|
|
|
|---|---|
anderz |
Jag har en 525i-95:a sedan men funderar på en touring. Hade tänkt mig en 525:a men har hittat en 530i-93 manuelllåda, har ingen erfarenhet av V8:or vågar man köpa en sån? Är dom mycket dyrare än 525 att äga och vad bör man se upp med |
|
Jag tror inte att du blir missnöjd om du köper en 530. Den är inte så farligt dyrare än en 525. Den föbrukar lite mera bränsle men det är ju en stor motor med. Förra veckan körde jag hesingborg -jönköping på 0,8 och höll genomsnitt hastighet på 100km/t då är det bra, stad ca 1.2-1.3 med automat som jag har. Finns vissa delar som är billigare en till en 530, så gå och provkör några 530! MvH Bmw 4-ever |
|
anderz |
Är inte avgassystemet väldigt dyrt? |
|
Jag kollade upp det igår på micro och det skulle kosta 4092 från kat. och bakåt men då fick man 20% rabbat just nu. Så det är inte så farligt om man gemför med 525 avgassyst. det kostar nog samma fast det är annorlunda. MvH Bmw 4-ever |
|
| BMWs avgas system är av mycket god kvalitet (håller i all evighet (nästan) om man INTE kör en massa kort sträckor), enda som kan bli dyrt är ev byte av dom både kattarna (ca 16000:- ), annars sök på tidigare inlägg ang 530 så får du reda på allt värt att veta | |
|
Här har du massor med matnyttigt. Sätt dig till rätta och läs min dagbok så får du veta allt om vad jag tycker om min pärla. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
JAg vet att till 535E34 så är avgassystemet väldigt likt det till 530E34-V8 och tror att det är samma som till 530E34-6cyl. Det jag funderar på är hur/vilken kvalitets skillnad som finns mellan de system man köper från micro, osv jämfört med BMW original??? finns det någon buller skillnad, eller har någon märkt skillnader i livslängd??? |
|
|
Varför inte satsa på ett rostfritt direkt kostar inte så jättemycket mer och håller bilen ut, jag gissar på att även Micros avgasbitar håller den låga kvalitet många av deras andra delar gör... Personligen drar jag mig in i det sista för att köpa biltema eller micro till min bimmer. I övrigt håller jag med dom som säger att originalblåsen har HÖG kvalitet och livslängd och absolut inte skall jämföras med dom billigaste systemen. kika in på raka rör eller ferrita om du är intresserad av rostfritt. att du kan styra ljud och utseende på systemet gör inte saken sämre iallafall. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
| pcdoktor du kanske kan svara på hur pass mycket mer det bullrar med ferrita eller någon annan avgastillverkare när man kör lugnt under liten belastning? Det är jobbigt när det bullrar idealet vore ett system som går ungefär lika tyst som original och håller minst lika bra men skall se snyggt ut och råma härligt när man håller nere pelle :-) | |
| Hallå. Har just köpte en 530i - 93, Så nu får vi väl se hur den hävdar sig bland alla Japs som jag redan har därhemma. Framtiden får utvisa | |
|
Köp inte ett avgassystem om det är av fabrikat Walker. Jag bytte till det på min E 28 och fick snart göra det igen! :-( Satt in ett orginal på E 34:n för 1,5 år sedan och allt verkar sjysst än så länge. Rostfritt fanns inte att få när jag behövde byta så då blev det lätt att peta in ett orginal istället. Mvh LEF |
|
|
Original eller rostfritt hade jag satsat på. Original är dock dyrare än exempelvis Ferrita om jag inte minns fel. Drygt 10 lappar för original tror jag. Micke Olsson får komma med exakt uppgift för det var bytt på hans superfina touring när han köpte den:-) Nu får ni vara sjyssta mot JanF. Han köpte min 530 igår. Han kommer säkert att fråga om lite saker under tidens gång och då får ni vara lika sjyssta som mot mig!! Har alltid fått bra svar på detta forum, så bara fortsätt med det alla kunniga BMW-människor!! Janne: Tror den kommer att hävda sig ganska hyfsat mot dina japsare faktiskt!! Jag har varit helnöjd med bilen i sig, men det var inte riktigt "min stil" bara. Om det varit det hade jag inte sålt den på ett tag!! Jag brukar ju byta 2 gånger/år ungefär, men denna hade jag lätt behållt ett tag till om den känts rätt för mig personligen!! Lycka till med bilen och hoppas verkligen inte att du ska få några problem med den, för det har inte jag haft!! /Kidde V8:an saknad... |
|
|
Jodå, känns jättebra, ägarbytet inskickat, har försäkrat den och kört lite idag. Känns väldigt bra, en riktig glidarbil. Och så har jag ju baksäte nu också, till skillnad mot supran. Får massor med hjälp och dessutom ger en hel del hjälp själv på Supra-forum www.mkiv.com. Och det ser som att www.BMWPpower.nu kan vara minst lika bra och givande, förhoppningsvis ännu bättre :-D |
|
|
Jag är inte hundra på vad förra ägaren gav för ett originalsystem till min 530. Det byttes i samband med massa annat. Men en gissning är att det kostar runt 9000:- Jag vet att "- H U M A N R A G E -" här på forumet har monterat ett rostfritt från Feritta och jag tror han gav runt 7500:- för det till sin 540. Om man då gämför så är ju inte valet svårt. Mvh. Micke Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.