|
|
|
|---|---|
|
Köpte min första BMW i nov 2015. En X3 -08 med 16.500mil på mätaren. För en månad sedan, i samband med vänstersväng i låg fart i halt väglag började plötsligt tre varningslampor lysa: Bromslampa (gul), Airbag (röd) och lampa för 4x4-drift.Samtidigt med detta kändes det som att bilen gick med fulldiffade axlar. Vid fullt rattutslag kasade det ena framhjulet. Googlade och fann flera filmer på You-tube där man säger att problemet beror på ett drev i en servoanordning som sitter utanpå fördelningslådan.Tydligen ett mycket känt fel. Beställde ett drev från England och bytte detta, samt släckte felkoderna. Bilen blev helt annorlunda på väg och allt var frid o fröjd.... i 24 timmar. Då tändes samma lampor igen och man känner att bilen går och sliter i ratten. Någon som har erfarenhet av detta ? Ska man behöva börja byta växellådor för mer än bilen är värd ? Som sagt... min första BMW o kanske sista. /Höglunds | |
| Att köpa en fyrhjulsdriven personbil som körts mer än 15000mil är, oberoende av märke, ett risktagande. Förhoppningsvis är risken kalkylerad och diskonterad i priset, men tyvärr är detta inte fallet alltid. | |
| Hur löste de sig?? | |
|
Nu har vi bytt servomotorn till fördelningslådan. Den va de inte så där rök 7500. MEN de kanske va bra att byta den ändå. De givare ni nämner, är de abs givarna? Får lämna in den till bmw Trollhättan nu och se vilka felkoder som fås fram, vore onekligen tråkigt om det var motorstyrningen som nämns. Tycker att den går ojämnt på tomgång, vevaxelgivare som ger samma symptom? Hastighetsmätare, däcktryck, 4x4, ABS och broms varnar?? Abs givarna kan väl inte påverka tomgången.. Oroligt tacksam för svar! |
|
|
Hej, Precis fått tillbaka min då jag hade liknande.... Min upplevelse var att den på låg fart runt 1500varv gick väldigt ryckigt, nästan som en gräsklippare kan låta med lite skit i förgasaren ;) Till saken; jag lämnad in bilen på Bilia i Kungsbacka och döm till min förvåning fick jag till svars att momentfördelaren(fördelar kraften för fyrhjulsdriften) var kass och behövdes bytas.. Kostnad: ca 45000:-!!! Tur nog hade jag nyligen köpt bilen hos bilhandlare med garanti som täckte detta och tur för bilhandlaren (en av dom större) tog BMW själva halva kostnaden! Nu har fått tillbaka bilen med ny momentfördelare samt helt ny programvara och bilen går som den vore helt ny! Kan hoppas att du slipper detta och kommer lindrigare undan... |
|
|
Hej! Alla lampor lös pga en ABS givare, vänster bak. 1300 med montering BMW Trollhättan, plus felsök. Bytte ju fördelnignsservon i onödan för 8600 eller 8300. Sen är fördelningslådan "skrot" enligt BMW och de sliter ut länkarmar mm. Va så när far köpte den och ja poängterade glapp.. BMW skall ha nästan 25 000 för en fördelnigslåda minus rabatt och 2300-2600 för montering. Ny låda har inhandlats. Till er som ha liknande symtom som inte har gått så illa som med denna. Prova att skölja fördelningslådan då skit förstör lamellerna.. "Olja på drivlinan behövs ej bytas" eller hur. Bytte på ena svensken nu i veckan vid 12 700 mil! 96% enligt läkarn... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.