|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ber redan nu om ursäkt för långt inlägg... Har en 525:a som gått strax under 10.000 mil. Bilen har varit i min ägo i drygt ett år och har gått perfekt hela tiden. (Fullservad enligt bok) För en dryg vecka sedan misstände den på morgonen och gick ojämnt, kraftiga vibrationer som avtog efter en stunds körning. Resten av dagen gick bilen som en klocka. Dagen efter hände samma sak, dagens första start. Kraftiga vibrationer men nu tändes motorlampan som indikerar att avgasvärdena är felaktiga. Efter en omstart släktes lampan och bilen gick helt normalt resten av dagen. Felkoder avlästes och de sade cf29 misfire cylinder 3 och någon mera som var kopplad till avgasreningen, beror väl antagligen på just misständningen. I väntan på tid på verkstad kördes ytterligare några mil, bilen gick allt sämre. Fortfarande bara dagens första start. Resten av dagen går bilen som vanligt, vibrationsfritt och med samma upplevda kraft som vanligt. Vid verkstadsbesöket hade den givit ytterligare några felkoder, misständning på ytterligare någon cylinder. Tändstiften var dåliga så dessa byttes och även sex nya tändspolar monterades (ej BMW orginal tror jag?) Bilen gick jättefint när jag hämtade den i onsdags, men på torsdagmorgonen dagen efter kände jag på nytt att den vibrerade på tomgång när den var kall. Inte så mycket som tidigare men ändå helt märkbart. Jag petade i växel och åkte och den blev snabbt bra igen, allt ok. Idag på morgonen vibrerade den kraftigare och jag lät den stå på tomgång lite längre, efter ca 20 sek. tändes återigen motorlampan. Felkoder avlästes och jag har fortfarande misständning på cylinder tre (29CF) Jag har hela tiden misstänkt att det är något med insprutningen men det finns ingen felkod på insprutningsventilen, det luktar en del bensin ur avgasröret vid kallstart...Jag har också märkt att när man bromsar eller motorbromsar så att varvtalet sjunker under 800 varv så far bränsleförbrukningsmätaren (under varvräknaren) iväg åt höger en kort stund innan den faller ner på noll. Jag är nästan helt säker på att den aldrig gjort så förut utan att den i stället bara sakta rört sig ner till noll utan att spika iväg först. Nu vill meken reklamera tändspolarna och sätta dit BMW orginal i stället, och det får hen naturligtvis gärna göra. Men jag begriper inte varför bilen går precis som den ska under resten av dagen? Vad tusan är det som gör att bilen går som en påse skridskor dagens första kallstart och sedan är precis som vanligt under resten av dagen? mvh Lasse | |
|
Garanterat byte av insprutningsmunstycken, kanske Nox sensorn också.. Sen ska du köra på 98oktan, sträck ut den på en långkörning är ett måste också |
|
|
När man läser i olika forum så ligger det ju nära till hands att misstänka insprutningsventilerna, det är ju inte direkt ovanligt...Men jag tycker det är skumt att bilen går som den ska varm, problemet är ju bara kallstart och efterföljande tomgång? Nu är bilen åtta år så maskinskadeförsäkringen gäller inte längre. Vill därför inte byta mer än nödvändigt, alla sex insprutningsventilerna är ju en bra slant...Räcker det med att byta bara på den cylindern som felar? |
|
|
Sen jag bytte alla insprutningsmunstycken och kört på 98oktan har vi inte haft några problem, kostade mej 18000:- pluss bärgare 3 gånger, bytte då den gått 12500 mil o har nu kört 19000 mil. Kan du skruva så råder jag dej att köpa Inpa av en forums medlem o byta själv. Själv ska jag aldrig mer lämna in bilen till nån BMW verkstad, ocker priser är det enda dom är bra på, jag tycker att dom flesta är riktiga sopor, saknar grundläggande kunskap av en bilmotor..... |
|
| Skruvar inte själv så det blir kanske att bita hårt i kudden... :( | |
| Ok, men tycker du ska byta alla o ta den smällen, så slipper du åka som en jojo till verkstad. Hatade bilen när problem var som värst, 3 verkstads besök inom 2 veckor. Bytt allt o kör 98 så slipper du problem sen. Pajar en tändspole så byter du den på 10 minuter, kostar 200-300 kronor/st. Går sönder pga insprutningsmunstycken sotar igen. Lycka till. | |
| Tack för input! | |
|
Kolla gärna vad det är för spolar som monterades. Det behöver inte nödvändigtvis vara BMW original, men är det no-name-kinaskräp, kan det vara spolarna ändå... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla gärna vad det är för spolar som monterades. Det behöver inte nödvändigtvis vara BMW original, men är det no-name-kinaskräp, kan det vara spolarna ändå... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipset, ska kolla det också. Det står inte på kvittot vilket märke, jobbet gjordes på Mekonomen eftersom jag inte har BMW i stan där jag bor. (Tror Mekonomen satte i Bosch?) Anledningen till att verkstadschefen ville köra en runda till med spolarna var just det att han ville minnas att han råkat ut för liknande tidigare. Nya spolar som inte riktigt levererade... Med lagen om all tings jävlighet så räknar jag dock kallt med nya insprutningsmunstycken. Med vänlig hälsning, Lasse |
