AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.828

Hur servar ni era bilar?

Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Lite nyfiken hur ni andra gör. Hade alla Bmw haft en servicelampa som tändes vid max 1500 mil eller 12 månader så vore det ju simpelt att följa lampan, men nu ser det ju inte riktigt ut så. Vissa går enbart på förbrukat bränsle, nyare modeller har en maxtid på 24 månader.

Jag vill gärna serva mina bilar minst en gång om året eller vid max 1500 mil. Dock är det lätt att missa en service om jag inte gör det samma tidpunkt varje år.

Så jag gör enligt följande. (Jag kör runt 500 mil om året.)

*Oljeservice varje höst.
*Service enligt servicebok/serviceindikator.

Skulle service enligt indikatorn inträffa nära den årliga höstservicen så gör jag givetvis bara en service. Men vissa år kan det bli två oljeservicear. Exempelvis en på våren och en på hösten.

Jag resonerar så att det handlar om så lite pengar i ett bilägande så bättre att serva för ofta än för sällan :)
Jag gör precis som du Danne :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kör efter serviceintervallet i displayen, MEN jag lägger in ett extra olje- och oljefilterbyte efter ungefär halva sträckan (vilket blir ganska exakt 1500 mil med min bil och nuvarande körprofil). Då behöver man inte heller känna någon större oro om man skulle behöva köra några hundra mil extra efter att displayen har indikerat för service.

E39:an räknar med 2500 liter förbrukad bensin mellan servicarna, och med en förbrukning på ca 0,84 liter/milen, blir det jämna och fina 3000 mil (2976 mil för att vara lite mer exakt) mellan displayens serviceintervall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Samma som Johan B, följer indikatorn i bilen men gör ett extra oljebyte halvvägs. Jag kör ca 2500mil per år så kommer aldrig över 2årsgränsen för 3k mil.
Transocean
Jag byter olja+filter efter 1000 mil, gör detta själv, och tar foton. Har m a o en digitalservicebok. Samma sak med bromsar, filter och andra delar ....byter och tar bilder.....Köpte en Citroën C5 2008 med 600 mil i klockan år 2009. Körde med den fram till 2014 och 11 700 mil....tills jag köpte 320 D:n. Servade Cittran aldrig hos Citroën men hela tiden själv och tog foton.... för garantireparationer fick jag naturligtvis kvitton där det står "garanti".... Efter tre års garanti reklamerade jag istället....då Cittran ofta var sjuk.......

Hur som helst när det var dags att sälja skiten frågade köparen om service och jag la laptopen på biltaket och körde hela arkivet som ett bildspel och la garantikvitteringarna vid sidan av laptopen....han sa att det var den bäst dokumenterade bilen ever!!!!! Blev i alla fall kvitt den......
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Har precis hämtat ut min nya F11 530d xDrive.
Där ingår all service i priset fram till 8 000 mil.
Men jag kommer själv att göra ett extra första motorolja/filter-byte mellan 100 och 200 mil.
Första oljebytet är det viktigaste oljebytet under motorns hela livslängd...

Vidare kommer jag alltid göra ett extra mellanbyte på motoroljan. Jag gissar att serviceindikatorn kommer att indikera oljebyte varje 3 000 - 4 000 mil, men jag kommer alltså själv att göra ett extra byte vid varje ca 1500 mil.
Jag kommer sannolikt att behålla bilen länge och lite extra olja är väldigt billigt jämfört med turbo-haveri eller nedslitna kamaxlar, eller något sådant...

Självfallet kommer jag att byta olja i automatlådan (troligen vid ca 8 000 mil?). Det är ZF som tillverkar Automatlådan som sitter i bilen. ZF rekommenderar att lådan ska servas och att oljan ska bytas regelbundet.
Sedan får BMW påstå vad man vill...

Precis som ovan har jag servat min E61 -06.
Den har nu rullat över 23 000 mil utan minsta lilla problem i motor eller automatlåda. Den växlar mycket bra och fungerar alldeles utmärkt (till skillnad mot många andra automatlådor, som inte fått rätt service...).

Att byta olja och att serva bilen är mycket billigt i jämförelse med att drabbas av problem och haverier.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Som ovan har jag även servat min E34 530i -89.
Ja förutom de senaste 10 åren då den har gått max 100 mil mellan oljebyte varannan vår.
Totalt har den gått 19 000 mil sedan jag själv hämtade ut den ny för snart 27 år sedan hos dåvarande generalagenten Förenade Bil i Göteborg.
Motor, transmission, karosseri, inredning och allt är i mint condition, absolut felfri, absolut 100,0% fri från rost och inte en enda fläck i inredningen...
(Den är inte till salu.)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Förlåt, men vid närmare eftertanke är det nog bara 26 år sedan jag hämtade ut min E34...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.