|
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte 135an 20160228 med knappt 6800mil på mätaren, då sa CBS att det var dags för oljeservice om 1200Mil. Direkt efter köpet så tänkte jag att jag litar inte på så långa intervall som CBS ger utan jag bytade helt enkelt olja och filter. Mätaren gick nedan sakta ner till till 1000Mil medan jag har kört till dagens 8725Mil, förra helgen stod den forfarande på 1000Mil och jag har inte kört med bilen i veckan. I dag när jag kom ut skrek serviceindikatorn att den ville ha oljeservice. Så, min fråga är först och främst: Kan mitt mellanoljebyte utan återställning av serviceindikatorn ha gjort att bilens dator tycker att det hände något skumt och därmed vill ha ny olja redan? Någon som har varit med om liknande? Nästa fundering jag har är om jag skall göra en "stämpelservice" nu eller inte, och om det överhuvudtaget är värt att göra "stämpelservice" på en -08 med snart 9000Mil. Planen var att få en stämpelservice gjord men då trodde jag inte att den skulle begära det förren nästa år. | |
| vad stod det för år/månad på oljeservicen? Kan ju vara så att år/månad slagit in. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, ditt mellanbyte har inte varit orsaken till att CBS bestämt sig att oljan ska bytas. gaspo är inne på rätt spår, det är garanterat datumet som slagit in. På min E87 120i -06 (N46-motor) så sätts initialt 3 000 mil / 2 år (vilket som kommer först) när man byter olja. Varje gång ni startar bilen så står det faktiskt i instrumentklustret när det är dags för nästa servicepunkt. |
|
Jag skrev just ett svar med "nej, det är inte datumet och det står inget datum på dom bilderna som jag sparat på serviceindikeringen" men givetvis hade ni rätt och jag hade missat att det stod en datum *04/2016*. Case closed :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.