|
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Hej Jag har felsökt varför min e46a inte startar. Jag har nu installerat rheingold När jag kollar control unit tree så får jag bara kontakt med enheterna till höger om IKE Allt till vänster som EWS radio etc etc får jag inte kontakt med Får även felmeddelande under felsökningen the communication with the control unit has been disrupted turn on ignition switch. Har laptopen i laddning och bilen på en ctek laddare. Är det någon som har några förslag på vad som kan vara fel. |
Danne Umeå |
Den enda modulen jag kan gå in och läsa är dme På alla andra står det modul not responding. Det jag skulle behöva göra är att synka dme och ews så är det någon som vet varför jag inte får kontakt eller har några andra tips så uppskattas det. Får förresten upp felkoden för anti tampering när jag läser av dme. Men jag hittar ingenstans för att synka den. Måste väl vara för att den inte får någon kontakt? |
Danne Umeå |
Jag har nu tagit mig så långt att jag är i menyn där man synkar dme och ews. Men när jag provar får jag bara upp felmeddelandet att ews modulen inte svarar |
Danne Umeå |
Det jag inte får kontakt med är Basic module Ews Traction Control Heating/AC Radio Instrument panel Airbag Light module Dsc Safety module Jag fick kontakt med dessa med autocom felet borde väl ligga i mjukvaran eller kabeln? |
Danne Umeå |
Fortsätter monologen. Jag får bara kontakt med bilen när jag knappar in chassi numret. Provar jag gå på read vehicale data och sen complete identification så får jag inte upp något alls |
|
Jag vet inget om Rheingold men felet ligger garanterat i mjukvaran eller kabeln. Bilens system är säkert ok. Tyvärr är ju sånt här sällan plug and play. Att synca DME-EWS är egentligen inga konstigheter. Det är över på en halvtimme inklusive installationen om man har grejer som man vet de facto fungerar. Vad är det för kabel du har? Mvh Ola |
|
Danne Umeå |
En sån kabel Länk Jag kan läsa felkoderna från dme men det verkar också vara den enda modul jag får kontakt med |
|
Troligtvis en LCI kabel. Dvs säga den går till e90, e87 och e60 LCI. På en e46 får man då bara kontakt med DME och automatlåda om man har det. Mvh Ola |
|
Danne Umeå |
Tack för tipset. Jag googlade runt lite och du har rätt. Hos den ebay säljare jag köpte stod e46 med bland de modellerna som skulle fungera, men det visade ju sig inte stämma. Det visade sig att man fick ta isär läsaren och löda ihop stift 7 och 8 för att få det att fungera. Så nu funkar det ÄNTLIGEN ....nu återstår bara det "lilla" problemet att få igång bilen |
Danne Umeå |
Tack för hjälpen Ola! |
|
Bra utklurat! Men det innebär nu att kabeln inte fungerar till nyare bilar. Just därför har kabeln i mitt INPA kit en switch ;-) Lite rörigt att löda om varje gång man råkar på den ena eller andra typen av bil.. Tyvärr lovas det nästan alltid i eBay annonserna på dessa kablar att de klarar både nya och gamla bilar trots att det är en teknisk omöjlighet. Hoppas nu att du kan få liv i bilen. Uppdatera i din andra tråd hur det går sen. Mvh Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.