|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en Peugeot 207 HDi -07 som gått drygt 22000 mil, egentligen är det inte väsentligt för frågan. Under de senaste 2 veckorna har jag kört bilen tre gånger, varav en av gångerna en längre sträcka >10 mil, då efter bilen blivit riktigt varm så börjar kopplingen slira vid fullgas på motorväg. Förutsättningarna var, ca 110 km/h på motorväg på 5an, olastad bil och endast mig i bilen, sedan fullgas för att komma ut i västerfilen, så ett varvtal på ca 2500 rpm vid fullgas. Då slirade kopplingen och varvtalet rusade till ca 3500 rpm, när jag släppte på gasen gick varvtalet ner till "rätt" varvtal. Detta upprepade sig varje gång och även vid försök på 4an. Men uppkom inte förrän jag kört >5 mil. Dock har detta fenomen inte gått att få fram vid kortare resor, trots att jag provat fullgas på växel 2, 3 och 4. Tror ni att kopplingen behöver bytas? Lika bra att göra i förebyggande syfte för att inte skada svänghjulet? Tacksam för råd. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter ju onekligen som att det är något problem med kopplingen. Lite märkligt dock att det bara uppkommer efter att ha kört en längre sträcka. Behöver ju inte vara att den är sliten, kan ju vara något problem med tryckplattan eller att det läcker ut olja som stänks ut på svänghjul/koppling (fast det brukar även ge problem med ryckigt dragläge) eller att kopplingsskivan inte ligger emot tillräckligt bra utan slirar en anings lite och ju längre man kör desto varmare blir den och ju mer börjar den slira. Kan du känna någon typ av bränd lukt runt växellådan efter du kört 5-10 mil (utan att ha provat med fullgastester och slirat med kopplingen)? Men oavsett anledning så är det ju samma sak som måste göras : bort med växellådan (och gör man det byter man allt koppling). |
|
Tack för feedbacken. Jag har inte haft möjlighet att köra någon längre sträcka sedan dess, körde 2 mil idag och tycker att det luktar lite bränd koppling trots att jag inte märker att den slirar något. Antar att det är säkrast att byta. |
|
| Prova att växla hårt tvåan till trean innan den blivit varm eller sparka till kopplinge vid fullgas på trean i 50 tex. Slirar den då med är det bara att byta. | |
|
Mja...Kör i typ 70-75 på högsta växeln. Trampa gasen i botten. När bilen börjat få upp farten till typ 85-90 så "sparkar" du ner kopplingen hastigt i botten o släpper lika snabbt. Varvtalet bör hinna rusa upp till över 5000 varv, o skall sedan stabiliseras snabbt utan "svaj". Om varvtalet "sjunker sakta" så har du en slirande koppling, det kan även vara som så att varvtalet hänger kvar vid 5000 varv typ, då är kopplingen bra sliten... Det lustiga är dock att det bara uppstår vid "längre resor". Har du märkt av "skakningar" när du kör iväg från 1:an? |
|
|
5000 rpm, med diesel??? Att problemen med kopplingen kommer när bilen gått en längre sträcka så att den har blivit ordentligt genomvarm känns inte så konstigt, det är när bilen är ordentligt varm som kopplingsproblem börjar märkas enligt min erfarenhet. Men, som sagt, enklast är att prova på förslagsvis fyrans växel, accelerera jämn toch trampa till på kopplingspedalen snabbt. Greppar den inte direkt när du släppt upp pedalen igen är kopplingen på väg att ge upp. |
|
@jungleland : Har ni kunnat identifiera vad problemet var? |
|
Hej! Tack för all hjälp, kopplingen byttes med en saftig räkning som följd. Verkstaden påstod att man såg att kopplingen var slut när allt var urplockat. Sedan dess har allt fungerat bra, även kört ett tungt flyttlass i 50 mil utan minsta problem. Dock var det en annan sak som var mest anmärkningsvärd. Bara två veckor innan var bilen inne på service på en av de stora Peugeot verkstäderna i Gbg då jag fått en rabattkupong jag ville utnyttja. När bilen lämnades in påpekade jag att det var ett klonkande från framvagnen när jag körde över gupp, de skulle följdaktningen kolla upp det. När jag hämtade bilen så hade de inte hittat något. Två veckor senare när kopplingen byttes så upptäckte de (en annan billigare verkstad) att båda framfjädrarna var av, helt otroligt att en Peugeotverkstad kan missa något sådant. Efter byte av framfjädrarna går bilen förstås tyst över gupp. |
|
Ok, då var din ursprungliga misstanke om sliten koppling helt rätt! Eftersom jag är lite bilnörd så brukar jag be verkstäderna lägga de gamla delarna de byter i en plastbalja som jag ställer i bagaget - så jag själv kan inspektera delarna (som jag normalt sett gör om jag gör arbetet själv). Alltid intressant att se skicket på de utbytta delarna. Men det är ju jag det :-) Tyvärr så tror jag du upplevt något som bara blir vanligare och vanligare. En meningsfull inspektion TAR tid att göra - det finns liksom ingen genväg för detta. Min gissning är att en av dessa två saker hände - de hade lite ont om tid, insåg att de skulle kolla ett klonkande i framvagnen också, och slentrianmässigt kollade över allt i ca 9 sekunder och därefter sa att de inte kunde hitta något - misskommunikation mellan kundservice och verkstad (antingen vid inlämning eller vid utlämning), detta har blivit otroligt mycket vanligare på senare år - i kundservice sitter en glad prick som alltid svarar "jamen javisst kan vi göra det" utan någon som helst verklighetsanknytning mot verkstad samt helt vattentäta skott mellan kundservice och verkstad (vilket inte personalens fel utan företaget som valt att ha detta upplägg). Om Peugeot tog betalt för denna undersökning så ska du omedelbart åka tillbaka och lugnt och sansat förklara situationen för dem och ge feedback till verkstadschefen om det som inträffade samt naturligtvis få pengarna tillbaka för den undersökningen. Misstag sker och om det var ett sådant så är det viktigt att företaget får dessa klart och tydligt beskrivna rakt framför sig svart på vitt så de iallafall har möjligen att försöka föreslå ändrade rutiner till högre nivåer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.