AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.725

Växellådsfråga 850i -92

US
547
US
850 iA -92
Har nu tagit ut bilen för våren och upplever att den vid helt kall motor växlar mjukt på samtliga växlar men när den blir varmare vill den gå hårdare mellan växel 1 och 2.

Har ju kört väldigt lite sedan inköp men har nog alltid upplevt lite av detta.

Har det med oljenivån i lådan att göra? Jag skrev ju en del om detta förra/förrförra säsongen då jag hade gjort byte av kylare och kondensor, vilket gjorde att oljenivån fick justeras. Jag var osäker då på hur det blev och är nog än mer osäker nu.
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Hej
Hänger på din fråga angående växellåda . Har nu fått igång min bil efter tre motorbyten i vinter . Tänker nu kolla lådan göra filter byte fylla olja . Vilket filter och var köper ni detta

sy
208
sysav
540iA Touring-98
Bilen är en 850 -92

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Filter + o-ring beställde jag direkt av den lokale BMW-handlaren tillsammans med trågpackning. Det är noga med att oljan i växellådan är riktigt varm inom du läser av nivån! Jag behöver köra ca 5 mil innan den är tillräckligt varm. Då skall oljenivån ligga inom markeringarna (0,3 liter), inte över eller under! Oljan skall vara varm när den töms ut (ca 3,5 liter).

Motorn skall gå på tomgång vid kontroll och växelföraren i läge (P). Olja fylls på via hålet som mätstickan sitter i mha en tratt eller liten slang. För mig så gjorde bytet av olja en stor skillnad. Oljan var mycket smutsig före bytet. Titta i reparationsmanualen 1994 avsnitt 24.

Grattis Sysav

//Peter
jag hade samma problem när jag köpte min 850, men det gynnade bara mig själv eftersom priset bara gick ner på bilen ;) vill minnas att jag åtgjärdade detta ganska enkelt med att antingen byta all växellådsolja eller så hällde jag helt enkelt i lite till. vanlig dexron III olja har jag för mig det ska vara.

hursomhelst ligger ditt problem i att det råder någon form av tryckfel i ditt ventilhus, dina ventilvärden står inte rätt till. i mitt fall var det oljan som var den felande länken och kan ju inte garantera att ditt är lika lättåtgärdat men varför inte prova?
US
547
US
850 iA -92
Tar upp tråden igen.

Har nu efter ett tag? bytt olja i växellådan. Skillnad blev det men den växlar fortfarande hårt mellan 1 och 2. I motlut märks det extra tydligt.

Pratade med en som håller på med lådor och han sa som tiaz5000 att det nog var ventilrelaterat. Frågan då är om man måste riva lådan. Om så, vill jag inte göra det själv. Vem är bra på det? Vad kostar det? Är det bättre att köpa en beg. låda?
Hur vet man att det inte är samma fel på den begagnade lådan som på den man har?

Det börjar närma sig en bra bil. Mycket gjort och en hel del kvar, sakta men säkert.
Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Hej!

Till zf5hp30 Bmw 840/nyare 850 lådan kan man beställa renovings kit till ventil paketet från Usa.(Vavle body kit)

Vet ej om motsvarande kit finns till er låda?

Här är en Jaguar med Zf lådan som får kitet bytt.

Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Var visst bara rengöring av Jaguarens ventilpaket.
Men fjädrarna sitter in på sidan av ventil paketet.

US
547
US
850 iA -92
Kommer jag åt ventilpaketet utan att ta ner hela lådan?
Det är alltså fjädrarna som är problemet?
Jo
68
Joxster
E31 840cia -93 Colorline
E53 x5 4.8is -04
Kan inte svara på om det går att plocka ner ventil paketet på 4hp24/ 850 lådan.

5hp30 går det att plocka ur, sitter ovanför oljefiltret.

Verkar tyvärr inte finnas något renoverings kit till 850 ventil paket.

Se länk:

Länk

ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Gå in på följande länk så får du tag i viss info Länk gå till reference data 4HP22-24
/P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.