|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur svårt (eller lätt) är det att byta fläktremmen på en E32 735iA -88? Min gick av igår i farten så ABSlampa, bromslampa, laddningslampa på instrumentpanelen började lysa. Samt att motortempen gick upp. Det är inget som kan ha skadats va? =( Tack för all hjälp. ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 | |
| Utan att veta tror jag inte att det skall vara några problem alls att byta remmmen. Att byta fläktrem skall man ju kunna göra vid vägkanten med bilens orginalverktyg. Hur varm hann motorn bli? Hann tempmätaren gå in på det röda? Har den blivit riktigt överhettad kan toppackningen gå sönder, men det skall nog till mer för det. | |
| Hej tompas! Det är inte svårt att byta fläktremmen. Jag har gjort det på min. Hoppas inte motorn gick för varm så packning gick. | |
|
Den gick inte på det röda, men jag stängde av motorn direkt och kollade så att inget kokade. Jag får väl hoppas bilen klarade sig nu =) Imorgon ska en ny fläktrem inhandlas =) Tack för svaren. ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
Att byta fläktrem är inte BARA. Själva fläktremmen sitter enkelt, det är bara att kränga på och justera vid generatorn.. Men eftersom någon papskalle på BMW har konstruerat bilen så att både AC remen och servo remen låser motorns remskiva, så måste du in UNDER bilen, lossa den stora plastkåpan och meka. Det är inget som man gör med bilens egna verktyg.. i alla fall inte i brådrasket... :) När du ändå är i farten, byt alla remarna.. BMW i tyskland ville ha 60EUR för det jobbet.. vilket är ganska skäligt... (inc material) |
|
|
Hej! Jo jag märkte det igår =( Fick på fläktremmen, men min servorem hade visst hoppat ur led också nu när jag kollade efter. Så jag har nu klippt den och ska köra till verkstan idag för montera på servorem och AC-rem. Ett sjuhelsikes mekande var det igår. Ärgade och rostiga bultar och skruvar överallt... =( ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
Buller |
Att byta fläktrem på en 735 88 HUR ENKELT SOM HELST Bytade remmar på min, det tog 45min. Av med plåten under till, lossna remmarna, på med nya och justera. Det fina med BMW, är att du behöver inte stora skruvmejslar eller kofot för att strama up remmen, detta är kvalitet med kuggar som dom justeras med, och sedan bara spänna efter. Buller |
|
lite svårare om det fattas kuggar i kugghjulet så att säga. Och att bulten på andra sidan kugghulet (i andra ändan av "pinnen" dvs) inte har formen av en bult längre =( Det gick till slut efter ca 4 timmar och upplyftning av bilen. Nu är alla remmar på och bilen går lika kanon som innan. ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
| Det är inte heller BARA när man står på motorvägen utan remmar i spöregn.. oavsett hur bra verktyg man har :) | |
Ug-Lee |
Är det någon som vet måtten på remen till min ac? har en 735/6a 1989 Enligt macken skulle det vara 13/825, men den var inte nära att gå på ens! |
Buller |
Hej Ug-Lee Jo da, den verkar lite liten, du skall ha en som har måttet 12,5x855 Länk Kolla denna länk Buller En gång BMW alltid BMW |
Ug-Lee |
Tack :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.