|
|
|
|---|---|
| Någon som vet om Statoils D Miles Plus är något att ha? Finns det någon aktör som testat detta och är det verkligen bättre än "vanlig" diesel? | |
Transocean |
Tja, det är vanlig diesel med lite additiver och lite inblandad palmolje/slaktavfalldiesel (HVO)från Finska Neste. Du märker ingen skillnad, dock kostar den 1 kr extra :-). Jag har testat HVO 100 på 320 D:n, ca 7 % mindre energi men bättre cetantal. Kan inte säga att bilen gick sämre, men den drog mera soppa. HVO är alltså syntetisk diesel. Som marknadsförs som biodiesel. Sedan länge blandas vanlig diesel med upptill 10% biokomponenter, nu börjar oljebolagen att blanda den syntetiska HVO i dieseln istället för att bruka RME, vilket naturligtvis är bra för bilen då HVO är helt överlägsen jämfört med gamla biodieslar...men ok Neste bränner ner regnskog i Indonesien för att kunna planta palmoljeträer istället, så att världens största HVO raffineri i Singapore alltid har tillgång till råvara. |
|
Jag är också intresserad att höra erfarenhet av detta. Såg en motsvarighet till det på en mack nyligen i Tyskland (V-Power diesel) men inte sett det någonstans i Sverige ännu. Är det som med V-Power att resultatet blir bäst på bilar som antingen har hög kompression - och i så fall vilka dieselbilar går bäst på detta bränsle i teorin? |
|
| OKQ8:s Diesel Bio+ har ju haft ganska hög andel inblandad HVO sedan flera år tillbaka. Jag upplever att vår 320d från 2010 går lite mjukare (framförallt ljudmässigt) med den dieseln. Ser nu på OKQ8:s hemsida att de ändrat en del i och med införandet av Diesel HVO - ska dock sälja bilen inom någon vecka så jag kommer dessvärre inte hinna utvärdera detta ordentligt. Ska bli med bensinare igen... | |
|
Enligt siffror har Miles + ett värmevärde på 43,3 MJ/kg och ordinarie Miles diesel 43,2 MJ/kg. Så enligt siffrorna ska + ge mer effekt, visserligen är densitet 0,81 kg/liter på + och 0,816 kg/liter på ordinarie diesel. Om det så känns bättre är en annan sak. Skiljer 50 öre litern ungefär. Har inte testat själv då det enligt Statoils karta inte säljs + diesel norr om Uppsala. Men en "lättare" och piggare bil ska du få om siffrorna stämmer 😉 Crille |
|
|
Så energivärdet skiljer sig med 0,2%!? Tveksam till om någon kan märka någon skillnad i förbrukningen med så liten skillnad... Möjligen om det är additiv som gör förbränningen bättre och/eller minskar friktionen mellan cylinder och kolv eller något liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra fråga, det är nog inget vi känner nån skillnad på, ordinarie diesel funkar nog bra som det är till åtminstone mitt behov 😃 Hade det varit så bra som det tycks vara borde Statoil lansera det på alla stationer och inte endast söderut. Crille |
|
| HVO-komponenten har ju såvitt jag förstått aningen lägre energitäthet men betydligt högre cetantal (tändvillighet) än vanlig diesel. Även om dagens dieselmotorer troligen inte har hård- och mjukvara i motorstyrningen som kan ta vara på hela ökningen av cetantalet så tycker jag att man upplever klart mjukare gång framförallt på låga varv. | |
|
Så Miles Plus säljs inte norr om Uppsala men väl i Norge? Den logiken får jag inte att gå ihop riktigt...eller pratar vi ens om samma bränsle?? |
|
Transocean |
@BlueScreenVW: Placeboeffekt och ingenting annat när det gäller den HVO-spetsade dyrdieseln. Har som sagt tankat fullt med HVO 100 och dieselknattret var da, startade kanske lite rappare i minus 20, drog mera och hadde inte lika mycket power....det är mina erfarenheter |
Transocean |
Kristoffer_L: Det kan mycket väl vara så att Norge får nyheterna först. V-power diesel har funnits här i alla fall 2-3 år nu. |
Transocean |
Länk |
|
Sök Miles + på länken Länk Crille |
|
| Transocean: du har nog delvis rätt i att placeboeffekten inte ska underskattas, men jag vill nog fortsatt hävda att det finns märkbara skillnader i gångkultur beroende på dieselns sammansättning. | |
| Kan rekommendera Redline RL-2 eller 85+. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.