|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har slutat handla delar på tex märkesverkstaden eller mekonomen. Mekonomen gav jag upp för länge sedan pga deras priser och dålig lagerhållning. Om man inte kan knata in och bara köpa det man snabbt behöver en lördags söndag utan måste beställa så finns det ingen mening att handla där. När det går att köpa på nätet billigare. Märkesverkstaden går också bort när det ibland är leveranstider på en vecka. |
|
|
Med all respekt för omkostnader som en BMW verkstad har men att få ett kostnadsförslag på 10500:- för byte av olja i motor, låda och diff är väl lite i överkant. Proauto aj,aj,aj EB |
|
| Ja absolut om det är en manuell låda det gäller, om det är en automat så skulle jag säga att priset är rimligt. | |
|
SMG III EB |
|
|
Jag betalade 9 000 för oljebyte bara i automatlådan hos bmw i solna. Affärsidé dyker upp! |
|
|
Priser på det mesta är tokhögt i Sverige, reservdelar är inte ens lönt om det inte är ett oljefilter och med BMW klubb rabatten så är det inte ens i närheten av utlandet i pris. Man bara småler när man är på Mekonomen och ser att en liter av den bästa Castrol ska dom ha 211:- senast jag var där och man köper det utomlands för runt 80:- Men värst är nog arbetskostnaden, tror BMW tar 1500:- + moms för en timme, det är många år sen sist men de måste vara ännu dyrare idag? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Frågan har varit uppe tidigare :-) Länk Länk Länk |
|
Är i USA just nu och har kört 200 mil snart . Möter i varje stad oljebyten på diverse kedjor för så lågt som 19.95 USD. Förklarade till en amerikansk vän att vi gav ca. 400 USD hos BMW för ett simpelt oljebyte. Han höll på och tappa hakan. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan är väl inte bara kunderna skäl till det hela. Branchen har ju på generalagentsnivå lyckats "hävda" för vår överhet att man MÅSTE serva bilen på en märkesverkstad för att garantin skall gälla. I kölvattnet har beggmarknads PRen gjort att en bil blir mindre värd begagnad om den inte har servats på en märkesvärkstad under de 10 år bilen har servats. Det här lever kvar hos de flesta köpare fortfarande trots att vi lämnade märkeskravsverkstaden för länge sedan. Sedan finns det en annan aspekt som gör att i varje fall jag alltid gör mina egna servicar och jobb själv - då vet jag att de är gjorda på rätt sätt med äkta kärlek och inte på det platoniska (pardon me language) rövknullerit som många verkstäder ägnar sig åt. På vissa "märkesverkstäder" får man ju inte ens välja om man vill ha vaselin eller inte inför den stundande akten. Den eventuella "risken" för att det skall bli "svårsålt" då BMW stämplar saknas kompenseras genom den tjocka pärm (inklusive allt "extra" en kärlek för med sig) och IRL intygande gör att det inte hittills har varit några som helst att sälja till det pris som gör både mig och köpare nöjd. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Ha ha ha klockrent inlägg!! | |
|
Fast de där 20 USD oljebytena finns det ju en hel del sevärt om på Youtube. Kort sagt, affärsiden är inte att ge bilarna "rätt" service utan att "skjorta upp" kunden. Länk |
|
|
....håller bara med alla, service på "märkesverkstäder", mot skyhöga kostnader, är ingen garanti för mig att de ens varken gjort det, eller gjort rätt, tilliten är nästan noll, för min del. Ett exempel: jag vet, att min -03:a inte fått ventilspelskontroll, trots att "inspektion II" är ifylld i serviceboken vid tidpunkten för den servicen!! Anledningen är, att jag talat med den ärlige servicemannen, som utförde servicen, men som erkände att han inte kollat/justerat ventilerna!! Det var en motorentusiast, som bangade för special-verktygen, en magnet för att fånga upp shimsen när man releasat brickorna! Min åtgärd blir inte, att låta BMW Bavaria göra det för en 8-10 tusen. Jag gör det själv, i samarbete med en mycket motorkunnig mek ( är själv riktigt kunnig, men vill ha ett stöd i processen). Vi kommer att göra det 100 %-igt, jag nöjer mig inte med annat!!! Vi kommer att dokumentera hela jobbet med bild och ljud, för jag litar inte ett skit på "kepsvändare" som får uppdraget i en BMW-verkstad, tyvärr! Den köpare, kanske ett antal år framåt, som inte uppskattar denna seriösa manöver, behöver inte köpa pärlan, när/om den är till salu!!! Vem tror, att det är "rocket-science" att mäta och justera ventiler?? Det är bara systematik och noggrannhet som gäller, och vem är mer noggrann än jag, som äger och brukar monstret, förmodligen lång tid framöver??? Det finns köpare/folk, som förstår detta, och andra, som letar formella stämplar i serviceboken. Dom får fortsätta med det, och blir sannolikt inte aktuella för övertagande av en sanslöst väl omhändertagen M3 Cab, när det händer!!! Allt detta var lite OT mot oljebyte, men ingår i det hela ägandet och förvaltandet av en supertrimmad standardbil, och diskussionen om att lämna bort, eller göra det i egen regi!!! em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.