AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.958

Underredsbehandling och rostskyddsbehandling

Sida 1 av 2
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hej!

Efter ett oväntat pengaregn har jag bestämt mig för att investera i en underredsbehandling av min M135i. Tänkte nu dela med mig av lite tankar varför jag väljer att göra detta men även följa upp själva utförandet och hur resultatet blev.

Till att börja med upptäckte jag redan i bilhallen (bestämde mig för att köpa bilen i princip direkt när jag såg den på blocket) att den hade lite rost i underredet. Det var dock begränsat till fyra stycken bultar som sitter i själva hjulupphängningen/bakaxlar. Även antydan på en konsol som håller upp ljuddämparen men ingen antydan på balkar eller andra ytor som för övrigt är målade med svart färg. Innan jag skrev på kontrakten jämförde jag också med några andra bilar där jag (på vissa bilar) såg samma fenomen.

Har också efter köpet konstaterat att det inte är helt ovanligt att F20/F30 har samma rostiga skruvar. Vissa bilar är dock helt metallrena under vilket jag tycker är märkligt. Varför har vissa bilar ytrost medans andra är helt rena?

Alla jag har pratat med säger att det inte är något att oroa sig för. Till och med gubben på dinitrol som förväntas vilja sälja sina produker var helt ärlig med att det är lugnt. Men vill jag behålla bilen länge är det en bra investering sa han. Och det är precis så jag tänker nu. Denna bil hoppas jag kunna behålla länge. Har alltid drömt om en M3:a men denna bil är helt OK om man bor centralt (dvs bilkaos) och vill kompromissa och ha pengar över till annat.

Och jag har en känsla av att BMW har börjat tumma på kvaliteten generellt med även rostskydd på sistone så jag söker sinnefrid.

Så om några dagar beställer jag troligen dinitrols största och mest omfattande behandling. Ska bli spännande. Är det någon mer här på forumet som har gjort detta?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
När jag bytte växellådsolja+tråg på min
Förra bil 525Da-08 stod den upphissad i
minst 2veckor utan någon plast under
och utan hjul. Passade då på att behandla
överallt flera ggr då det var tänkt att ha den
i minst 10 år....kändes jättebra att få det
gjort.

Mvh Jonas B
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag gjorde den största behandlingen på rostskyddshallen i Malmö, tror det var 2010 eller nåt sånt på min entusiastbil jag hade fram till 2012: Länk (sista bilden, i galleriet för bilen visar underredet efter behandlingen)

De monterade bort sidokjolar, innerskärmar och det mesta som gick. Rengjorde allt och torkade i 3 dagar. Sedan följde de BMW´s sprutschema och rostskyddade alla hållrum som gick att skydda samt undertill + skyddet mot mekanisk nötning undertill.

Resultatet blev mycket bra, lätt värt 8000 tycker jag om man behåller bilen länge. Blev kontaktad av efterföljande ägare då bilen byt ägare inte så länge sedan och den ska tydligen vara väldigt fräsch och utan rost fortfarande.

BMW 4 Life
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nu har jag bokat tid. Valde Tuff Kote Dinitrol som är den mest omfattande behandlingen. Ingen idé att snåla.

Har läst lite artiklar om hur biltillverkarna börjat snåla på rostskydd på sistone så detta känns helt rätt. Och jag har funnit min busbil nu.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
CTech - Torkade i tre dagar säger du. Nu blir jag orolig, lämnade in min bil till Dinitrol i Halmstad igår kl 08:30 dagen efter dvs idag så hämtade jag bilen kl 14:00. Med andra ord långt ifrån tre dagars torkning. Behöver jag oroa mig?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Att det ska torka i tre dagar har jag inte hört. Däremot att behandlingen kan ta tre dagar totalt. Det ska ju tvättas och bilen måste bli torr innan man lägger på medlet tror jag.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Coldhex - Behöver jag vara orolig, lämnade in min bil på morgonen igår och hämtade den efter lunch idag.... Valde mellersta behandlingen. Dinitrol ML om det har någon betydelse.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag säger bara det gör rostskyddsbehandling. BMW har nog det absolut sämsta skyddet under. Min bil ser ut som ett jävla helvete hela bakaxeln diffen etc. Grannen har en Saab 9-3 aero -09 20,000mil gått på västkusten hur fin som helst under. Själv har man hittat rost underkant förardörren nu också. BMW rostar gött!!
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Därför valde jag att rostskyddsbehandla min 5 vecko gamla bil. Men frågan är om det har hunnit torka innan man sprutar på skyddet. Vet att en annan lämnade in sin bil samtidigt som mig och han/hennes bil verkade vara klar samtidigt som min dvs dagen efter. Skillnaden va väl att min bil är ny. Hur lång tid tog era behandlingar?
Transocean
Ja, skall man rostskyddsbehandla en 5 år gammal BMW för många tusenlappar om den snart skall sälgas? Eller skall man köra med den i alla fall 10 år till? Eller räcker det att behandla själv med typ Biltemas Linolja? Det är frågor som är svåra att besvara :-)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Såg en drygt ett år gammal M235:a igår med rostig tvärbalk. Det är i svetsfogarna det startar.

