|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
När jag hade lös stiften och gnuggade starten för att tömma soppa så tyckte jag det puffade mer ur cylindern närmast torpedväggen, också den som hade lägst komp Jag har också fyllt lite olja dragit ur soppa pumpen och gnuggat ett tag för att sen sätta tillbaka pumpen och prova igen. Den är sååå nära att starta ibland så man blir bara irriterad. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Doh! Klart det är en fyra! Nu var nog inte alla hästar hemma hos mig... Suck... Lite osäker på hur det är med hydrauliska lyftare - men med de kompvärdena så bör man kunna dra slutsatsen att både kamkedjan är hel och att ventilerna fungerar någorlunda iallafall. Är bara lite osäker på i vilket läge en ventil kommer att vara om det tex inte finns någon olja i de hydrauliska lyftarna. Nästa steg är nog att kolla timingen, precis som hasso nämner. Känns som den tänder vid totalt fel tillfälle. Danne Umeå : Om du rensar alla felkoder och försöker starta igen, vilka felkoder dyker upp då? |
Danne Umeå |
Samma 2 hela tiden ena från ews och andra kommer jag inte just nu ihåg från vår. Har provat googla felkoderna men då jag knappt kan ett ord tyska så blir ena koden kämpig att lista ut då jag bara får tyska sökresultat. En kompis trodde det betyder ungefär ingen asc2 signal eller något liknande. Jag har kollat igenom allt under ews i Rhinegold men då jag är väldigt ny med programmet så är det säkert så att jag missat något viktigt. Fick för mig att asc2 signal var någon typ av startsignal som skulle starta pumpen (men nu har vi ju fastställt att den inte ska primea) Jag har inte lyckats hitta än var i Rhinegold man ser var vilken felkod kommer ifrån. Den andra felkoden brukar tydligen dyka upp när man börjar ha dåligt med batteri i bilen. Hittade inget vettigt om den heller. |
Danne Umeå |
Jag har slösat bort många kvällar av felsökande på att lista ut varför pumpen inte starade. Som som jag var hade jag aldrig tänkt på att mäta 12v kabeln som går till pumpen medans jag vred på nyckeln före du tipsade om det |
Danne Umeå |
Dum som jag var skulle det stå |
00000F är från EWS-modulen gissar jag? 000009 är från ASC/DSC-modulen gissar jag. Så det är ointressant från ett "crank no start" scenario. Skulle gissa på att detta motsvarar något i stil med "CAN message ASC/DSC" dvs något problem med kommunikationen (ASC/DSC hänger ju på CAN-bussen). Min tyska är värdelös numera, men Botschaft betyder något i stil med meddelande, kommunikation, information. Hmmm.... Blev nyfiken... Vad händer om du rycker ut kontakten till båda kamaxelgivare (insug och avgas)? Någon skillnad i felsymptomet och vilka felkoder får du då? |
De här felkoderna liknar dina Länk >> Steering Angle >> Fault Code 9 >> Not an ASC2 Message ASC/DSC-modulen verkar helt enkelt få skräp från styrvinkelsensorn (en sensor den använder för att klura ut vad den ska göra för att få räta upp en bil som fått sladd). ASC/DSC är bilens antisladd/antislir-system. Så den ska vi nog inte oroa oss för i nuläget. >> Electronic Immobilise System 3 (EWS3) >> Fault Code 15 >> Power on reset Samma felkod som du har (F i hexadecimalt är samma som 15 i decimalt). Exakt vad det betyder vet jag inte. Gillar aldrig EWS-felkoder, men som du säger så kan det vara relaterat till låg batterispänning. Men eftersom du både har startmotor, gnista och spridare igång så är EWS-systemet inte aktiverat eller försöker hindra att motorn ska gå igång. |
Jag gillar fortfarande inte att spänningen sjunker så lågt när du försöker starta. Vad händer om du får starthjälp (gärna då från en bil med känd god spänning och med motorn igång), blir det någon skillnad i felsymptomet? |
Danne Umeå |
Kan prova rycka ur dom imorron och prova. I desperation så bytte jag kamaxelgivare igen (i början av felsökningen) och stoppade den trasiga på utblås sidan bara för att se om det blev någon skillnad. Jag fick tillbaka felkoden men vilken sida den då larmade för är jag inte säker på då jag bara läste av med Rhinegold och felkoden var på tyska (hade lånat ut autocom läsaren) Men 99.9 att den larmade på samma trasiga givare för jag bytte tillbaka och har inte sett felkoden sen dess |
Danne Umeå |
