AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
592

Däcken slits "snett" (E39)!

he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hej!

Jag har en 523i -98 där däcken börjar bli väldigt slitna efter snart fem år av körglädje. ;)

Förutom att mönsterdjupet börjar bli dåligt, ser det ut som att däcken drar snett. Det slits mer på utkanten liksom. Jag är dålig på att förklara, hoppas någon kan säga vad det beror på. Är det i framvagnen det är fel eller felaktig montering eller något annat?

Vi ska såklart köpa nya däck till nästa år (sommardäck). Vilka rekommenderas? I första hand ska de vara TYYYYYYYSTA, men även greppet ska vara hyfsat eftersom man ju vill kunna KÖRA hårt med sin Bumse! ;)

Tacksam för svar!
Henke
Hur mycket kör du?
Kör själv på falken,tysta med bra grepp,går ca:4´m(2år)

Henrik
he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hej!

Vi kör inte speciellt mycket, bara mellan 1000 och 1500 mil per år! Men det är ändå skönt med tysta däck, det är nästan det viktigaste. Plus som sagt att de har bra grepp.

MVH
Henke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vilken dimension har du på däcken??
Uniroyal har prisvärda däck av hög kvalitet.
testvinnare tillsammans med Michelin vid flera tillfällen, men ett lägre pris.Bra ljusmässigt också,
mycket bra våtegenskaper och även bra torregnskaper.
Sliter det ytterkant så kolla framvagnsinställningen innan du sätter på nya däck, billig försäkring mot förtidigt slitage.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ljudmässigt ska det va så klart.

MVH
Hasso
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Gör som hasso säger, lämna in bilen på en fyrhjulsmätning innan du monterar nya däck. Inget skoj att köpa nya däck som slits ut efter ett par hundra mil.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
heek; wwooaa, har du haft samma slangar i fem år?
Det fanns en tråd ganska nyligen som behandlade just däck.
Robban
he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
hasso >>> Ska kolla upp det här med framvagnen när vi byter däcken. Tack för tipset!

Copy >>> Jo, vi har haft däcken i fem år i mars nästa år. Kanske har de varit ganska slitna nu i kanske nåt års tid, men vi har inte haft tanke på att byta förrän nu... ;)

MVH
Henke
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
heek; 5 år! Köp samma fabrikat. Vilket däck var det?
Robban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Henke, vilka däck är det du har?

Själv har jag Continental sportcontact (205/55/16WR) och de går tyst samtidigt som de har bra grepp. Har rullat ungefär 4-5000 mil och har ca 3-4mm kvar. Så slitstyrkan är inte heller någon svag punkt. Kort sagt ett däck som jag kan rekommendera.

Ett alternativ till nya däck hos handlaren är att köpa kompletta originalhjul med nya eller nästan nya däck av någon i BMW-börsen (till vänster). De lite mer ordinära dimensionerna (15", 16") brukar inte kosta så mycket pga att det inte är så "fett" utseendemässigt!

Mvh
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
heek; å kör hårt gör du. 5 år låter löjligt bra för ett däck. Jag är impad. Vilket däck är det?, står själv i marknad för nya gummin.
Robban
he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hej!

Låt mig säga så här; jag vet inte hur hårt ni brukar köra med era bilar och det är klart att jag inte kör hårt ALLTID! Men visst sladdar man då och då, och full acceleration då och då har man ju gjort... ;)

Så jag vet ju inte om jag överdrivit när jag säger att jag kör hårt, för allt är ju relativt...
De däck vi har nu är Dunlop Sport-"nånting". ;)

Nja, däcken blir fem år i mars nästa år, så RIKTIGT fem år är de ju inte. Men så har jag inte mycket mönsterdjup kvar heller... ;)

MVH Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.