|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hoj! köpte nyligen en ny brukis av en vän, men den verkar ha råkat ut för standardsjukan att det inte går låsa/låsa upp med fjärren. Så efter att ha googlat lite så misstänker jag direkt antennförstärkaren som sitter bak under taket (?) och undrar givetvis om det går ta från vilken e91 som hellst runt samma årgång eller om något nummer måste stämma överrens samt om man måate koda om nånting, typ nyklarna eller så? Mvh | |
| Finns två olika nummer på antennförstärkare pre LCI och LCI. Bägge funkar! Ingen kodning behövs vad jag förstått. Extremt svåra att få tag på beggade. Har letat ett tag nu. | |
|
Ajjemen sedär, då låter det ju rätt simpelt :) Fanns flertalet på bildelsbasen såg ja för runt 1000-1500kr :) |
|
| Finns inga som passar E91! | |
|
Okej, kanske bara fanns till e90 då, kollade bara lite snabbt. Men två följdfrågor då, passar dom inte från e90? Och har den någon betydelse om det är en diesel eller bensinare (inte för att det bör ha att göra med det men man vet ju aldrig, dom gör ju allt för att tjäna pengar) |
|
| E90 är helt annorlunda antennförstärkare. Diesel eller bensin ingen skillnad. Gick in o kollade nu på bildelsbasen. O dom hade fan fått in en antennförstärkare till E91. Kollat i veckor efter dom. Tyvärr snodde jag den ;-) | |
| Lustigt jag köpte antennförstärkaren betala med kort. Pengarna e dragna men man kan köpa bildelen fortfarande. Borde inte antennförstärkaren försvinna eller reserveras på bildelsbasen? Betalade efter stängning till denna skrot. Men det e ju ändå märkligt. Nu kan ju flera personer köpa denna del o denna skrot blir återbetalningsskyldiga till ex antal personer. | |
| Länk | |
| Sackan:Jo nya e det inte svårt o köpa :-) kostar 2500:- på BMW också. | |
| Grymt, tack för länken... Blir nog en ny... Känns ju sådär att köpa en begagnad när det verkar vara ett vanligt fel att dom går trasigt =) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är nog ett lotteri att köpa en begagnad. Se till att täta luckan ordentligt. Har glömt hur många jag bytt , men E61 är värre utsatt än E91. Jag hade en extra tätning i locket på min 325a som jag inte sett på någon annan modell av BMW varken E61 el E91 som vi bytt på. Är fukt som skapar en massa ärg på kretskorten. Dessutom de E61 som jag bytt kablage i bakluckan på där tror jag förstärkaren skadas av div överledningar i det skadade kablaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jo det e ju ett vanligt fel. Men inte fel o kunna köpa för under halva nypriset på skroten. Det e ju bara o skicka tillbaka om det ej fungerar. Sjukt egentligen 2500:- för att fjärrlås ska fungera. | |
|
Fast och andra sidan så är ju 2500kr inga stora summor direkt. Och då får man en som risken att den bara funkar ett par dagar är minimal. Jag tyckte iallafall att det var billigt för att få ett fungerande fjärrlås :) |
|
|
Du är säker på att det är antennförstärkaren? Jag hade samma problem, slet ut antennförstärkaren men den såg inte ut at ha spår av fuktskador... felsökte vidare och hittade till slut ett kabelbrott inne i gummihöljet mellan baklucka och kaross. Där var det en kabel som hade gått av. Skarvade om den och allt fungerar tiptop igen. Tyvärr så såg jag att det var fler andra som hade spruckit up i isoleringen så nästa gång blir det väl att byta ut hela men jag orkade inte nu. Det var inne i den här stammen: Länk Och det var en av de fyra kablarna (alla 4 går till antennförstärkaren) som var av. |
|
| Nja säker är jag inte, men iomed att fjärrlåset slutade fungera efter att polaren tvättat bilen när han ägde den så misstänker jag starkt antennförstärkaren, orkar inte med nån felsökning så kör uteslutningsmetoden först, men tack för tipset :) | |
|
_Glenne_: Har du dålig mottagning i radion? Jag har inte åtgärdat min misstänkta antennförstärkare ännu men regnar det ute får jag sämre mottagning och när det varit torrt några dagar har jag bättre mottagning. //Stenback |
|
| Nja lotteri o lotteri o köpa begagnad. Funkar den så e det bara o täta ordentligt så är det bra sen. Härligt att vissa anser 2,500:- som en billig peng. Tur att vi är olika i världen :-) | |
| Ja då fick man sin antennförstärkare idag från skroten. Den var i nyskick!! Inget ärj på kretskort o allt såg ut splitternytt. Fan va gött o sparat in 1700:- :-). Men det var ju små pengar för vissa ;-) | |
| Ja jag står fast vid att jag hellre köper nytt när skillnade var så pass lite i pris... annat hade det varit om en ny gick på 5-6k till exempel. | |
| Men kul att du är nöjd iallafall :) | |
|
gaspo: Jag har sökt beggat ett tag, dock inte varje vecka men det har aldrig funnit något inne som matchar min bil. Så nu orkade jag inte längre utan köpa ett nytt. Novation hade på lager... det indikerar ju att det går några per år =) 2761 kr om jag minns rätt, 10% BMWCS-rabatten hjälper det hela lite i alla fall så man får ner det under 2500 kr. //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.