AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.126

Köpråd E90/91 325 främst

Sida 1 av 2
Hej, första inlägget här på autopower :-)

Går i tankarna att ersätta min andra-bil, en Saab 9-3 Aero med en BMW 325. Vad ska man kolla på en sådan? Rostar dom mycket? Det är främst årsmodellerna 05-07 min budget räcker till.
Hur är automatlådorna på dessa? Dom flesta bilar har ju gått runt 20000 mil eller så. Är sportstolarna lika bra som dom är ut? Många bilar som går bort på det om dom är det.

Vilka tillval bör man leta efter?
Jag vill iaf ha automat, sportstolar, xenon & aux. Mina orubbliga krav. Resten får väl vara bonus :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hade behållt Aeron!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Äh kort inlägg av mig förra :-). Jag diggar ju 9-3 aero,just stolarna i aero modellerna e oslagbara. Angående rost på E90/91 så e det hyfsat skonsamt. Vissa har problem vissa inte. Automaten e kanon iaf på min bil 15kmil växlar mjukt o fint. Vad jag vet en robust o bra låda. Motorn överlåter jag till andra att diskutera då jag ej har erfarenhet av just den. Spoetstolarna e sköna men många saknar svankstöd. Detta var/är extra val.

Som sagt diggar Aeron men diggar BMW'n också. Men jag hade behållt Aeron. :-)
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Sportstolarna är ganska "smala" i E90 (relativt till E46:ornas variant) så är man av lite "tyngre modell" så kanske man inte trivs till 100% ;)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Väger 117 panner o har bred rygg. Stolarna funkar men som sagt svankstöd e patetiskt av BMW o ta betalt för. Tror svankstöd e standard på i princip alla andra märken.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Jag hade ett tag både 9-3 Aero 01 och vår 335i. Stolarna i Saaben är fantastiska men även BMW:s E90/91-sportstolar är bra men skillnaden känns efter 20 mil. Men BMW:n är skönare att köra oavsett. Du byter upp dig även om Aeron är fantastiskt snygg för sin ålder, svårt att sätta fingret på det men Saabarna är fantastiska att köra de med, men åldern på den vagnen sätter sina spår, inte världens stabilaste framvagn om man har mos under huven heller...
Tack för svar!
Jag är verkligen i valet och kvalet om Saaben ska bytas eller inte. Men en 325 E90/91 för runt 70k är det en bil som är något att ha eller är det ett lik?
Vad brukar gå sönder? Stolarna är väldigt viktiga för mig. Svankstöd är det standard på sportstolarna då?

Jag hade en Kia ceed sw -13 i några månader, fick så j-vla ont i ryggen av den. Nästan helt ny bil då. Gick över nästan på en gång när jag gjort mig av med den. Så sitta rätt är viktigt för mig!
Min Saab funkar ju ändå helt okej, lite småfix bara. Men svankstödet är trasigt :-p Och det märks att den gått 23k mil i stolarna iaf.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Har en 325 E90 -05 med 20+tusen mil på mätaren. Har haft den sedan ny, lever nu rätt lugn tillvaro som andrabil. Bästa bil jag haft, inga fel. Manuell med sportchassi och sportstolar. Blir fortfarande glad av att köra den jämfört med färjan till vardagsbil. Trevlig motor som trivs på höga varv, skulle inte välja automat med denna motor. Om du trivs i stolarna är nog svårt att teoretisera om, testa. Fasta och fina och ger bra stöd i sidled tycker jag.

Mina 5 cent i frågan. Lycka till!
Jag gillar fasta stolar, saabens är för mjuka. Har haft några audis (och har fortfarande en q5) och där har jag alltid suttit bra när jag haft sportstolar.

bllr det byte blir det en automat, Hr blivit så jäkla bekväm av mig, sen har jag ont i vänsterknät till och från.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har två e90 och är mycket nöjd. köpte båda begagnade med c:a 17000 mil på mätaren. bytt vattenpumpen på bensinaren. annars inga fel. generellt bra bilar med låg felprocent på bilprovningsstatistik. mycket trevliga att köra (och åka) förstås.

Matthias
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Som jag skev i tidigare inlägg svankstöd var/är tillval på sportstolar. Så tyvärr saknar dom flesta bilar med sportstolar svankstöd.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Har just köpt en 325i -10a med 9k på mätaren, nöjd med bilen förutom att jag blivit lite mer stadig runt midjan sen jag sist ägde en bmw med sportstolar, väger ca 105kg nu är 190cm, känns som beskrivet att stolarna är rätt så smala och att det saknas stöd för nedre ryggen.
Sen är det nog tyvärr rost som man måste hålla koll på, plåten på framdörrarna b-stolpen där är lacken supertunn å små rostbubblor uppstår som är lätt å missa när man köper bil, jag gjorde det...
Sen har Bmw lyckats blanda stål och aluminium lite överallt på underredet= rost.

