|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått ett vinande ljud från bilen när jag ligger på rulle vid en hastighet runt 50 km/h ! Kan det vara från bakaxeln ? Eller ett hjul-lager tro ? | |
| Hjullager brukar aldrig vina, tror mer på bakaxeln eller automatlådan. | |
|
Bara vid 50, inte över? |
|
|
Känns också som det kommer från bakaxeln tycker jag ! Hörs mest runt 50 km/h Brukar det vara vanligt på E39 modellen nån med erfarenhet ? Jag hade en Mersa tidigare en gammal 124 och de " ven "alltid från bakaxelklumpen , var i det fallet lagret till pinjongdrevet som brukade låta ! Undrar därför om det kan finnas nåt likanande på E39:an |
|
| Testa lägga lådan i manuellt läge,växla ner och se om ljudet försvinner. | |
|
Svarar mig själv Hittade en tråd om däckslitage som skulle kunna ge dessa oljud tydligen ! Det konstiga var att oljuden dök upp när jag hade bytt från vinterdäck till sommardäck ! Mina sommardäck har blivit slitna på insidan bägge två under förra sommaren. Skall byta tillbaks till v-däcken och se om oljuden försvinner |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så att inte något av domkraftsfästen ramlat bort, på tidiga E39 så fanns inte låspinnen i mitten utan de satt rätt dåligt och då blev det ett vinande ljud från det tomma hålet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har nu skiftat till vinterdäck utan förändring Dock kollade jag in slitage-bilden på sommardäcken , se bilagda bilder . Vart lite förvånad däcken är ju sliten på insidan men vid första diket eller första runtomgående spåret om man säger så var det som trapp-stegs slitage runt hela däcket det här kanske kan ge upphov till en del av oljudet ! Dock tror jag det tjutande - vinande ljudet mer och mer rör sig om ett hjul-lager . Var ute och körde och passade då på att svänga fram och tillbaks på vägen och det upplevdes som att det vart tystare om jag svängde åt det ena hållet = borde ju indikera att det är ett hjul-lager och inte bakväxeln som jag är lite rädd för . Förresten är det någon som vet hur man kan redovisa bilder här ? |
|
|
Jag hade vinande, tjutande ljud i min e39 för ett antal år sen, väldigt diffust varifrån det kom, flera mekaniker (och jag själv) försökte lokalisera ljudet, en av dem var övertygad om att det var slutväxeln. Jag trodde aldrig på det, till slut lämnade jag in den på Völkes, det var ett hjullager, en lättnad får man ju säga. |
|
|
Kolla om det glappar,jag har bytt på flera E39 och alla har låtit och glappat. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Går tydligen inte att lägga in bilder ! Någon som känner till dessa sågtandsliknande slitage som har blivit på mina däck ? |
|
|
Jag har ett däckslitage som nog kan kallas "sågtandsliknande slitage" på mina däck. Klackarna på yttersidorna är olika slitna, insidan mer sliten med väldigt lite mönster men ytan är jämn. På yttersidan är det mer mönster men drar man handen över så är klackarnas bakre kanter "Vassa". Detta skapar ett "dånande" ljud i högre hastighet, man kan nog kalla det vinande också. Hjullager har ett liknande ljud, om det minskar respektive ökar vid sväng åt olika håll är det sannolikt. Hjullager glappar inte alltid på E39, hissa fronten och snurra på hjulet så bör det märkas om det är det. /wmt |
|
| Återkoppling ,hjul-lager höger bak bytt med gott resultat. Nu är det tyst som det skall vara ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.