AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
824

E39 540 går in i " limpmode "

Po
23
Postaldude
540iA sedan -96
Hejsan jag har ett väldigt jobbigt problem med min e39 540 96a ..

efter jag vart ute och kört den nu efter den stått under vintern så har jag märkt att varvar man kraftigt tex varvstopp så plingar bilen till som den gör när det blir nått felmedelande och då kommer det fram tex " engine failsafe " och händer samma problem med om jag leker lite på nån asfaltplan så går den in i " trans failsafe " skit jobbigt .. bilen är chippad i stockholm på turbocenter och ska enligt info va v-maxad och ökad varvstopp o lite annat ?

jag har noll koll på vad gällande bmw fel prognoser så jag hoppas hitta nån kunnig här som kan bedömma om det kan vara nån givare som är dålig eller om det är fullt normalt ?

och då blir min fråga kan man göra nått åt bilen för att göra den lite mer lek vänlig om man nu får kalla det så ?

Tack.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej

Har själv en -99 och "läst på" lite om ev. framtida beskymmer osv.
I min sitter det en 5HP24-låda ( Länk ) och lådan klarar "Input torque maximum is 440 newton metres"

Du har en M62B44 som levererar orginal 420 N·m (310 lb·ft) @ 3900 ( redline 6100 ) Länk

Börja med att toppa upp oljan i lådan, med rätt olja och rätt sätt ( Länk ) det som inte framgår i guiden, är att oljan ska tempmätas vid påfyllningen och vara mellan 30c - 50c när det rinner ur påfyllningshålet (? ifall detta är fel uppfattat får någon gärna upplysa om det ).

Om lådan är original och inte anpassad för trim så skulle jag iaf plocka bort allt trim omgående och serva lådan. Nog det billigaste du kan göra utöver felkodsavläsning såklart :)
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
En 540 -96 har 5HP30 som tål lite mer vrid(rulla ner lite till på Subsoils wiki-länk om vx-låda), dock problem med kulorna innan 9603 (Kommer inte ihåg datum för uppdaterade kulor).

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
5HP30 lådan är "skottsäker" (åkt kómpressor med den) men den slits ju, renovering vid runt 20k mil inte ovanligt, kolla först felkoderna. kan vara andra saker som triggar - sen är filter oljebyte till aldrig fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.