|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jeppe, ABS-bilden finns under Chassi/ABS sen F5 Status, F3 Digital. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Provade bara för rent nöjes skull att kolla några throttle-relaterade PID's via Carly. Jag hade inga höga förväntningar, då jag vet att Carly's svaga sida är diagnostisering (det går egentligen inte att använda det till någon seriös felsöknng whatsoever) - och det stämde den här gången också. Iallafall här är bilderna (första vid nästan inget tryck på gaspedalen alls och den andra med litet tryck på gaspedalen) Länk Länk Skalorna i Carly verkar vara helt käpprätt... Namnen verkar för en gångs skull vara någorlunda konsekventa (ni ska se de avgasrelaterade PID's - de är helt uppåt väggarna). Det verkar finnas ett current och ett reference throttle angle som bör rimligtvis alltid visa likadant. Sen verkar det finnas två olika gaspedalsensorer och som rimligtvis ska röra sig linjärt med gaspedalen. |
|
Slangen, jag är imponerad över din outröttliga uppföljning av trådar. Cred. jeppe, hur har det gått, kan jag hjälpa dig på något sätt? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Håller med Ola där, imponerande att se dels dina kunskaper, dels hur du går in i detaljer Slangen. Jag började latmansmässigt (även om det är meckigt och trångt) med att gå på det omtipsade kontaktstycket till spjällhuset, och rengöra och skydda enligt instruktioner. Sedan nollade jag felminnet i INPA. Det var några dagar sedan. Har inte fått upp några varningar i displayen och inte upplevt just de märkligheterna jag tyckte kom där och då i gaspedalen. Dock har jag inte haft tid att läsa av om INPA har nåt att säga ännu. Så återkommer om detta så fort jag kan. JeppeH |
|
Är alltid lite nyfiken på hur det fungerar - speciellt om sin egen bil har liknande lösning :-) Så ska ned och kolla med INPA vad jag har för menyer och värden som kan visas i INPA (ska ändåså ned och läsa av felkod för auxiliary water pump som jag nån gång behöver ta tag i). @JeppeH : Man ska absolut inte underskatta vilka problem som kan orsakas av kontaktproblem! Så det är helt klart ett bra första steg - har du tur löser det problemet! Oxiderade/skadade kontakter ger ju upphov till ett större motstånd som i sin tur skapar ett spänningsfall och som i sin tur kan göra att ett lägre spänningsvärde rapporteras tillbaka (man brukar i många givare använda spänningsnivå som signal tillbaka till kontrollenheten). |
|
PWG och DKP ska inte stämma överens..Spjället har olika mappning betoende växel, koppling mm. DISA-spjället PWM-moduleras intr. Det är bara av/på. ISAPWM kanske är tomgångsventilen, den PWM-regleras och vid väldigt låg belastning körs motorn enbart på den. Ang. felkoden så är det som INPA säger. Broms och gas har varit altiva samtidigt misstänkt länge! Eftersom det inte är en skenande Toyota finns en säkerhetsfunktion som detekterar t.ex. "matta på gaspedal". Så om man trycker på bromsen och samtidigt har en konstant (max x grafer/sek) gas kommer DME efter en visd tid att själv släppa upp gaspådraget ett visst antal grader per sekund och tillfälligt justera gaspedalens nollläge för att undvika 6500rpm när man stannar och släpper över tant Agda. Man kan testa genom att köra på tvåan i 40, så ger man lite extra gas och håller sedan farten med bromsen. Efter några sek släpps gasen mjukt upp av bilen själv. Såfory DME upptäcker att gaspedalens nolla är rätt återställs gasen, dvs man pajar inget. Märkte det när jag skulle torka skivorna. Detta tänder dock ingen lampa vad jag vet! Läs av felkoderna i övriga styrdon också ffa DSC. |
|
| Ja, det är dubbla sensorer till gaspedalmodulen. Om de inte stämmer överens går DME omedelbart i nödläge och använder bara lägsta värdet av de två, motorlampa lyser och så fort man rör bromsen sätts gaspefal till noll oavsett vad givarna i den säger. Detta sätter kod på PWG | |
|
MDK (motordrivet gaspjäll) har också dubbla givare som direkt sätter felkod och nödläge om de inte stämmer. (kan givetvis bero på kablar också). Vilken lampa är det som lyser ? Verkar inte ha med motorn att göra i alla fall, om koden för samtidigt gas och broms är den enda du har. |
|
| Så länge inte DME klagar på varken gaspedalen eller spjället skulle jag alltså inte lägga någon energi på att kolla dem. Detta eftersom de är så strikt övervakade och omedelbart sätter felkod, lampa och nödläge. | |
