AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.388

Hur ska en ny bil se ut?

Hej!

Köpte en ny 535d 2007 och när jag skulle hämta den hade den en transportskada i fronten. Åkte hem igen och efter en vecka var den omlackerad och klar att hämta. Trodde jag. Färg saknades i hörnen runt dimljusen. Nästa gång jag skulle hämta bilen hade den istället rinningar i lacken. Dessutom satt inte huven i linje med skärmarna. Handlaren hotade nu med att fakturera mig om jag inte tog bilen.....två nya bilar av annat märke har nu hunnit passera min ägo sedan dess. Dessa bilar kändes just som nya bilar när jag hämtade dem. Nu har jag beställt en x6 för 1.2 milj. När jag ska hämta den är den smutsig och har nötskador i fronten. Inte en tillstymmelse av en ny blank bil. Vad kan man förvänta sig? Är det nåt speciellt med BMW? Tacksam för sakliga synpunkter. Tack!
Det senaste låter helt otroligt. Var har du köpt den? Bara att lämna in den igen och se till att de fixar den och att du har en juste lånebil under tiden.

/Anders
Jag är inte ute efter att hänga ut någon handlare utan snarare börjar jag ifrågasätta mig själv vad som är rimligt. Bilen hämtade jag inte ut eftersom den hade skavningar. Jag är lovad nästa vecka istället. Hoppas det går att polera bort.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Bilen skall självklart vara i gnistrande finish, inte minsta skav, smuts eller skavank skall finnas om den är helt ny, allt annat är underkänt direkt. Hade gjort precis som du och inte accepterat leverans.
Ytterst tveksamt om jag ens accepterat omlack, speciellt med den erfarenhet som du hade, lämnar de extra garanti på de jobben eller är det 2 år på lackeringen....
Händer relativt ofta att bilarna är omlackade utan att det ens nämns för kund eller handlare. Så transportskador i sig är inget konstigt och något man (tyvärr) får leva med men de skall vara åtgärdade så klart innan leverans.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min handlare ringde mig och talade om att
"Nu är din bil här, vill du vara med när den
lastas av och se den?" Precis som vi kommit
överens om. Vit skyddsplast överallt mm mm.

Mvh Jonas B
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det du beskriver är absolut inte ok. En ny bil skall även se ny ut när man hämtar ut den, allt annat är skandal.
Jag hade i det läget du beskriver med 535 talat om för säljaren att han får ett försök till på sig att få bilen att se ny ut, annars vänder jag om och letar efter annan handlare då säljaren inte klarar av att uppfylla leveransvillkoren. Vidare hade jag aldrig satt min fot nära denna säljare igen oavsett om han fixade till bilen på ett bra sätt eller inte.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Bilen ska självfallet vara felfri och absolut inte ha skavmärken i fronten, helt rätt att inte acceptera bilen. Dessutom kan man förvänta sig att bilen är ren ut- som invändigt, men tyvärr verkar rekonden gå lite fort ibland. Har också upptäckt smutsiga interiördetaljer i bil jag hämtat.

Stort tack alla för allt "stöd" jag känner i min uppfattning! Det förtar ju minst sagt känslan när bilen man köpt inte alls känns ny och jobbigt att behöva börja med att vara klagande kund. Min 2 år gamla bil ser faktiskt betydligt mer "ny" ut än den jag var på väg att hämta.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Anmärkningsvärt att handlaren hotade fakturera dig för du inte ville ta emot en skadad bil, snackom effektivt sätt att tillse att kunden och hans bekanta aldrig köper bil hos en igen.

Jag själv är inte så kräsen, fick en gång en bil levererad med ett svart handmärke i innertaket men bemödade mig inte ens att anmärka på det. Hade det däremot varit skador på lack, plastdetaljer, fälgar etc så hade jag varit mindre förlåtande och krävt prisreduktion även om de lackerade om en del av bilen. Det blir aldrig lika bra som original och framförallt inte när solljuset med tiden tar fram en annan nyans på omlackeringen till följd av annan tjocklek på klarlacken eller andra produktfaktorer.

Så frågan är om jag ens hade accepterat omlackering om jag köpt bil för 1,2 mkr. Möjligen med betydande prisreduktion.
Man måste enligt gällande konsumentköplag ge handlaren 3 försök att åtgärda ett fel / problem och det vore ju lite hårt annars. Nu har det dock dykt upp nya förvåningar, jag har fått både reg. bevis och faktura på försäkringen trots att jag inte har fått någon bil levererad ännu. Bilen tickar på och kostar pengar med andra ord...
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det verkar vara genomgående idag, inte bara inom bilbranschen, att den säljande sidan försöker komma undan med minsta möjliga arbetsinsats, och lägga över felaktigheterna på den köpande sidan med förhoppningen att folk inte vill/vågar/orkar ta en fajt.
Jag kan nog gå som gnällgubbe på många ställen, men det skiter jag i. Jag tycker även att så länge man inte brusar upp sig eller låter irritationen lysa igenom, utan försöker hålla en god och gärna småskämtsam ton så blir det inga sura miner på andra sidan. Men jag ger mig inte, och jag har inga problem att eskalera saker upp till nästa nivå om det behövs, det är ju bland annat därför cheferna finns där.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det där låter inte ok! När nya bilar leveras på mitt jobb så är det sista vi gör ett nybilsrekind innan de alltid ställs in i försäljningshallen, ska inte bilarna levereras samma dag täcks de över då de inte blir dammiga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.