AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.866

Inköpstankar F11 skillnad före/efter LCI?

Sida 2 av 3
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Köpte min F11 begagnad för ett tag sedan. -14 med 7k mil på mätaren. Men den var/är otroligt bra skick. Nästan så jag misstänkte att den mätarskruvats uppåt :-)

Vi får väl se om nästa generation släpps snart, då är det slut med både innovation paket och begmarkanden rör sig neråt kan man tro.

Go
295
GoC
MB GLC 220d
Ja 342 000 är ju faktiskt ganska så mycket pengar för en gammal bil, utan garantier och med massa slitdelar som snart skal börja bytas
Det får du en helt ny Mazda 6 med fyrhjulsdrift, all utrustning och tio års garanti.
Ingen sexa, men den går riktigt bra och är snygg. Roade mig med en provkörning förra veckan, då min nästa bil med största sannolikhet inte blir en BMW. Ohemult dyra om man vill ha något utöver standard och ingen bättre kvalitet. Min nuvarande som är drygt två år är den bil jag ägt som behövt flest verkstadsbesök av alla bilar jag ägt.

be
37
bezbeckman
BMW F11 530D xDrive -17
Tror det är svårt att hitta "fynd" hos bilhandlare.

Köpte min 530xd -11 f11 258hk motorn, 6700 mil, fullt M-paket, helskinn, panoramatak, automat med paddlar, svensksåld, mm för nästan exakt ett år sedan för 300'.

Det går att hitta fynd om man har lite tur.

Annars tror jag som gele77 skrev ovan att om man kan lugna sig tills nya femman släpps så går nog priserna ner en aning.
Verdi
bezbeckman, Ja det låter som du fick ett ok pris åtminstone. Kanske rent av ett fynd. :) 12:an jag tittade på hade navi pro, dieselvärmare, Hifi Professional (motsvarande H/K nu), speed limit info och en massa annat. Plus att vinterhjul följde med. Och så var den uttagen typ 30 december och första riktiga kund tog ut den i juni 2012. Så rätt sen på året.

I vilket fall. Undrar om det inte är en bättre affär med nåt sånt här: Länk En demo alltså. Tror inte den genomsnittlige provköraren av en 530d kör skiten ur den direkt så det borde vara lugnt.

Visst skiljer det drygt 200 tkr men det lär det väl nästan göra om 3 år också? Åtminstone 150 tkr. Skiljer ju ändå 4 år och 8000 mil mot den jag tittade på. Men man slipper betala service, däck, helförsäkring. Man har garantier osv också. Samt det uppenbara i att den är mycket nyare och är ännu bättre utrustad...
Verdi
GoC,
Jo så är det ju. Andra märken är rätt mycket billigare. Särskilt utrustningen.

Har sett en V60 D5 Polestar -15 på 230 hk som bara gått 900 mil som de ska ha 285 tusen för. Har den utrustning jag vill ha och mer därtill. Helskinn, elstolar med minne, rattvärme, dragkrok, keyless drive, dieselvärmare med Volvo On Call (vilket är magiskt på vintern), taklucka...

Jag vet dock mycket väl vad nackdelarna är. Drivlinan! Framhjulsdrift, högljudd motor, seg växellåda...

Finns en 530d F11 Innovation Edition som en äldre man i Gävle säljer privat för 569 tusen. Nästan på kronan dubbelt så dyr alltså. Men då ingår vinterhjul och fri service.

Skiljer enligt mina beräkningar 3-3,5 tusen i månaden beroende på andrahandsvärde. 108 000-126 000:- på 3 år. Det är ju faktiskt pengar det också. Samt det här att det händer så mycket på elbilsfronten. Klart att inte en dieselbil blir värdelös över natten. Särskilt inte en stor familjebil.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hittade min 530xd -11 f10 258hk, 7400 mil, komfortstolar m helskinn, kashmir metallic, taklucka, automat med paddlar, drag, headup, gps, Hifi professional, embient light, adaptivt Xenon, svensksåld och äldre herre som haft den på BMW norröver för 280'. Tog flyget upp. Superskick och med dubbla oljebyten på BMW, dvs 1500 mil som längst. Premium selection bil, dvs 1 år / 2000 mil garanti, samt lånade 50' för att få fri service i 2 år/4000 mil. Beställde och böt instegslisten på förarplatsen samt skoningen vid bakluckan för att få närmast nyskick på inredningen samt 12V uttag i bagagen till kylväskan i sommar :-)

Supernöjd. Vilken bil! Kan varmt rekommendera en "äldre" F10/11 om du hittar en välvårdad.
Verdi
Svårt det här.

Vill ha.

- LCI
- M-Sport
- Komfortstolar
- 530d eller 535d
- xDrive
- Comfort access
- Navi pro och allt som hör till.
- Harman Kardon
- Bränsledriven kupévärmare
- Rattvärme
- Max 8000 mil

Vill helst hålla mig under 400 tkr. Men det ser omöjlig ut. Nästan svårt att hitta bilar som har det jag vill ha.

Kanske får köpa ut XC70n och skaffa en Innovation Edition på leasing. Vore enklast men det blir ju i dyraste laget.

Vet inte riktigt vad jag ska kompromissa med heller. Pre-LCI ser lite "sunkigare" ut med gamla ratten osv. Dessutom saknar de nästan alltid rattvärme som jag tycker är otroligt skönt.

