AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.448

Ockerpriser för oljebyte - gjorde det själv

Sida 1 av 2
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det hade blivit dags för ett extra oljebyte på V8.an, om än lite senare än vad jag tänkt mig (men det går inte alltid att passa in tyvärr.)

Jahapp... så, vad kostar ett oljebyte i Malmöregionen? Jag gjorde lite förfrågningar.

Autobahn i Svedala var snabba o trevliga (alltid serviceminded), och ville ha 2.996:-
Need For Speed (NFS) kom in som god tvåa och ville ha 3.600:-
Förenade Bil ville ha 3.481:-. Inte dyrast, som jag först trodde.
Efter flera veckor hörde min lokala AD-station av sig och ville ha 2.880:-

Men vid det laget hade jag redan blivit sur över ockerpriser och köpt olja på Mapodo.de (de hade inte oljefiltret) för ca 900:-. Filtret köpte jag i Sverige och sedan var det bara att ta fram sin gamla hemskruvarattityd och byta själv. Hur enkelt som helst! Tog en kvart utan att jag hastade igenom momenten.

Till oljebytet behövs en 10" nyckel för att lossa på fästskruven till inspektionsluckan, samt en insex 7" för att lossa oljepluggen. Allt sitter lättåtkomligt. Till och med oljefiltret är lätt att komma åt.

Mer än två tusen spänn för en kvarts jobb. Jag har fel yrke!

----
BMW CS/SC #6212
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Dessutom om du köpt Aral supertronic hade du haft till två byten och lite till att skvätta med. Ungefär 700 spänn inkl oljefilter per byte och frakter hem till dörren.

Otroligt
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Du frågade inte vad bara arbetet hade kostat, och om det isf hade lagts in som oljebyte i den elektroniska serviceboken? Deras timkostnader är bra saftiga, men deras avanser på olja är av en annan värld...
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Nollade du datorn själv eller nöjer dig med vetskapen om bra olja i maskineriet?

Jag tänker att fördelen med service hos BMW är om det finns några...vad heter det nu... av BMW utställda kontrollpunkter/garantiåtgärder utöver oljeservicen. Kan man kolla upp om det finns några "service bulletin"?

Gör ibland egen "mellan-oljeservice", sparar kvitto etc men känns lite trist att det inte kommer in i den digitala serviceboken hos BMW.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
iDrive
Jag har inte nollat i iDrive, eftersom den då skulle ha förflyttat nästa oljebyte in i nästa millennium. Nu är det "bara" 2000 mil tills nästa, så det är mer eller mindre ok. Det viktiga är att det är fin olja (Castrol med LL04-godkännande) i maskinen.

Arbetskostnad
Jag var tvungen att lämna in den i fjor då jag var bortrest mycket och inte hade tid att arrangera oljebytet själv (tyckte jag då). 210 kronor + moms för oljan. Man blir både stum av beundran och irriterad på samma gång.

Tidsåtgången var angiven till "60,0" à 7,25 kronor. Antar att det betyder att det tog en timme? De räknar ju inte bara tid för byte, utan den tid som bilen "står i vägen" för andra bilar på lyften. Men en timme känns lite väl mycket ändå. För att inte tala om 262,50 för en liter olja.

Aukt service
Sarai - ett bra påpekande. Man skall inte tro att man bara kan göra oljebyten och sedan köra glatt utan professionell service. Därför kör jag alltid till en aukt verkstad (BMW eller Mechanum) för den ordinarie servicen (speciellt då jag har betalt för alla upp till 8000 mil!).

----
BMW CS/SC #6212
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
*Blir nästan svimfärdig av att försöka föreställa mig en 7-tums insexnyckel...* ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Narvselius : Det är mer än bara själva oljan och 15 min arbetstid som ska betalas.

Lokalhyra, nya diagnostikverktyg, licenser för existerande diagnstokverktyg, försäkringar, specialverktyg för alla motortyper (låsningar av kamaxlar, borttagning av spridare, etc etc etc), inköp av nya verktyg i takt med ny teknik introduceras, underhåll/inspektion av billyftar, skicka anställda för utbildning av nya motorer/system/diagnostikverktyg, anställningskostnader (arbetsgivaravgifter, semesterlön, försäkring, etc etc etc), skyddsutrustning, revisor, kassasystem, elräkning, vatten/avlopp, miljöavgifter för hantering av stora oljemängder/kylarvätska, utbildning för att hantera krockkuddar (sprängämnen), reklam, datasystem (web/bokningssystem/etc), drift och underhåll av lånebilar, etc etc etc.

Timpengen för vanligt arbete täcker inte dessa kostnader, därför är det vanligt att andra typer av jobb och kostnader för reservdelar får bära kostnaderna för den övriga verksamheten.

Kort och gott : Din oljeservice sponsrar de där krångliga servicearbeten av all glassig och kletig funktionalitet som finns på bilarna numera.

Din oljeservice ger alltså pengar till all dyr utrustning, verktyg och kompetens som behövs för att hantera de mycket komplexa och svårservade system som moderna bilar har numera (och mycket tack vare att de kletat ned bilarna med all möjlig onödig utrustning - som vi konsumenter vill ha - så det är vårt eget fel egentligen).

