|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Söker förklaring på följande. Fick helt plötsligt, utan förvarning, två gula varningslampor tända under färd på motorväg - utropstecknet till höger i displayen, och triangeln i mitten. De låg kvar tända under resten av färden, och jag tyckte (inbillade mig) att bilen svarade märkligt på gasen. När jag läste av koder med INPA idag, fick jag följande svar , googleöversatt från tyska: samtdig användning av gas och broms! Senare i texten står det : felet är avgasrelaterat. och intermittent, inte förekommande just nu. Och det var mycket riktigt inte där heller när jag körde iväg, utan att ha nollat felminnet. Längst ner i meddelandet gav INPA ett gäng siffror som felkod(er) 78 81 83 28 2F 84 FF 32 88 35. Nån som har en aaaning om vad detta betyder?? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter som du har en defekt version av INPA om den inte anger felkoder (eller på engelska). Kan du lägga upp en skärmdump? Såhär spontant känns det som att någon av sensorn för bromspedal/gaspedal har något glapp, men måste erkänna att jag gissar nu. Funderar på om gaspedalen är drive-by-wire eller inte på denna modellen, vet du det JeppeH? |
| Tack för svar - skulle gärna lägga upp en skärmdump, men vet inte riktigt hur? Datorn vill inte klistra in här i fältet - hur gör man då? Och naej, jag vet faktiskt inte hur gaspedalen styrs.. | |
Antingen PM'a mig (så får du min emailadress så lägger jag upp det) eller så ladda upp det på något av de bild hosting websiter som finns (tyvärr är de flesta av dessa skräp men bör gå att hitta iallafall en som fungerar). Tog en snabb titt i ETK (BMW's reservdelsprogram) och det är med största sannolikhet drive-by-wire på din bil. |
Jo, en sak till - de två första byten i felkodssträngen brukar vara felkoden (iallafall på lite nyare modeller). >> 78 81 83 28 2F 84 FF 32 88 35 Så din felkod är möjligtvis 0x7881 (men hittar inget direkt på denna så kanske har fel här). |
|
Hmm. Ja jag har inte sett den typen av kombinationer på felkoder förut. Jag skickade powerpost till dig med min mailadress, om det är PM-funktionen i detta forum? (fortfarande rookie här). Så kan jag maila en skärmdump så vi kan få upp den? |
|
|
Hmm. Ja jag har inte sett den typen av kombinationer på felkoder förut. Jag skickade powerpost till dig med min mailadress, om det är PM-funktionen i detta forum? (fortfarande rookie här). Så kan jag maila en skärmdump så vi kan få upp den? |
|
Bara maila på (se min emailadress i PM vid runt 16.30-tiden)! :-) |
Såhär ser tex en felkodsrapport ut i INPA med felkoden 0x94BD från DSC-modulen (tagen från min 120i -06) Länk |
|
Grabbar, jag tror faktiskt ni har exakt samma version av Inpa ;-) Men JeppeH, det finns en instruktion i mappen hur du lätt ställer om Inpa till en äldre version. Där är faktiskt felkoderna på engelska till e39. Det är lätt att switcha mellan versionerna och ibland kan det vara bra att ha möjligheten. Det man bara ska komma ihåg är att när man kör den äldre versionen så fungerar inte NCS och Tool32. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Hej Ola. Ska definitivt försöka få igång den äldre versionen av INPA för att se om resultatet då kan bli lite mer begripligt? Dock en aning grekiska för mig med kopiering/namngivning av mappar etc i instruktionen - så det kan ta en stund innan jag är "up and running" :) | |
|
bmw-slangen: Har mailat en dump - kollade också in din länk. Där ser det ju ut som du får koder högst upp, som tycks motsvara den långa harangen i nederkant. Så ser det inte riktigt ut i mitt resultat ju. Men...ursäkta min trötta hjärna, för i mitt dokument står ju faktiskt svart på vitt siffrorna 120 - vilket om jag googlat rätt här på forumet ska betyda "120 Throttle / Pedal Position Sensor / Switch "A" Circuit". Vilket är alltså är vad du redan var inne på från början....så svaret kanske fanns där hela tiden. Eh, sorry i så fall... Frågan kanske istället är - vad göra? JeppeH |
|
Tack för infon, olaO! Jag fick uppfattningen om att JeppeH's program bara spottade ut sig typ "78 81 83 28 2F 84 FF 32 88 35" och bara en textsträng - och det känns helt fel! Trodde det var någon helknasig version som bara spottade ut sig några siffror helt enkelt :-) Men nu fick jag skärmdump från JeppeH och nu får man en helt annan bild av det hela! :-) Är lite därför jag efterfrågade en skärmdump, det brukar tända ett par glödlampor då :-) Här är skärmdumpen Länk Precis, JeppeH - felkoden står faktiskt utskriven i klartext :-) Vilket i det här fallet är 120. Notera att första siffran i strängen "Errorcode" är 0x78 vilket i decimalt talsystem är just 120 (på dessa äldre verkar de bara använda den första byten medan på nyare använder man de två två första byten). Så jodå, din felkod 120 överst motsvarar faktiskt första talet i den långa harangen nederst (0x78 = 120). |
