AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
558

Basar till E34 touring: 2 st 10" eller 1 st 12" ??

ds
58
dsr
E34 Touring
Jag ska komplettera med lite mer bas i bilen och står i valet och kvalet mellan dessa alternativ (se överskrift). Vad blir bäst?

Priset blir ungefär detsamma och inkluderar specialbyggd låda, slutsteg, element, kablar & montering.

Jag har hört att en tolva kommer spela djupare (och kanske renare?) än 2 tior, men tiorna blir kraftigare. Vad säger ni?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
tja!

allt beror ju på vilak basar du har osv...

men över lag så kan man säga så här...
1 tolv tummare: mer djupbas
2 tio tummare: aningen rappare bas

10or kan oxå spela lite högre upp i frekvensen än en 12a...
va har du för framsystem?

har du 6,5 tummare så kanske en 12 kan va bra...
har du mindre framsystem så kanske 10or e bättre.

lycka till!

/Jonas
ds
58
dsr
E34 Touring
Tack för svaret Jonas!

Jag har bara 5,25" (?) fram, vid fötterna och diskanter uppe vid a-stolparna (original).

12" atelnativet är ett MDS-element med MDS steg. 10"-alternativet är från BRL med Lanzar(?)-element och ett BP300 steg... säger det dig nåt?

Jag gillar egentligen mest tight och rapp bas, ju mindre brummande desto bättre. Då bör jag köra 10-orna alltså...?
ds
58
dsr
E34 Touring
Lanzar-elementen heter "NEO10"... ser lite speciella ut. Någon som känner till dom?
ds
58
dsr
E34 Touring
Hur f-n stavar jag egentligen?
atelnativet = alternativet. :-)
Köp hellre en bättre bas än två mindra bra, om MDS är det bästa alt. vet jag inte men... en bättre 10:a kan mycket väl spela ifrån två billigare 10:or både vad avser ljudkvalitet och dB. Olika element har ju olika känslighet, så att du skulle spela högre med 2 basar är inte säkert.
ds
58
dsr
E34 Touring
Greenberg,
10'orna är alltså 2 st Lanzar "500NEO10" (vad det nu innebär - 500W 10" ?). Är det skräp? Dom ligger på 1088/st + moms... Bör jag ändå satsa på en enkel 10'a för samma pengar? Har du något märke att rekommendera?

Ett "aber" är att den låda jag ska ha är ganska grund (och breeeed), så det ryms inte något megadjupt element... Rent estetiskt ser det mest välbalanserat ut med två element i lådan, så om jag kan få det att spela bra så är det klart att föredra.

Om du skall ha en liten tight bas så satsa på Infinity. Dessa kräver inte heller några stora lådor, nu skrev du inte vilken volym du hade på lådan.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
hej igen!

jag tycker ahlt klart du ska satsa på 10 tummare om du vill ha rapp bas.... du kan nog nöja dej med en om du vill... men tänk på att steget e nästan viktigare...
köp ett så dyrt som möjligt...
gärna genesis eller rockford och så skulel jag rekommendera rockfords och magnats basar...
Magnat XTC låter bra och mkt...

/Jonas
Polk Audio har några riktigt välspelande basar.
eddie
Tjena DSR.Ja har själv en touring och har en 12:a pioneer i bagaget.De blir skitbra.Mycke bättre än 2-tior.Testade kompisens låda med 2-tior(pioneer) men blev besviken.Du ska ha en portad låda allt mellan 40-80liter.Min e mellan 60-80 nånstans där mellan.Och fixa en stereo med inbyggd hög o lågpassfilter.ex (pioneer deh3000 och uppåt).DU ÅNGRAR DIG INTE.Bättre köpa en gång bra än 2ggr dåligt.
:)

Montana
eddie
Du behöver ej byta original högtalarna om du har stereon ja skrev om.Har själv allt original utom basen.
SKIT RENT LJUD.Tack vare stereon (pioneer deh8000r)
UPP TILL BEVIS :)

Montana
Emil
Eddie: Det är väl lite upp till var och en. Om man anser att ljudet i orginal högtalarna är "skitrent". Jag skulle som vanligt rekomendera att du köper ett dls framsystem. Det räcker med något av dom biligare serierna för att stereon ska få ett lyft. Sen ett par dls w710:or starkt att rekomendera. Grymt tight bas med ett mycket rent ljud. En basreflex låda för två sånna ligger på ca 45 liter.
54
107
540Niklas
540Touring -98
En liten fråga VARFÖR skulle 10"basar vara snabbare än 12" basar? Tror ej på att 10 skulle spela rappare o snärtigare än 12,allt beror väll på vid vilka frekvenser basarna spelar.
Mvh N
Det är många faktorer som spelar in hur "snabb" en bas är, men 10:or är i allmänhet tightare än tolvor, i samma serie/märke/kvalitets klass etc. Men en dyrare och mer påkostad 12:a kan ju spela i från en billigare 10:a och tvärtom osv. En större bas har i allmänhet större rörlig massa och mer luft som skall tryckas undan så det är klart att det inte går "lika fort". Man kan ju överdriva lite och säga att det blir jävligt svårt att få en 18" att spela bra i en bil...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
jag tycker inte du ska ha en portad låda...

en sluten låda spelar mkt tajtare!

/Jonas
54
107
540Niklas
540Touring -98
GREENBERG

En liten fråga igen, en tolva som spelar vid 90Hz och en tia som spelar vid 90Hz måste ju spela lika snabbt eller hur?????????????????????

Mvh N
eddie
540niklas:: Nej de gör dem inte.De mesta beror på lådan.

Montana
Allt har ju inte med frekvensen att göra, en 90 Hz sinuston låter nog precis lika mellan 2 basar (ungefär), men musik innehåller dynamik. Ett trumsolo t.ex. eller typ technomusik eller annan musik med mycket bas inslag låter tightare med vissa basar gentemot andra basar.
eddie
Desto mindre bas mer attackbass (bra till rave o techno ex)större bas mer ljupbass (reaggea,rnb musik ex).VAD ja har fått lära mig.

Montana
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.