|
|
|
|---|---|
|
Har nyss införskaffat en 740i -00 med M62TUB44 och 5hp24. En välskött bil med mycket dokumentation och få ägare, gått 32k mil men motorn är utbytt till en som gått 11k mil. Vid jämn gas (märks mest i högre hastigheter) så "knycker" bilen till regelbundet med cirka 3-4 sekunders mellanrum, känns lite som att man skulle stänga av tändningen en hundradels sekund. Vi gaspådrag svarar den fint. Har även det 5hp24-specifika problemet med att lockupconvertern "tuggar" i lägre farter vid växling mellan 3:an och 4:an. Detta försvinner i S-läget. Som jag förstår är detta vanligt på bilar med 5hp24, bör detta åtgärdas omgående eller går det att köra som det är tills vidare? Kan problemen vara relaterade? Har tyvärr inte möjlighet att läsa ut felkoder för närvarande men inga varningslampor eller meddelande i checkcontrolen. Tackar på förhand! | |
| Jag har kännt på vissa bilar att ryckningar kommer av ac-pumpens till och frånslag. Iof ska ju inte pumpen slå av och på så ofta...Kan ju alltid prova att slå av den o se om det försvinner :) | |
|
Tackar för tipset! I detta fall var det dock inte lösningen. Grunnar på om det kan vara en potentiometer i det elektoniska gasspjället som är sliten och ger diffusa värden vid liten pedalrörelse? Lägger man mycket lätt pedaltryck vid stillastående och friläge så svajar varvtalet några hundra varm upp och ner, gissar att det är ungefär samma läge på pedalen som när problemet uppstår i fart. Över cirka 130 km/h märks det inte alls, vid 90-100 är det tämligen påtagligt. |
|
|
Tror du är på rätt spår med glidbanan i det elektroniska spjället! Det slits ut på det vanligaste gaspådraget, som ofta är kring 2000-2500 varv. Felet brukar smyga sig på, och sakta bli värre o värre. Kanske har LLM också samma konstruktion (?), om så kan den ge väldigt liknande fel i form av små hack, som sedan blir mer hackande..... em3 |
|
| Problemen med tuggande lockup samt ryckandet löst! Efter att ha läst många trådar på utländska forum om Lubegard DR Tranny instant shudder fix, som är en tillsats som skall motverka just liknande bekymmer med lockupturbiner så beslutade jag mig för att pröva. Döm om min förvåning när problemen omedelbart var som bortblåsta!! Hoppas nu att det håller i sig ett bra tag... :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.