går till?

Kan ibland känna en lite unken doft när jag slår på kylknappen på klimatanläggningen, och tänker att en dylik klimatanläggningskontroll kunde vara en grej att låta bmw göra vid nästa service. Microfilter/rengöring filterhus sköter jag själv, så den punkten känns överflödig - men kanske en rengöring av luftfuktaren kunde vara nåt.

Från bmw:s hemsida: Vi rekommenderar en BMW klimatanläggningskontroll inför varje sommarsäsong. Våra BMW servicetekniker går noggrant igenom och kontrollerar att bilens klimatanläggning fungerar felfritt. De rengör och desinficerar kylsystemet fackmässigt vilket ger ett behagligare och renare klimat i kupén. Vid behov byts även systemets köldmedium ut.

Erbjudandet inkluderar:
• Kontroll av klimatanläggningens kondensor, drivremmar och mikrofilter (byte ingår ej)
• Kontroll av klimatanläggningens funktion och prestanda
• Luktkontroll av klimatanläggningen

Vi rekommenderar dessutom:
• Årlig rengöring av klimatanläggningen
• Kontroll av köldmediumnivå
• Rengöring av klimatanläggningens luftfuktare
• Rengöring av mikrofilterhöljet

Krävs ytterligare arbetsinsatser eller om påfyllning av vätskor blir nödvändig meddelar vi detta innan vi utför arbetet och gör en separat kostnadsuppskattning för detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vianor (Halmstad) har de senaste två gångerna, tagit 1000 kr för ac-service och då vakuumsugs systemet och läcktestas, samt återfylls med rätt mängd gas och PAG-olja samt spårmedel (för att underlätta ev. framtida läcksökning).
Sedan prestandatestas systemet och inspekteras visuellt.

Luktsanering brukar innebära att man fyller utsidan av kondensorn och dess närliggande utrymme med ett decificerande och mikroorganismdödande skum med viss parfymering. Det tar död på sådant som orsakar sur lukt i ac-systemet.

Mikrofilter bör man byta regelbundet för där kan det fastna mycket guck som luktar illa efter ett tag. Jag byter en gång om året.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
"Vid behov byts även systemets köldmedium ut."
Detta låter som om det ligger på samma nivå som luftbyte i hjulen...
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Johan B: Du menar väl att man rengör förångaren, ty det är den som kyler luften.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Waterlily, jo - det var nog så jag menade...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.