|
|
|
|---|---|
|
Tjenare.. Har precis köpt en e34 540ia 93.. ibland när man har kört bilen och ställer den en stund (typ 20 min) och ska starta den efter de så värkar de som att typ nån startspärr går i eller nått. Bara bromslampan i panelen tänds å de händer inget på starten. Öppnar man dörren å trycker på fjärrdosan så kan man starta bilen igen. Nån som vet hur detta ska funka eller vad som är fel ?? Sitter nått cargard larm i bilen. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! För att förtydliga så är detta ett eftermarknadslarm. En -93 är för tidig för att ha fått BMW's egna startspärrsystem. Den allra första versionen monterades i bilar tillverkade mellan 09/93 och 12/93 och var ett extremt emkelt system (och detta system stängde bara av gnista/bränsle så startmotorn drog alltså runt motorn även om startspärren var aktiverad). Det var 01/94 som EWS I kom. Tyvärr kan jag inte säga hur just det här eftermarknadssystemet borde ha kopplats in eller hur det har kopplats in. Vad jag däremot kan säga är att du borde slita ut det omedelbart innan det ger dig mer problem. Själva produkten brukar det ofta inte vara något fel på. Det är alltid installationen som i 99% av fallen har hackats/whackats/packats dit av glada entusiaster som har viljan men tyävrr inte kunskap eller kompetens att göra ett bra jobb. E34 är inte så vansinnigt komplexe elektroniskt sett och man kan komma åt ganska mycket relativt enkelt (jämfört med en modern bil dvs 0-10 år gammal). Så man borde relativt enkelt kunna se hur det har kopplats in. |
| Okaj tack..ska kika lite kring detta. Sitter iaf ett cargard 850s larm i bilen . | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
En andra tanke... Å andra sida kan ju detta system ha installerats på ett korrekt sätt. Då är det ju lite synd att riva ut det. Man ser dock ganska snabbt på hur kablar har skarvats och dragits om det är gjort på ett bra sätt eller inte. Läste snabbt i en bruksanvisning till Cargard 850S. Den har ju en automatisk aktivering av startspärren (men inte larmet) efter det du stängt av motorn. Stänger du alla dörar så aktiveras det efter 4 minuter (och 9 minuter om du lämnar någon dörr öppen). Du kan se om det aktiverats då lysdioden ska blinka 1 gång per sekund. Det kanske är så enkelt att det bara är den automatiska aktiveringen du råkat ut för? |
| Ja jag läste precis detta me..inte säkert att de är nått fel..bara jag som fått dålig information från förra ägaren troligtvis ☺ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.