Tack för mycket bra info, marin849! F*n vad mycket att ha koll på numera vid felsökning! Jag tror jag pinnar ner till min E30 och skruvar lite som ren rehabilitering! :-) Jo, vill minnas att styrenheterna är extremt nojjiga kring dessa sensorer vilket jag har full förståelse för - finnas ju andra märken precis som marin849 nämner som haft problem inom detta område :-) |
| Uppdatering då. Nollställde ju den felkoden jag fått:120, efter att ha rengjort kontakten vid spjällhus/trottelventil efter tips här bland svaren. Bilen gick märkbart bättre (har haft märkliga variationer i hur vxllådan betett sig, detta tycktes vara mycket bättre och jag funderade på samband) och inga varningslampor tändes. Dock märkte jag i går att farthållaren vägrade fungera? Ingen indikatorlampa och ingen funktion. Stopp och start på nästa resa - då var illabeteendet tillbaka. Ryckig gång. lådan vet inte vilken vxl den ska stoppa i och går upp och ner. Kickdownen vägrar släppa, varvet ligger kvar högt, länge. Men då funkade farthållaren igen! Läste som hastigast att farthållarproblem kan vara relaterade till en sensor vid bakhjulen, men varför dkulle detta sitta ihop då? Nåväl. Idag var jag först inne och fick ett mycket stressat snack med en av mekarna på BMW Danderyd (flåt, Bavaria) och han var snabbt inne på att det var sensorn för DSC - han kallade det nåt annat, jag kollar på OEM nu (34511165467), som kunde spöka. Inte sensorer för gasen dock, lite enligt samma resonemang som marin 849 är innte på. Kopplade upp INPA igen och mycket riktigt var ju fel 120 tillbaks, men nu gick jag också in på ABS/DSC och hade två felkoder där. Dock fick jag vända mig till Google för att nån hum om vad koderna betydde. 89. Unterspannung. Low voltage. Jaha? Vardå, hurdå, vad göra? 117 - dauerhafter bremslichtschalter. alltså bromsljuskontakten nånting. Kunde inte googla mig fram till nån vettig vare sig kod-tolkning eller översättning där. Gick också i INPA till de bilder du talade om olaO. Undrade över en sak där - kollade bromspedalen och värdena släppte ju när jag släppte pedalen. Dock på den analoga biten. En enkel sak som handbroms - där visar den ON/OFF, beroende på inkoppling eller ej. Men DSC vägrar. Trycker jag in knappen visar den ON, men så fort jag släpper - OFF. Alltså ingen inkopplingsfunktion, eller? Har aldrig testat, eftersom jag utgått ifrån att den är aktiverad tills jag stänger av den, och att då varningslampan på displayen tänds? Händer alltså heller inget i bilens display när jag trycker på knappen med motor igång. Hoppas ni orkar läsa och tycka till. Ska försöka posta bilder på felkoderna, om det funkar. | |
| Länk | |
| Länk | |
|
De två länkarna tycks funka i min läsare iaf. /JeppeH |
|
|
Du kan se alla fyra hjulsensorer i INPA. Underspänning är inget att bry sig om under förutsättning att det inte uppstår fast det inte är underspänning. Standardförfarandet är att nolla alla koder ialla moduler, köra bilen o se vilka som återkommer. Automatlådan då? Har den några åsikter? |
|
|
Broms switch felet har du haft 68 gånger så det lär komma tillbaka. Skumt det där med DSC-knappen. Men som Marin säger nolla dessa felkoder och kolla igen efter körning. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Mm. Hjulhastighetsgivare, bromspedalkontakt (den är väl dubbel?) och kopplingskontakt är några av de saker som måste fungera om farthållaren skall fungera. | |
@JeppeH : Lyckades du få ordning på någon av felkoderna eller besvärar de dig lika mycket fortfarande? |
|
Jag har en 330ci 2002 som har fått samma problem med orimlig gas och bromspedalssignal. Ska se vad jag kan komma fram till i min felsökning efter era tips och ideer. Har provat att nolla felet, sen återkom det, har även kört några vändor och då släcks lampan, nollar antagligen felet om felet inte kvarstår efter några starter. Det trista är att lampan tändes när bilen blev besiktigad. :( |
|
|
"Orimlig signal"(plausability) är inte nödvändigtvis samma som "samtidig användning av gas och broms". Orimlig signal är när signalerna inte är samstämmiga, t.ex. att givaren i DSC registrerar hydraultryck i bromssystemet fast sensorerna vid bromspedalen INTE berättar att någon trycker på pedalen. Vad står det exakt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.