Hade en sunkig Volvo v70 från 21k på mätaren, inte en rostfläck på underredet o på bakaxel detaljer. Men den är iof gjord för svenska vintervägar.

Stagen på min Bmw som håller hela bakvagnen är ju grovrostiga, diffklump mm.

Annars är det ju en grym motor å växellåda, väghållning som får många bilar att blekna.
En fröjd att köra på små krokiga vägar...

Hoppas jag inte skrämt iväg dej från bmw köp...

Mvh Mats
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vi var en i familjen som har rullat 26.000 mil. Det som är bytt sedan ny är en tändspole och vattenpump. Plus några småsaker som man glömmer.

Sportstolarna är sköna även om jag ibland kan sakna justerbara svanken. Min fru älskar stolarna.

Heltrevlig bil som man gärna kör extra med, men motorkaraktären och automat är jag tveksam till. Har själv manuell.

Sök rätt bil och du bör bli nöjd. Skicket är viktigare än miltalet enligt mig. Och gärna en med lite mer utrustning som höjer känslan till obetydlig merkostnad idag.

**BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Har själv ägt en Saab 900 som jag byggde om till en 9-3 Viggen och spenderade en halv förmögenhet på att få väghållning i bilen. Jag kan garantera att du lär inte bli besviken på en 325a i väghållning, det skiljer en hel del emellan. Bmwn har hjulvinklar som känns rent av racing i jämförelse. Jag har en manuell 325a och jag säger nog som de flesta andra, automat känns fel med den motorkaraktären.
Jag har fått byta vattenpump och luftmängdmätare på min, den har nu gått 14k mil. Det tycker jag är ganska rimligt. Jag visste att vattenpumpen var en svag punkt när jag köpte den. Men klart den bästa bilen jag haft är det. Och då har jag även haft två stycken E61or med olika dieslar. Bmws bensinsexor är helt enkelt roligare och bättre, men ändå ganska snåla. Och just ja rosten, för mig är det bakluckan mot rutan som det börjar bli lite ytrost. Var noga och titta under gummilisten, öppna själva rutan på bakluckan alltså. Är det rost där så får du pruta rejält.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Sportstolar i E90 är mycket bra. Bytte ut frugans 9-3 Aero SC mot Bmw E92 coupe. Nu åker vi lätt till stugan i den bilen. Bekväm, goare på vägen och mycket tystare än Saaben.
Gällande stolarna, de är bättre än i min Bmw E61 :)

Tror aldrig du ångrar bytet, (är själv Saabnörd)
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Själv har jag en 330iA som är en jättetrevlig bil, förutom att jag tycker sportstolarna är rent usla... Är själv av den kraftigare sorten och stolarna är för smala i sitsen helt enkelt. Sidovalkarna skär in i sidan på höftben/led och gör att efter ca en halvtimmes körning eller mer. så gör det helt enkelt rejält ont. Ryggstödet är annars bra tycker jag, och de första 10-15 minutrarna känns stolen helt ok, sen börjar man snabbt känna att man sitter ganska långtifrån optimalt. Så, rådet blir att se till att provköra en längre sträcka uppemot minst en timme innan du bestämmer dig för om du tycker stolar känns ok för dig eller ej! Omdömena om sportstolarna varierar rätt rejält mellan olika ägare och kroppskonstitutioner som du kan se av inlägg ovan, du måste bilda dig en egen uppfattning om vad som passar dig.

I övrigt är bilen toppen! Lagom i storlek, känns som den håller ihop bra och BMWs sexor är ju alltid nåt speciellt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köper en från 07 med N53 se till att spridarna är bytta de kostar typ 3 papp styck och är standardfel.
Tidigare N52 är stabilare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag är väl varken pinnsmal eller tjock med mina 77kg så där ska jag nog klara mig :-)
Men nu har vi iaf bestämt oss att om det blir byte så blir det en sedan, så det begränsar ju utbudet rätt rejält.

Men vad bör man undersöka på ett eventuellt objekt? Rost framdörrarna, b-stolpe änså länge alltså, och spridare 07-> vattenpump? 320 verkar ju ha en del bekymmer med kamkedjorna, hur är det på 325?

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
320d, N47. Inte hört om några sådana problem på N52/N53.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Rosten på dörrstolparna är väl inte rost på själva bilen, utan på dekorationsplåtarna "mellan rutorna". De är inte speciellt dyra eller bör vara enkla att lacka om.
Verkar inte vara rost heller utan någon form av ärg som gör att lacken bubblar upp och släpper.
@mats jaha, samma bekymmer som många audis från 2001- till nån gång led av. Var inte så svårt att byta där iaf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.