|
|
|
|---|---|
| Bilen har börjat bråkat om partikelfiltret. Tanken var att ta ner det och rensa ur det. Antar att det är det som sitter direkt efter turbon. Men vad är det för klumt som sitter längre bak och ser ur som en katalysator. Behöver man rensa ur det också? | |
| 525d 177hk -05 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Den bakre ska du inte bekymra dig om, har bilen rullat typ 25000 mil ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej. Den har gått 28000mil. Haft problem ett tag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag har noterat imed Autocom att det verkar var inprogramerat en"livslängd" på runt 25000 mil och om man reggar ett partikelfilterbyte för nya 25000 mil så slocknar div lampor. Har gjort det ett par gånger där jag även plockat ned filtret och tvättat ur det med avfettningsmedel och vatten och att det ändå inte verkat vara rätt hygglig genomströmmning redan innan jag börjat skölja ur det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu undrar jag om ni talar om samma sak? Direkt efter turbon sitter katalysatorn, "klumpen längre bak" är partikelfiltret och det ser ut som en katalysator, sitter under förarstolen ungefär med 4st M8-skruv + mutter i varje ände, står Eberspächer på det. Jag rengjorde mitt vid ca 23500 mil och då var skruvarna/muttrarna väldigt rostiga, jag köpte nya packningar (ca200:-) och sågade lös filtret genom de gamla... Det är nu 1.5 år sedan och so far so good :) From. -08 när 525d fick 197hk-motorn så blir DPF o katalysator "samma klump" och sitter direkt efter turbon, om jag fattat rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.