|
|
|
|---|---|
|
I senaste numret av AMS (nr 10/2016) annonserade BMW på en helsida (s. 43) om "snabbare däckbyten". De bygger tydligen ett stort hjul- och däcklager utanför Jönköping som ska ha plats för 40.000 däck och hjul. Det var en rolig bild på en M4 som stod och spann bakdäck i annonsen, men förutom ren "branding" - finns det verkligen ett uppdämt behov av att annonsera om att man nu ska bli snabbare på hantering av hjul och däck? Har leveranstiderna varit så oerhört långa tidigare eller har sortimentet varit så begränsat att BMW haft svårt att konkurrera på däckmarknaden? Jag trodde själv i min enfald att det var de löjligt höga priserna och de värdelösa punkteringssäkra däcken som var BMW:s största nackdelar som däckleverantör... Tillägg: En sökning på "BMW däck" (utan citationstecken) på svenska Google ger för mig först fyra betalannonser från däckfirmor (inte BMW), därefter sex ytterligare träffar på däckfirmor samt två träffar på Vi Bilägares och AMS sågningar av punkteringssäkra däck. Först på trettonde plats kommer Bavaria Sthlm, och när man klickar på den länken hamnar man på en helt anonym sida där firman påtalar att man ska "lita på fackmässig service". Några länkar till däcksortiment finns inte, inte heller några prisuppgifter. På fjortonde plats i träfflistan kommer för övrigt Teknikens världs krönika från 2009: "Runflat-däck är en sorglig historia". ;) | |
|
Rubriken är ett skämt. Jag bytte till sommardäck på BMW Malmö förra måndagen. Jämfört med en riktig däckverkstad upplevde jag följande på BMW: - Ont om lediga tider samt oflexibla öppettider (sista bytet 16.00). - Lång väntetid innan det blev min tur i kundmottagningen (10min) då man får vänta på alla som skall lämna in bil på service och reparation. - Lång tid för själva bytet 30min!! - Löjliga priser på förvaring och skifte (900-1000kr per säsong) Om nu BMW seriöst vill konkurrera med en däckverkstad har de lite att jobba på... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.