AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.809

Vibrationer, klonkade fjädring M135 -16

Ic
52
Icemachineboss
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Som rubriken lyder.
Ovanligt spårkänslig, knirkade inredning, fjädring som låter "glappt".. småvibrationer vid 120-140km/tim.
Nån mer än jag som upplever bilen lite mindre "premium" ?
Det räcker med att svänga ut från en parkering så hör man hur det låter från tak och B-stolpar.
Kör man lugnt över ett fartgupp så känns det som det slår i fjädringen.
Nåt med bilen e fel!
Nån annan med dessa erfarenheter?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kolla så det inte är samma som här Länk
Spårkänslighet och vibrationer blev jag av med samtidigt som jag gjorde mig av med runflatdäcken (om du har det)

knarrande lister smörjdes med något slags glidmedel som BMW själva säljer för ockerpris (ca 350kr)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ta in bilen på BMW och be dem att åka med när du kör den.

Jag känner inte igen mig i något av det du skriver och jag har ju systermodellen.
Min är helt problemfri, lämna in den till BMW så där ska den inte låta.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Åk till BMW direkt och reklamera. Så skall det inte va.

Ic
52
Icemachineboss
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Fick en tid 9Maj.
Hur kan man inte avvara 15min på en kortare provkörning, utan måste boka tid?
Ska bli intressant

Bilen är ny Btw, gått 500mil, jag köpte nytt..
Knirret från B-stolpar och sidorutor hade jag på min gamla M135. Där blev ordinationen att smörja in dörrlistorna med silikonborttagningsmedel.
Ic
52
Icemachineboss
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Då är det konstaterat att fjäderbenen fram ska bytas.
De hade bilen i 2 dagar, hittade inga fel ( Som vanligt) efter en vecka ringer de och förslår tider för att byta fjäderben på bilen.
Spåkänsligheten är mycke mindre, och åtgärdades med mindre tryck. 2.2 fram och 2.3 bak. ( inte det BMW rekommenderar )
Knirr och knarr är mindre, inte helt borta, men de har smörjet listerna kring dörrarna.

På onsdag får vi se om det är skillnad på fjädringen på bilen. :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En hel del av knarrproblemen är att vid vaxning/ levpolering så innehåller medlen lite kalk. När medlen torkar torkar kalket ut gummit och det knirrar. Tvättar man av bilen noga och bakom falsar, mellan karm och dörrgummi mm och använder BMW:s medel är det ett underverk. En annan bra lösning är försvaret hudsalva, jag använder tops för att komma åt överallt. Något jag inte vet om men har en teori kringär hur sträva är lister och instrumentpaneler idag jmf med 10-20 års sedan. Känns lite som det kan vara kalk även där.... Vad du än gör, använd aldrig medel som iinnehåller silkon. Däck ska egentligen vara angovet tryck plus 0,3 bar fram och bak. Anliedningen är att det däcsktrycket angivet för bilen är med kalla däck, dvs precis efter produktion. Kör man bilen några hundra meter blir det varma däck. Sen är Runflat i sig inga höjdare. Om du kör på en rak vägbana där det inte spårar, står ratten exakt rak i lägena kl 3 vs kl 9? Om inte så be om en fyrhjulsinsträllning, BMW är känsliga på sådant Det är bara att stå på dig och begär dokumentation öpå allt.

Lycka till!
Asken
Ff
74
Ffalun
520d -17
Provade med försvarets hudsalva idag, inget mer knarr från listerna.
Tack för tipset :)
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Varför inte använda medel som innehåller silikon?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För det gör att listerna börjar knarra och knirra något grönjävligt...!

Jag har använt BMW:s eget gummivårdsmedel på lister som knarrat (gjorde rent först med tändarbensin och trasa - mycket "ävja" som fastnade på trasan!) och det är tyst och fint även efter ett halvår!

Kostar ca 80kr för en flaska och är väldigt drygt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Aha, då har jag lärt mig något nytt. Alltid trevligt. Blir att handla gummivårdsmedel på BMW då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.