Jag kollade av felkoderna nu på morron. Konstigt nog hade 002737 ews anti tampering kommit tillbaka. Väldigt konstigt eftersom jag haft gnista hela tiden och den har velat tända. Har också en till tysk felkod som heter 000023 Får bara fram denna felkod i Rhinegold , googlade lite snabbt innan jag gick å la mig. Vad jag fick fram verkar det vara en kamaxelgivare? Jag har ju haft ur stiften och försökt köra ut soppan som legat kvar i motorn så om den andra felkoden beror på det eller inte har jag ingen aning om. |
|
Tycker kompen ser för klen ut,iofrs beror det på batt,mätare,fullgas,takter mm men nog bör du klättra upp till minst 12 på några takter. Kolla om den kuggat,och ett råd om du vill kunna sova gott ,, ää det va inget ;) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Vänta nu... Det är väl Valvetronic på N42? Hur Valvetronic är vriden/satt spelar enormt stor roll. BMW själva säger att 9 bar och uppåt är OK (value depending on position of Valvetronic). @trucker : Det finns inget gasspjäll på dessa, Valvetronic agerar gasspjäll. Så fullgas/gasspjäll har du ingen kontroll över. Vilket gör att det finns speciella metoder (och diagnostikutrustning) för att mäta kompressionen på dessa motorer. Kan vi ha problem med Valvetronic? Jag minns en händelse för några år sedan då jag var inblandad i en felsökning av en N46-motor (som också har Valvetronic) och felsymptomet var väldigt likt (startade inte men gnista och bränsle fanns där). Visade sig vara något problem med eller kring Valvetronic - kan irriterande nog inte komma ihåg mer detaljer (var inte med i slutskedet där allt det intressanta upptäcktes). |
Danne Umeå |
Ska ut igen efter fotbollsträningen Kom på en sak till som jag glömde nämna om man följer insuget förbi lmm så kommer man till en metallenhet (ingen aning vad den heter) som ger ifrån sig ett klickade ljud. Det uppkommer om man vrider på tändningen och låter den vara på några minuter. Ett ganska högt klickade. Det låter även när man gnuggar på starten och lämnar tändningen på. Kan tom hända att det låter medans man gnuggar starten men då gör jag då inte det pga startpomorn. |
Hmmm, är dålig på N42 och M43TU. Skulle även vara intressant att veta vilken motor det är. Men gör så här - ta en bild på den mystiska prytteln (och ungefär var den sitter) och lägg in en länk till bilden här - kolla upp vilka de sju sista siffrorna i chassinummer är (står tex i regbeviset) och posta det här |
Danne Umeå |
Pd31691 Återkommer med bild |
|
Det är trottelspjället du hör,är helt normalt att det låter Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
slangen:det finns visst spjäll på N42 Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Tackar för chassinummer - nu vet vi med säkerhet att det är en N42-motor Länk trucker, du har helt rätt! Det finns såklart gasspjäll fortfarande Länk Insåg själv nu att jag var väldigt otydlig. Det sitter ett gasspjället kvar där, men används normalt sett aldrig. När motorn är igång är det satt i helt öppet läge. Det är bara när man ska starta som det delvis stängs för att hjälpa till att skapa ett initialt vakuum. När väl motorn kommit upp i tomgångsvarvtal så öppnas gasspjället upp till helt öppet läge. Gasspjället finns där också som backup utifall något skulle gå fel med Valvetronic-systemet (då kommer mängden luft som sugs in att styras av gasspjället vilket gör att man iallafall kan köra vidare men kommer att hamna i ett limp home mode). |
Danne Umeå |
Hur kan jag kolla om något är fel på valvetronic ? Känns som sista möjligheten innan jag får inse att kedjan förmodligen kuggat. Och ska jag in där och grejja är jag ute på väldigt djupt vatten |
Det skulle nog varit bra att som nästa steg verifiera timingen (dvs visa vevaxelsensorn och signalen till tändspole #1 samtidigt på oscilloskop). Eller om man misstänker att kamkedjan kuggat över, så borde man ju kunna se att något är galet om man försöker nolla motorn. Har dock aldrig nollat en N42-motor och vet inte vilka referenspunkter som gäller på den (om den ens har några referenspunkter - gissar på att det är kamaxelverktyg som gäller). @hasso : Hade du några smidiga genvägar för att verifiera timingen på en N42? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.