|
|
|
|---|---|
|
Känner en svag glykoldoft från njurarna är bilen är varm. Ser inga dimmor,inget läckage men det sjunker ca 2 dl per dygn i behållaren. Inget i oljan och det luktar Inga avgaser i expansionen likaså ingen vitrök. Tror jag blir galen snart....vart kan det läcka. Hade motorn tagit vatten hade jag ju inte kännt doften av glykolen. Motortvättade i förrgår för att kunna se något läckage. Men inte..inga pölar under bilen heller. | |
|
Är kylaren hel eller om den har börjat bukta nertill? Kylarna brukar efter ett par år på nacken ge sig nertill och buktar ut som en halvmåne. Även expansions kärlet kan spricka längs långsidan in mot kylaren. Kan vara liten spricka, så vattnet som kommer ut hinner avdunsta, så det inte syns under bilen. |
|
|
Vid 10,28 kan du se ungefär var de brukar spricka på långsidan. C:a 3-4 cm i detta klippet. |
|
|
Hmm ja det verkar som att det bara kommer ut ånga eller dunstar med en gång. Har synat jäkligt noga i kallt tillstånd och inte hittat något..Inte någon droppe eller rinn. I varmt tillstånd så luktar det lglykol om man öppnar huven...men har lyst och kollat då med utan resultat. Kylet har jag inte kontrollerat om det är bulligt eller inte..Men just att man inte hittar något läckage gör mig tokig. Vattenpump,termostathus,alla remspännare o remmar är bytte för 500 mil sedan.. |
|
|
Jag har haft samma problem med våran E46a visserligen en 318 det försvinner lite vatten men inga spår. Har bytt expkärl ,kylare ,slangar nu i helgen på väg hem från innebandy cup i Mora försvann värmen i bilen i Rättvik stannade på en mack och då ångade det från bakkant av toppen. Flänsen som sitter skruvad i toppen är av plast och den läckte som ett såll.Provade att täta med uppskuren slang och slangklämmor men funkade inte,fick åka bärgare till Borlänge och ska hämta bilen imorgon. Vattnet måste ha förångats direkt för jag har inte sett några pölar under bilen. Mvh anders |
|
|
Locken kan läcka, BMW hade t om en kampanj på dem för några år sedan... Kolla så det står 2.00 (öppningstrycket i bar) på toppen av locket, de defekta locken hade tydligen inte den märkningen. Kolla noga med ficklampa en stund efter bilen har varit avstängd men med ordentligt varmt/trycksatt kylsystem - kika på plasten under kylare och expansionskärl och även på alla lodräta långsidor på exp.kärlet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Åk in till en verkstad som kan trycksätta kylsystemet. Enklaste sättet att hitta mikroläckor. | |
|
2dl per dygn är ganska mycket för att man inte ska kunna upptäcka. Kör du mkt, pendlar du med bilen eller kör du endast korta sträcker? Ingen pöl under bilen? |
|
| hade samma problem på min gamla 316 e36, där försvann det också glykol men kanske 2dl i vecka, då hade jag pendlat i 80 mil per vecka. Som lösning fick jag ta ett hushållspapper och trycka runt alla anslutningar. Det visade sig läcka vid termostatanslutningen, inget jag ens kunde se men med hjälp av hushållspapper så såg man att det var blöt. | |
|
Har precis bytt ut alla delar på kylsystemet på min 330. Felet var väldigt uppenbarande genom att kylaren var svullen i botten och pissade ut vatten. Lys ner och kolla efter läckor medans motorn är igång. Det är under tryck som läckorna blir synliga. Be en vän varva motorn om du inte ser något på tomgång. Du kan ju även ta bort plastskyddet under motorn så ser du på ett ungefär vart det droppar ifrån. |
|
|
Mycket riktigt är kylet svullet i underkant,läcker som sagt eller ättare sagt ångar ur det när det blivit varmt.. Planerat in byte på torsdag nästa vecka..4600:- fattigare... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.