|
|
|
|---|---|
|
Såg en ganska intressant artikel på automotorsport nu om raka sexcylindriga motorer. Länk Har själv betat av några få sexcylindriga motorer under den tiden jag har haft körkort dvs ca 9 år. Även när jag bytte från min 118D (N47) så hade jag mer eller mindre ett krav på en sexa. Mycket beroende på ''gångkulturen'' i en sexcylindrig jämfört med en fyrcylindrig. Bilar som jag har haft med sexcylindrig motor. 320I-89 (e30 Touring) 325I-90 (e30 Monterades i Touringen) 535-92 (e34 manuell växellåda dvs sista årsmodellen med M30) Den bilen jag ångrar mest av alla att jag sålde 325D-09 (Nuvarande bil M57 3,0l Manuell) Tycker att det är ganska kul att vissa andra tillverkare går tillbaka mot det Bmw faktiskt har satsat på i relativt stor omfattning under längre tid! | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
"även Mercedes meddelat att man i nya generationen E-klass återgår till de raka sexorna istället för V6." que, det är ju V6a i nya E350, för inte man man väl prata om nästa generation, när den nya släpptes den 9 april-2016. |
|
För Mercedes del handlar det om att "förnya" modellprogrammet. Med en rak 6a så erbjuder man en "ny" bil, samtidigt som man ju redan har ett X antal raka 6or på lager. Jag gissar att man kommer att ta en gammal 3.2 liters spis från lagret, modifiera den lite, plocka på ett par turbos och vips 326hk och 500nm vrid;) EB |
|
|
Trevligt att den övriga världen börjar förstå att BMW och vi BMW-entusiaster haft rätt ändra från början. Jag har sett flera andra liknande artiklar i AMS på andra språk. |
|
|
För att vara lite krass tror jag nog att det kommer vara vanligast med trecylindriga turbomotorer framöver, de går att göra "snåla på pappret" så de klarar kommande miljökrav och inte minst få ner medelförbrukningen generellt över tillverkarens producerade bilar - de biltillverkare som har "för hög medelförbrukning" i sortimentet straffas med nuvarande och kommande regelverk. Sexcylindriga motorer drar alltid lite mer än en fyrcylindrig dito och de är också dyrare att tillverka och väger mer än fyror (och tre-cylindriga), något som tyvärr ger "minus" i miljöfrågan. Så sexor och uppåt lär nog mest hamna i "entusiastbilar" och "lyxbilar". Lite trist då en (rak) sexa har en väldigt fin karaktär! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nästa M bil blir väl ändå en turbofyra? | |
| Beror väl på modell...? ;) Nya M5:an lär inte få en fyra, och jag är tveksam till att en sådan stoppas i X3M heller. | |
Transocean |
Sex var bättre förr.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.