Det finns en rapport på hur biltillverkarna börjat snåla. Det är bara tjänstebilskunderna som är intressanta idag.

@Number 3hree: jag hade ringt och frågat hur de gjort. Förmodligen går din behandling fortfare.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Coldhex - Jag ringer de på måndag.
Kan man få en bild på arbetet, gärna kring bakvagnen? :)
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Dinitrol i Halmstad har bra rykte. Har en vän som har lämnat in bilen där ex antal gånger. Samt vid verkstadsbesök så har min vän bett mekanikern kolla en extra på underredsbehandlingen. Det har aldrig funnits något att anmärka på. Samt hittar inga negativa recensioner utan enbart positiva. Även min vän lämna in bilen på morgonen och hämtade bilen dager efter på eftermiddagen. Blev bara orolig eftersom CTech hade bilen på tork i tre dagar därför så ringde jag min vän och efter samtalet så kändes det mkt bättre :)

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Min bil blev klar idag. Känns riktigt bra att få det gjort. Sinnesfrid och nu är nedbrytningsprocessen rejält hejdad.

Jag ger inte mycket för BMWs rostskydd. Hade jag inte gjort detta hade bilen varit en rosthög om några år. De nyare BMW jag kollat på sistone har rostiga skruvar, rostiga svetsfogar (de fuskar med att ta bort svetsrester), balkarna är målade med ett tunt svart lager färg. En bil var endast drygt ett år gammal och redan rost etc. Nä om några år kan vi lyfta denna typ av trådar om och om igen. Det tror jag nu när jag sett hur F20/30 ser ut.

Tilläggas bör att jag kör bilen på västkusten men det är det många som gör. Så bor du här ta en rejäl funderare.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

coldhex: Kul att du är nöjd! Bygger Dinitrol-konceptet på återbesök med givna intervall för underhållsbehandling?

//Stenback
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja efter tre år får jag ett brev och då kostar det bara 1500:- och de lägger på ny slityta. Lossnar det något material inom denna tid står dom för kostnaden. Håller jag lite koll hur det ser ut undertill så fixar de mindre åtgärder etc.

Det är riktigt snyggt under bilen.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
1-serien fick 4/5 i betyg i Vi Bilägares rostskyddstest: Länk

Hur som helst så skadar det förstås inte att göra en extra behandling, jag hade nog gjort det själv om jag köpt en ny bil som jag tänkt behålla länge.

/Masten
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer. Jag hade kanske övervägt att bara betala för underrede och hålrum under och hoppat över invändig behandling av huv och dörrar, för där rostar det inte. Och om det gör det är det i fogar som inte behandlingen avhjälper nämnvärt.

1500 var tredje år för nytt slitskikt låter värt att göra!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Masten> jag har sett andra rapporter som antyder att det har börjat fuskas med rostskyddet så det är väl lite spridda skurar. tiden får väl avgöra vad som händer. Jag har ju med egna ögon sett F20/30 med rostiga svetsfogar redan efter 1-2 år. Om detta är onormalt vet jag ej. Jag väljer att inte chansa, kostnaden är liten i sammanhanget.

Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
coldhex: nyfiken hur långt tid tåg din behandling? Jag fick hämta min dagen efter. Men jag valde ”bara” ML behandlingen. Tack på förhand
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.