AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.061

E46 sliter bakdäck

st
11
strömmen
318 touring 02
Golf cab 92
opel vivaro
Yamaha fzr 1000
Ford bronco II 86
3 st traktorer
Hej,såg när jag böt till sommardäcken att höger bak däck var snedslitet på yttersidan men inte runt hela.
Det var bara halva omkretsen som var slitet,och med sommardäcken på så känner jag att något är fel höger bak.
Lämnad den på hjulinställning utan någon märkbar skillnad, enligt dom så borde den ha slitit yttersida båda bak vilket nu är justerat.
Satte en indikatorklocka på fälgens yttersida och det skiljer ca 1,2mm som mest,mätte även hur mycket det skiljer på omkretsen det var ca 1mm skillnad där.
Tänkte plocka av hjulet imorgon och kolla bromsskivan och navet.
Kan det vara navet som gör att det kastar har svårt att tro på smuts mellan nav och skiva men ska kolla det också.
Mvh Anders
Kollat så fjädrarna mår bra? Dvs så inte någon håller på eller har gått av.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Har du kollat stötdämpare? Hjullager? Kan ju även va fabrikationsfel på däcket ,alt cordsläpp.har det väl börjat slita så så går det fortare å slitas ned...

Mvh Mats
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur mår bärarmsbussningen på den sida? Om det var en seriös firma som gjorde inställningen så borde de märka om det var dålig bussning, i såna fall gör de inte ens inställning förrns bussningar är bytta. Men vissa så klart köp på bara för att känna pengar. Så kolla bussningen, det är standard fel på e46:orna.
st
11
strömmen
318 touring 02
Golf cab 92
opel vivaro
Yamaha fzr 1000
Ford bronco II 86
3 st traktorer
Tack för alla tips.
Pockade av fälgen idag och mätte med klockan på anliggningsytan på bromsskivan och där slog det 0,3mm men på navet slog det ingenting.
Mätte tjockleken på bromsskivan och den var olika tjock, någon tiondels mm.
Hittade även ojämnheter/smuts på navet där skivan ligger an.
Så efter rengöring och en ny skiva så funkar det igen.
Innan så ormade den sig fram i låg fart mellan 30-50, jag har haft cordsläpp på en bil med bula på däcket som följd och det kändes likadant.
Mvh anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående mätning av runout på bromsskivorna så är 0.3 mm ganska mycket (BMW uppger tex max 0.20 på en E34 där fram).

Hur många hjulskruvar hade du skruvat fast bromsskivan med när du mätte upp med indikatorklockan?
st
11
strömmen
318 touring 02
Golf cab 92
opel vivaro
Yamaha fzr 1000
Ford bronco II 86
3 st traktorer
Jag drog fast den med två bult orkade inte leta brickor till fler.
/anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Två duger alldeles utmärkt!

Ville bara dubbelkolla :-)

De flesta brukar tyvärr mäta runout med bromsskivan fäst med endast den lilla monteringsskruven - då är det bara att kasta mätningarna i papperskorgen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.