|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hörde ett högfrekvent ljud vid gaspådrag från mitten av motorn. Missljudet hörs inte länge så jag kan ha lokaliserat fel men någonstans centralt. Efter en stunds läsning fick jag tips om att kolla vattenpumpen. Så jag satt igång bilen som är varmkörd och började lyssna. Motorn låter inte som att den mår bra så jag lägger upp ett klipp Länk Vad tror ni? Dålig vattenpump och remmar? Kan lägga upp fler videos om det behövs. Kedjesträckaren är utbytt mot den nyare varianten och olje-/filterbyte görs vart 1250:e mil. Det är 750 mil sen senaste service (Inspektion I), alltså oljeservice. Tack på förhand! | |
| Jag upplever körningen av bilen precis som vanligt. | |
|
Avgas Vanos (kan vara insug men troligen avgas ) eller slack kejda Ta av kåpan och veva runt motorn manuellt och titta. Kör inte bilen mera innan kontrollerat. En dålig avgas Vanos kan uppföra sig så här.... |
|
|
Kan också svara solenoiden(er) som styr Vanos. Rasslet blir pga timing-fel på kammar. ( Vanos ) |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kort summerat kan det vara precis vadsomhelst, det är felsökning som gäller. Ett sätt är att lyssna sig till med stetoskop (kräver viss erfarenhet att kunna klura ut vad som låter hur och vad som är normalt och inte). Ett annat sätt är att begränsa felsökningsområdet, tex att hänga av multiremmen och se om ljudet fortfarande är kvar. |
|
Man kan också koppla ur solenoider till Vanos och se om ljudbilden blir annorlunda. |
|
|
Tack för input allihopa! Jag och en kompis ska ta oss en titt på bilen ikväll, lyssna och kolla felkoder. Uppdaterar tråden sedan. |
|
| Det låter väldigt likt ljudet jag upplevde när vattenpumpen gav upp på min E46 (M52TU). Den gick också som den skulle och märktes bara på oljudet. | |
|
Kvällens felsökning gav följande: - Videon jag länkade tidigare är missvisande, min kompis reagerade på att det inte alls låter som i klippet. Hade av alla kåpor så hörde bra och såg tydligt. - Inga felkoder. - Kedjan låter bra, den är utesluten (oerhörd lättnad). Vad som låter dåligt är remmen på framsidan av motorn, dock försvinner ljudet efter ett tag på tomgång för att sedan återkomma slumpmässigt. Remmen ser inte så ful ut, lite sprucken i vissa kanter och inte farligt torr. En spännaren som gjort sitt? Imorgon ska jag in till Rigo och be dem att lyssna på motorn för att få fler reflektioner. Annars är planen att byta remmen, eventuell sträckare och vattenpump + termostat i förebyggande syfte. Bilen har ändå snart gått 20k mil och jag misstänker att det högfregventa ljudet kommer därifrån. Funderar också på att någon rem till AC eller kliman kan vara dålig och gjort sitt. |
|
|
Bilen har nu varit inne hos Rigo för felsökning och fått sin dom. Det vinande ljudet är något med remmen, kommer inte ihåg mer exakt men det skulle kosta 2000-2200:- att fixa. Det andra felet, rasslandet, beror på ett dåligt kamdrev. Vad som behöver åtgärdas på bilen är alltså ett kedjebyte för 8000:-, byte av båda kamdreven som kostar 4000:- stycket (Rigo rekommenderar att man byter båda av erfarenhet) och kostnaden för att laga det vinande hjulet. Hela kalaset kommer landa omkring 18000:-. Jag mår riktigt dåligt över det här eftersom jag har följt de förebyggande åtgärderna (byte av kedjesträckare + oljebyte vart 1250:e mil) men har åkt på det ändå. Kanske beror på tidigare ägare, vad vet jag? Vad jag undrar är om ni tycker det är värt att jag reparerar bilen eller om jag ska försöka sälja den som den är. Ekonomiskt är det