Nu frihjular jag rejält och gissar mer än tänker (vilket man inte borde göra). PVS_AV gissar jag på är Pedal Value Sensor och jag gissar på att det är vad sensorn vid gaspedalen rapporterar. TPS_AV gissar jag på är Throttle Position Sensor och jag gissar på att det är vad sensorn vid gasspjället rapporterar. ISAPWM gissar jag på är dutycycle signalen (pulskodsmodulerad) till DISA (dvs den anger hur mycket öppet/stängt spjället ska vara) Men ser inga uppgifter om vilket tryck den tycker att bromspedalen trycks ned med (vilket ju borde vara en uppgfit som ska vara med om felkoden gäller samtidig gas och broms). Har fortfarande en känsla av att någon av sensorerna (antingen vid gaspedalen eller vid gasspjället) inte fungerar riktigt som den ska. Brukar inte gaspedalen ha dubbla sensorer? Brukar väl sitta både A och B där? Är det detta som den klagar över? Jag är inne på samma spår som du JeppeH, känns som det är något intermittent fel i sensorn vid gaspedalen (eller vid gasspjället). Men detta är grova gissningar och för att felsöka här behöver du läsa in dig på hur systemet fungerar och vilka komponenter som finns och vad de rapporterar och vad som är normalt och inte normalt. Det finns viss funktionalitet i INPA där du kan läsa av sensorvärden i realtid. Om man tex kan få värdena för de båda sensorerna i gaspedalen att visas i realtid och man trycker ned gaspedalen ett antal gånger och se plötsligt att de två värdena diffar från varandra så är det ju ganska stor sannolikhet att det är en ny gaspedalsensor man behöver. Annars är det nog lämpligast att lämna in på en kompetent BMW-verkstad. |
|
Ett inte helt ovanligt fel är ju kontaktstycket till spjällhuset.Det eroderar med tiden,så montera bort och spraya lite kontaktrengörning/elektronikspray.Tror där finns ett mektips här på forumet. |
|
| Länk | |
|
Mycket tacksam för svaren här. Och (eggs on my face), svaret, koden, alltså fanns där till att börja med...Lär sig nånting varje dag. Så - som bimmerbåjj skriver, om det är ett inte ovanligt fel (tack för länk!) - så går jag in på det mektipset då. Alltid spännande. Men samtidigt försöka kolla realtidsvärdena i INPA vad gäller gaspedalens sensorer. (Den som har lust att guida till hur får gärna hojta till). Fortfarande undrande över hur INPA uttrycker att "felet är avgasrelaterat" - eller har jag fått det baklänges också? Well - to be continued. |
|
|
JeppeH, jag kan trixa via Teamviewer åt dig, jag har lite tid nu fram till lunch. Tänkte på det där med hur man switchar till en äldre version om du inte redan grejat det själv förstås ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
JeppeH, kollade på min 530. Gå in på din motor. Tryck F5 Status. Tryck F3 Sensor signal PWD/MDK Då ser du denna bild: Länk Sen gå in på ABS modulen Tryck F5 Status. Tryck F3 Digital, då kan du testa att bromsswitchen fungerar, ska ju vara släckt när du inte trycker på bromsen. Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
olaO. Kopplade upp nu (lite jobbigt eftersom min dator kraschar varje gång jag använder programmet?!) och kom så långt som din första bild du länkade till - där stämmer värdena ungefär. Men kunde inte hitta "ABS-modul"som option i den bilden i gränssnittet? Tacksam för ditt erbjudande om att fjärrguida till annan version, och kanske hitta kraschbuggen, har bara inte varit online här under helgen. Höres om det. I övrigt har jag inte heller hunnit testa mektipset, eftersom jag inte hade skrivna preparat hemma och helgen varit helg osv. JeppeH |
|
@JeppeH : En liten förvarning. Du har troligtvis ett intermittent fel, så det du ser den mesta tiden är troligtvis hur det ska se ut. Har man tur kan man reproducera felet enkelt och det är toktydligt på skärmen när det går fel. Eller så är det väldigt svårt att reproducera felet. Du kanske behöver sitta 1 minut och smågasa. Kanske 15 min... Kanske 1 timme... Kanske 2 timmar... Kanske du inte hittar något alls... Kanske det inte är detta som är problemet... Hittar man inget inget inom rimlig tid så får man ändra/utarbeta en ny attackstrategi. Men lite intressant. Eftersom jag precis plockade ut min E87 120i (som har liknande motorstyrsystem och ABS/DSC som din bil) och har även INPA så ska jag kolla om jag inte kan göra likadant och se hur det ser ut på min. Skulle gissa på att PWG-angle (gaspedal) och DKP-angle (gasspjäll) ska stämma överens. Potientiometrarna är jag osäker på, jag skulle gissa på att det är ett redundanssystem. Men ska kolla live på datan, då bör man kunna dra en del slutsatser. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.