|
|
Uppdatering! Jag har precis pratat med mecken. En spridare är dålig och ska bytas, han ville inte byta flera utan börja med den och se om det går som det ska. Feltändning på en och samma cylinder hela tiden. Allt annat verkar ok! |
|
|
Skulle precis säga kolla spridaren när jag läste sista inlägget. Varför bytte man spolar helt i onödan? Jag hade begärt pengarna tillbaka eller åtminstone mina gamla spolar med mig. Onödigt att sänga spolar som går en 10k mil till. Misstänker de en spole så hade de lätt kunnat se detta genom att flytta spolen från cylindern felkoden avser till en annan den ska då förflytta sig. Tycker att deras okunskap har fått dig att betala onödiga pengar eller så har de enkelt blåst dig. Vad gick fakturan på för byte av spolar? |
|
|
En spole var dålig och eftersom de inte kostar så mycket fick de byta alla. Samma sak med stiften som också var läge att byta i vilket fall som helst. Nu hoppas kag mest på att det räcker med den spridaren som sitter vid den cylinder misständningen äger rum i. Risken är väl att alla är på väg att ge upp.... Kanske dags för en F11? :) |
|
| Har du provat spridarrengöring eller 5 liter E85? | |
|
Hämtade ut bilen idag och den verkar gå som den ska. Verkstaden hade testkört den ordentligt både varm och kall och inte lyckats få den att misstända eller sätta någon felkod. Håller tummarna att den går som den ska i morgon bitti. Så bra som den gick nu när jag var ute och brände ur den lite har den dock inte gått på rätt länge. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har en kundbil gubbkörd lågmilad 8000 milare 325-07 där vi bytt stift spolar och problemet liknade ovan kom tillbaka flera ggr. Vi kom fram till att en spridare måste läcka. Varvar man upp motorn direkt efter start så brukar den repa sig snabbt. Är nog rätt bra att motionera motorn rejält då och då så spridarna för öppna fullt. Det började med att en spole lade av sedan lade ett stift vi flyttade runt med dessa för test. Flyttade sig. Så det började i den dyra änden och när sedan spridarna kostar typ 3 papp styck. Kunden hade vart till sälen och startat bilen varannan timme ett helt dygn för att den inte skulle bli kall. :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| :D | |
|
Uppdatering. Morgonen efter injektorbyte på trean cylinder var vi tillbaka på ruta ett igen. Fem sekunder efter start på morgonen går varvtalet ner och bilen börjar misstända, felkoden säger återigen på cylinder tre...suck! Nu är alltså stift, spridare och spole bytt och felet är kvar, kliar mig rätt ordentligt i huvudet just nu. Teori: Någon av de tre spridarna på cylinder 1-3 läcker under natten. Vid start slår den främre o2 sensorn till efter några sekunder då den känner av att bilen går fett. Skickar signal till styrenheten som stryper bränsletillförseln på de tre första cylindrarna (tror de styrs tre och tre?). Den första cylinder som misständer blir då den som går normalt medans den eller de som går fett inte påverkas lika snabbt av "strypningen" Ska låta mekarna ha bilen över helgen och sedan kolla alla stiften efter kallstarten på måndag morgon. Om det finns "blöta" stift borde det ju vara flera injektorer som läcker än på på treans cylinder, eller vad tror ni andra? Tacksam för flera tips, vill ju inte skrota en bil som bara gått 10000 mil... |
|
|
Treans injektor är alltså bytt så det skulle enligt min teori ovan vara fel på injektor 1 och/eller 2? Vad kan det annars vara? |
|
|
Misständningar för alla cylindrar på en bank kan bero på tilltäppt katalysator på den banken kör bilen varm och känn på avgasrören bak är det en för varje katalysator så ska den ena inte vara kall. Verkstaden kan även mäta inlopp samt utlopp på katalysator den ska visa ungefär lika på båda skiljer det nämtvärt på utgångssidan så kan den katten vara tilltäppt med för högt motryck och orsaka miständningar. Lossar man innan katalysator och misständningarna upphör så är den nog täppt. Om spridarna läcker så kan man byta oringarna istället för hela spridare. |
|
| Jag får bara felkod på treans cylinder och där sitter det ny injektor. Har bytt stift och spolar på alla burkarna...Börjar få slut på idéer men hoppas att stiften visar sig vara fuktiga på cylinder 1 och eller 2 när de kollar det på måndag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.