inga problem eftersom jag har lagt undan en buffert för sånt här men det svider givetvis rejält ändå. Jag har ägt bilen i 20 månader och har under den här tiden gjort en hel del. VV+ventilkåpspackning 9000-10000:- Sommar- och vinterdäck 10000:- (GoodYear och Michelin) Inspektion I 3500:- Extra oljeservice (Aral Supertronic 0-40W) 350:- Skivor och belägg fram (Zimmermann och Jurid) 1200:- Ny monteringssats för handbromsen Polering av bilen (köpte grejer och gjorde det själv) 1500:- Detta är vad jag kommer på nu, har alla papper och allt jag gjort sparat i en pärm. Hur tycker ni att jag ska göra? Är den här nödvändiga reparationen ett tecken på att motorn är i ett dåligt skick (ett lik) eller kommer den bli bra efteråt? Ursäkta om jag framstår som gnällig men detta har gjort mig väldigt nere. Hur ska jag göra? Är i övrigt nöjd med bilen och har inga planer på att göra mig av med bilen men detta gör mig osäker. |
|
|
Jag skulle med vilja säga att det låter precis som vanos-enheterna på kamaxlarna. Håller även med till fullo om att byta bägge på samma gång och även kamkedjesats samtidigt. Har precis gjort samma operation på min bil :-) Om det är värt pengarna kan bara du själv avgöra. Det verkar vara en i övrigt påkostad bil så har inte rosten fått allt för bra fäste kan det vara värt att lägga några kronor till på den men det börjar bli gränsfall. |
|
|
Vanosenheterna på kamaxlarna=kamdreven? Är inte riktigt införstådd i alla termer på motorkonstruktionen. :) Trevligt att du gjort samma operation på din, hur fungerar motorn efteråt? Det är inte så att den här reparationen är ett tecken på att mer kan haverera den närmsta tiden? Ifall jag genomför reparationen hoppas jag iaf kunna göra 10000-15000 mil till med bilen (nuvarande mil är 17,7k) eller har jag mer att vänta? Känns som jag har åkt på och åtgärdat de vanligaste felen på modellen annars vilket borde innebära att jag kan sitta lugnt i båten ifall jag sköter bilen efter de rekommendationerna som finns. Det finns 1-2 små rostbubblor på vadera framskärm annars är bilen rostfri. Funderar på att köpa nya skärmar och lacka dessa. |
|
|
Ja precis, vanosenhet är i n42 mfl samma sak som kamdrev. för den intresserade kan man läsa lite här Länk n42 specifikt finns på sidan 29... Ja skulle inte säga att du har något annat att vänta som haveri som är relaterat till detta om du byter kamkedja med sträckade och vanosenheterna. Givet är väl även en oljeservice :-) Motorn på min bil går numera tyst och fint som den ska och förhoppningsvis gör den det i minst 11-12 tusen mil till! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
När ventilkåpan är av (och man givetvis byter ventilkåpspackning) så går det mycket lättare att ta vacuumpumpen i bakkant (mot brandväggen). Min började fukta olja ner på grenröret vid ca 15k mil, så om du gör det där med drev och Vanos så se till att byta packningar i den pumpen samtidigt, annars blir det garanterat nästa jobb. Och kamkedjestyrningen. Den är ju i plast. Men det kanske är underförstått att man tar den när man byter drev/kedja? Om inte - gör det. Anders |
|
Nop: Tack för länken. Skönt att höra att din bil går bra numera. Anders: Kanontips, hade inte tänkt på det om inte du nämnt det, uppskattas. Packningarna till vakuumpumpen ska bytas och det kommer ingå i priset. Kamkedjestyrningen, kedjan, kedjesträckaren och något mer jag inte minns nu ingår i settet man köper till kedjebytet så det kommer bytas. Bilen kommer repareras på onsdag nästa vecka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.