Får nog börja kompromissa antar jag.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tittade på en 520 som tillverkades nov 2012. Blev förvånad att den hade oljesticka till motorn. Försvann den 2013 eller kom det i samband med faceliften?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har haft både pre-LCI och LCI. Den enda fördelen som jag kan komma på med pre-LCI är att man kunde få sportautomaten till 520d på den och den är betydligt roligare än den vanliga automatlådan som jag nu har på min 520xd LCI.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
520d har väl aldrig tagit bort oljestickan....
Min 2016 har sticka utan att ha förbeställt.
Känns bra att kunna känna/lukta på oljan
som vanligt tycker jag.

Mvh Jonas B
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Lite över din budget, men fin och Premium Selection, dvs som ny samt 1 års euro plus garanti. :-)

Bilen: Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Brynet: Visst är det motorns oljesump din sticka går till och inte till automatlådan (om du har sådan i den bilen)?
Blir förvånad om den har motorsticka då BMW sagt att det är passé.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Helt rätt, det är motoroljan.
Likadant var det sagt om min förra
(M525da-08) att det inte skulle vara
oljesticka. Däremot finns inte till automaten.
Vet heller inte när DEN försvann. Fanns heller
inte på 525-08........
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Haha, Verdi du är ju värre än mig när det gäller velighet. :) Trodde aldrig det skulle finnas någon värre.

Ta en Innovation nu så du får det du egentligen vill ha så kan du sluta fundera sen! Jag är övertygad om att det kommer bli en bra affär i slutändan när man ska byta in.
Verdi
Haha. Nä man är väl inget chefsämne direkt. Otroligt svårt när man värderar saker olika från dag till dag. Hur f-n gör alla andra? Hur vet ni vad ni vill ha?

Har lagt 30 mil i XC70:n idag med fru, två ungar (0 och 4 år) och som familjebil fungerar den bra. Man kommer fram utvilad och bagageutrymmet är smått fantastiskt jämfört med F31:an trots att det inte skiljer så många liter på papperet.

Det som stör mig lite med att köpa en fullutrustad F11 är att då sitter vi med två familjekombis. Det gör ju inte ont men det ser knepigt ut på uppfarten på nåt sätt. Fattar ni vad jag menar?

Problemet med F11 är ju att Innovation Edition inte fått ner priserna på begagnat än. Tycker många F11 med några år på nacken ligger ca 50 tkr för högt och så mycket vill ingen handlare pruta.

Så då blir ju bästa köpet en ny. Men då snackar vi 600 tkr vilket är lite mycket egentligen.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag var likadan när jag valde X3:an och nu när jag skulle välja igen så garvade en del säljare bara när jag var lite ombytlig minst sagt. :)

Just nu är jag dock trygg i valet av F11 och hoppas jag kommer vara det även efter leverans! :D

Självklart ska du köpa ny, det är ju det jag menar. Det hela är egentligen ganska enkelt - antingen så slantar du upp och får det du vill ha eller så väljer du efter pris och då får du nöja dig med några saker på önskelistan.
Verdi
Ja du Tobbe. Det är inte lätt. Tur jag har gott om tid på mig den här gången. :)

Nej, vill nog inte binda upp mig på en till leasingbil ändå om det inte är en miljöbil med nedsatt förmånsvärde. Särskilt inte en sån dyr som en Innovation Edt. Dels blir det krångligt med lönen. Tvingar upp mig över brytpunkten och då blir det rätt mycket dyrare. Måste ändå försöka begränsa bilkostnaden något.

Blev lite sugen på denna: Länk

Men så kollar jag upp utrustningslistan (regnummer DWF 862 lyckades jag se). Visserligen har den det viktigaste men jag fattar inte hur man kan missa helljusassistenten?!? Går det att eftermontera? Tycker även det är lite fattigt att den saknar kurvljusen, adaptiva fjädringen och sportstyrningen. I övrigt helt i min smak. Verkar ligga hyfsat bra i pris också.

Tyvärr är den över min budget och ska jag gå så högt kan jag köpa en LCI 535d istället för att få en mer komfortabel och praktisk bil. Länk
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Hahaha gillar uttrycket "har all utrustning" :) Har ännu inte sett en enda BMW med "all utrustning"...
Verdi
Usel annons på det stora hela. Dålig bild samt kortfattad och intetsägande text.
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Verdi, förstår dilemmat när man ska passa ihop 2 bilar. Har ju kört x3an och s60, som jag kört, men den är sjukt opraktisk med sin sedanlucka. Kidsen, iaf den bakåtvända sitter trångt. Även för dom små resorna blir den opraktisk med liten baklucka. Nu ska jag byta jobb och ska lämna tillbaka s60n. Nu valde jag en A6 som tjänstebil och tänkte byta ut x3an mot nåt mindre. Men med s60n i minne så vill vi inte ha en mindre andra bil, frugan åker ca 7 mil om dagen. Tänkte först en 1 serie men man måste ju upp i 120 om man vill ha xdrive och då blir det rätt dyrt. Hade först tänkt att behålla x3an men den är onödigt stor och jag hat fått ett bra inbytespris på den så nu funderar vi på att byta den mot en 320 xdrive som frugan ska köra. Så sitter man där med 2 "familjebilar" i alla fall! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.