AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.077

byta växellåda från 5 till 6växlad på 330cab -03

Ma
4
Matte H
330cab -03
Hej har en 330 cab med 5växlade lådan skulle vilja montera den 6växlade som kom till dessa bilar så man får ner varvet lite när man åker motorväg ,idag varvar den ca 3400varv i 130km/t, passar den rakt på utan att ändra nått alls? någon som har koll? vad heter den 6växlade så ja vet va man skall kolla efter för låda, nått mer ni kan berätta ang min ide att byta låda:)?
Tack /M
Du lär behöva lådan, spakställ, kardan o kanske till o med "diffen"...
Ma
4
Matte H
330cab -03
Hej, fick precis svar från PPF "Låda och kardan passar rakt på".. men kom gärna med era svar o synpunkter
tack mvh
em
906
em3
M3 cab -03
Min M3 cab -03, med 6 växlad låda, har ungefär samma utväxling på högsta växeln, som din 330 ( c:a 40 km/h vid 1000 varv). Den är naturligtvis lagd, så att 6:an inte är en "överväxel", utan en aktiv växel från 5:an till 6:an i 200+ blås :)

Kolla, så att inte den 6-växlade för 330 är tänkt på samma sätt, för då är det inte säkert att varvet är så mycket lägre. Bara ett tips, jag vet inte skillnaden i utväxling låda/slutväxel för 5 o 6 växlade i e46 330. Kanske värt att kolla hur mycket det sänker varvet?

Kanske är det bättre/billigare att byta slutväxel, om det finns det alternativet?

em3
Ma
4
Matte H
330cab -03
5 växlade lådan har 1:1 på 5an, den 6växlade har 0:81 enl han som har "bakaxeldelar" så lite ska väll varvet sänkas om ja förstår de rätt:)..
Men va 6växlade lådan i betäckning?
em
906
em3
M3 cab -03
Ja, om bakaxelutväxlingen är lika, det är frågan?

1:1 från lådan, betyder samma speed som vevaxeln, sedan har bakaxelväxeln också en utväxling, som alltså påverkar total utväxling från vevaxeln på hjulen!!

Vet inte beteckning på den lådan, antagligen samma som på M3, men det går nog att hitta på nätet, många på forumet som är.

Jag var inne på bildelsbasen, där står beteckningar, ibland utväxling mm....t.ex.

Länk

Lycka till!!

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Matte H, sorry, såklart det blir skillnad med DIN bil och samma bakaxel, var lite för snabb där!

Kanske inte tänker rätt nu heller :) men det borde bli en varvtalssänkning med 17 % från 5:an till 6:an? Eller ner till drygt 2800 från 3400 vid 130km/h?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.