Men notera att jag håller med dig! Kostnaden är för höga för många enkla jobb!
Jag bara försöker beskriva varför servicekostnaderna är för höga. Problemet är att bilar börjar bli mycket komplexa samtidigt som kostnaderna för de olika komponenterna och susbystemen stannar på samma nivå (och även MTBF är ungefär på samma nivå och ändras inte). Dessa två saker gör att driftskostnaden drivs uppåt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som konsult i tjänstesektorn är jag medveten om upplägget i princip, men jag anser likväl att det saknas en differentiering i prissättningen. Allt kan inte dras över en kam, utan det måste till en bättre prissättningsstrategi. Dessutom så tycker jag det är fel när man överdriver priset på olja (det dubbla av vad man kan köpa i samma butik där man hämtar bilen) och dels den tid det påstås ta.

Branschen måste ta sig i kragen, annars kan det bli en otrevlig omställning framgent.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
isak5503 - 7-tums indexnyckel? Tysk ingenjörskonst, vet du.

Ber om ursäkt för "dubbelfnatten" efter sjuan! Alla känsliga läsare kan skicka PowerPost till mig för skadeståndskrav. Jag lovar att dela ut gratis indexnycklar i 7 tum, tills lagret är slut.

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hade vi haft en motsvarande Carfax databas i Sverige där ALLA verkstäder kunde registrera på ett ärligt och öppet sätt vad som gjorts på bilen vid service, och som alla kunde få rapporter från, skulle servicepriserna i Sverige sjunka med 50%.

Det är just inlåsningseffekten där BMWs stämplar anses finare än allverkstäders och mer pålitliga på andrahandsmarknaden som gör att prisnivån kan hållas uppe på service.

Helt ärligt, servicemomenten idag är i många fall rent nonsens (spolarvätska, kolla mönsterdjup, byta torkarblad) och det är bara något man tar mycket betalt för på grund av att man kan. Byta olja, bromsvätska, skivor, belägg och filter är något som vilken verkstad som helst kan göra med exakt samma kvalite som BMW.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@bmw-slangen
Allt du räknar upp motiverar inte ett timpris på 3500:- för ett simpelt oljebyte. En mekaniker gör lätt 2 byten i timmen, alltså 16st/dag. Han drar alltså in 56kSEK/dag (1,2MSEK/mån).
Folk som betalar dessa summor har antingen för mycket pengar eller är rent ut sagt dumma i huvet.

@Narvselius
Jag gjorde samma sak med min Cayenne och bytte oljan mellan serviceintervallen. Köpte olja och filer i Tyskland, och bytte själv. Kostade ca 800:- för allt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag håller med dig Narvselius till fullo. Det är just differentiering jag vill se mer av och även mer öppenhet som många är inne på här. För branschen har indikationer på problem kring affärsmodellen som helhet.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Andreas - bra idé! Transparens brukar ofelbart leda till bättre villkor för kunden.

Däremot måste jag säga att det nog inte beror på en ev inlåsningseffekt; min lokala ad-verkstad var förvisso billigare, med minst 700 kronor mot billigaste auktoriserad verkstad.

Och det räcker inte. Tror tyvärr att det är lite det som Marin är inne på; vi är för dåliga i Sverige på att ställa krav för det vi betalar för.

----
BMW CS/SC #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förtydligande: Inlåsningseffekten jag syftar på är den upplevda (sann eller inte) effekten på andrahandsvärdet av att inte serva sin bil på märkesverkstad. Om man tror att man får ~50.000:- mindre begagnat pga "fel" stämpel så sväljer man de extra 25-40% i servicekostnad mot fristående verkstäder.

Att göra jobbet själv tror jag främst är en fråga för entusiaster som oss, det kommer aldrig bli en sysselsättning för den breda massan.

-------
//Lövet
Lövet kunde inte sagt det bättre själv.
Narvselius: Du borde starta en motsvarighet till Uber och köra runt på kvällarna och byta olja åt folk till en bråkdel av priset. Har du vägarna förbi Vellinge får du gärna byta på min 118 när det är dags. Jag bjuder på kaffe! :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kristoffer - dricker inte kaffe, men fixar du te så är jag på plats om 10 minuter! Finns pengar å tjäna i denna nischen... :D

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade vad oljebyte kostar hos Förenade Bil på min 120i E87 - låg på relativt låga 1445 SEK.

Köper du motsvarande delar på närmaste reservdelskedja och gör jobbet själv kostar det 139 SEK (Mahle) + 229x5 SEK (Castrol Edge FST 5W-30 LL04) = 1284 SEK.

Köper man olja+filter utomlands brukar jag räkna med ungefär halva kostnaden (om man köper större mängder olja) och gör man jobbet själv = 642 SEK.
Narvselius: Deal done :-)
Jag tror vi i Sverige är alldeles för bekväma, vilket är positivt, tecken på att vi har det bra.
Vi betalar gärna extra för att det skall vara bekvämt och lätt.
Har en kollega som skulle köpa däck till sin Volvo, hos Bilia, jag kollade och tipsade att han kunde få bättre däck till nästan halva priset om han beställde online och de skickade däcken till en verkstad någon km från hans hem.
Han kom och berättade att han gick hos Bilia och byte ändå då de är 200 meter från hans hem, bekvämt och lätt.
Han ville inte spara 2-3000 för han var tvungen att köra någon km extra :/

Priserna i Sverige är höga för folk är villiga att betalar.

Har vänner och kollegor som servar sin BMW i Tyskland hos BMW i samband med semester, blir avsevärt billigare.

Om jag kan få kvalitets olja hem till mig för ca 70kr litern om jag köper en dunk på 20L…undrar hur mycket verkstäderna betalar när de köper flera tunnor.
sk
83
skiro
323ciA -00
Narvselius!

Jag är med på affärsidéen! Kom och byt hos mig! Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.