|
|
|
|---|---|
|
Jag tillhör dem som byter olja oftare än vad BMW förespråkar, och kände att jag fick lite vatten på min kvarn när jag senast kollade Fordonsinfo i iDrive i samband med oljebytet och förstod att trots tillryggalagda 2000 mil hade jag 2100 mil kvar tills nästa "officiella" oljebyte (eller 14 månader). 4 100 mil tills nästa oljebyte? OK... ---- BMW CS/SC #6212 | |
| Ja den är intressant... Motorerna skall innehålla någon form av sensor som "känner av" kvaliten på oljan, som input till uträkningen av hur många mil som återstår till nästa oljebyte. Det har varit uppe tidigare, och min undran är hur stor del/vikt av uträkningarna som påverkas av denna sensor... Tidigare verkar denna sensor inte ha bidragit med särskilt mycket, men om den får större vikt i beräkningarna så kan ju extra oljebyte påverka hur långt bilen tycker den kan gå till nästa service. | |
|
Ja, och då beror allt på en liten sensor för en femtiolapp (kanske) som i princip bestämmer hur länge min motor, för ett klart större belopp, skall gå innan det blir service. Visst, för den generelle leasingkunden så är det väl s**t samma, men jag har ju köpt denna bil som min lilla ögonsten och planerar inte att byta i brådrasket. Eller är detta BMWs hämnd för att jag fiskör den på nästan uteslutande motorväg? "Aha, ze Driver iz not pushing ze Gas, zen we will not change ze oil" ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
När motorn väl är varm så är ju slitaget oerhört litet. Kan ju vara så att vi egentligen byter olja lite för ofta? Samtidigt är ju många problem oljerelaterade såsom kamkedjorna så jag vet inte. Fraktskepp exempelvis kör samma olja livet ut. Men har ju förstås lite annan filterkapacitet ;-) ------- //Lövet |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
"Oljekvalitetssensorn" är en extremt enkel givare - det enda den gör är att den mäter oljans kapacitans (som varierar med tex vatten eller metall i oljan). Denna sensor är bara en av ca 7-8 parametrar i den algoritm som knåpats ihop av ingenjörer (som tvingats till att utarbeta en algoritm som passar företagsstrategin) som avgör hur många mil som är kvar innan rekommenderat oljebyte. Baserat på hur den mäter så kan man dra slutsats att givaren bara kan detektera "grovt förorenad" olja. Det i sin tur gör att man kan dra slutsatsen att givaren har väldigt lite att säga till om angående när oljan ska bytas - den känns mer som en "katastrofvarnare" som kan varna systemet att oljan är i riktigt dåligt skick och då kan antalet mil räknas ned mycket snabbare än normalt. Här är några trådar där jag beskriver detta också Länk Länk Långa oljeserviceintervall är inte bra i längden - speciellt inte om man har en olämplig körprofil (vilket många faktiskt har). Jag kör fortfarande med samma bytesintervall oavsett vad CBS säger 1 år / 1000 mil om man har en ofördelaktigt körprofil 2 år / 2000 mil om man har en mer normal körprofil med en del långkörningar @andreas_lofgren : Precis, det är oljefiltreringen OCH körprofilen som är HELT avgörande. Fraktskepp har ett mycket mer avancerat oljefiltreringssystem. Och tänk efter lite nu, hur ser körprofilen ut för ett fraktskepp? Startar de upp motorn 2 gånger om dagen och rundar bojen 2 km utanför hamnen och stänger av motorn igen? :-) Har du sett hur oljefiltret ser ut till tex en N46-motor!?! Jag höll på att trilla av köksstolen när plockade upp det!!! |
|
Fraktskepp - du tänker på The Millenium Falcon? Har den oljesensor...? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Tänkte mer på såna här ;-) Länk ------- //Lövet |
|
|
Ibland undrar man vad är bäst dyr olja och köra 4000mil eller billig olja och byta varje år eller runt 1-1500 mil beroende på vad som kommer först. Mil bil har gått 500 mil på snart ett år frågan är om jag ska köra på och byta vid 1000 eller om jag byta. |
|
|
Jag gör det enkelt för mig, byter olja en gång om året (ja, om jag inte byter bil då, då byter jag alltid olja direkt), inför vintern, oavsett om jag kört 1000 eller 1500 mil. Det har alltid funkat bra med mina BMW bilar sen 80-talet, kanske det betyder att jag sköter motorn bättre nu än back then, med tanke på att bytes intervallet ökat enormt :-) |
|
|
@delorian: "Billig" olja men med rätt klassning och sedan täta byten skulle jag definitivt välja. Hellre 3 byten Biltemaolja än 4000 mil och 2 år med BMW olja. ------- //Lövet |
|
|
Ingen olja har samma smörjegenskaper kvar efter xxxx mil oavsett vilket additiv man har från början. Förstår inte varför man skall snåla. Sedan tycker jag att de som byter var 500:e mil utan att köra på bana är overkill. Kan de sova bättre om natten så förstår jag dem ;-) |
|
| Nä håller med det behöver ju inte gå till överdrift. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.